Днес стана ясно, че някои японски компании като Canon и Panasonic ще затворят фабриките си в Китай след бурните протести във връзка с териториалния диспут между двете страни, пише CNBC
Анализатори обаче изтъкват, че проблемите за бизнеса вероятно ще са краткосрочни, тъй като двете страни, които са ключови търговски партньори, не могат да си позволят ситуацията да излезе извън контрол.
Решението на Япония да купи оспорван остров в Източнокитайско море от частен японски инвеститор провокира масови протести, които засегнаха много японски бизнеси в Китай.
Спорът за суверенитета на островите, наричани Сенкаку в Япония и Дяою в Китай, се изостри, когато Китай изпрати 6 разузнавателни кораба в зоната като отговор на сключената от японското правителство сделка.
„Спорът определено е сериозен. Временното затваряне на фабриките обаче не означава, че те ще са затворени за постоянно. Регионалните китайски правителства са загрижени за ефекта, който това може да има върху износа, работните места и приходите от данъци“, казва Бен Симфендорфер, изпълнителен директор на Silk Road Associates - посредник за инвестиции в Китай.
Той допълва, че реалните последствия трябва да бъдат оценявани „след месеци, а не след дни“.
Китай е най-големият търговски партньор на Япония. През 2011 г. търговията между двете страни нарасна с 14,3% до рекордните 345 млрд. долара, разкриват данни на китайското правителство. В интерес и на двете правителства е да увеличават тази търговия поради отслабващото търсене в САЩ и Европа.
Двете страни са „силно зависими“ една от друга, посочва Никълъс Смит, директор CLSA в Токио.
„Нито една от тях не може да си позволи вредите, които този спор може да причини. Заплатите в Китай нарастват с 20% на година, докато икономическия растеж се забавя. Япония лесно може да използва протестите като извинение да пренасочи инвестициите си към други части на Азия, където цените са по-ниски“, изтъква той.
Ако кризата обаче се задълбочи, в крайна сметка Китай ще надделее, прогнозира Греам Биби, изпълнителен директор на Richmond Asset Management в Хонконг.
„Наблюдавам икономиката зад цялата история и това, което прави впечатление е, че голяма част от японските производители разчитат на доставките на редки метали, чийто залежи са основно в Китай“, коментира Биби.
Последният път, когато се случи нешо подобно, Китай спря доставките на тези ресурси за Япония и това засегна почти всички сектори от производството на автомобили до смартфоните.


Олимпик Варна с рекордна победа в третото ниво на българския футбол този сезон
Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Затварят основни улици заради мача Спартак - Левски днес във Варна
Хороскоп за 8 декември 2025
Скъпотия! Храните у нас продължават да поскъпват стремглаво преди еврото
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Гръцкият имотен пазар губи инерция: чуждите инвестиции рязко спадат
Облачно, но без валежи в планините: подходящи условия за зимен туризъм
Александър Джартов: Бедствено положение е обявено за Ардино
Китайски изтребители насочиха радар за управление на огъня към японски самолети
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?