Последният пакет от стимули от страна на китайското правителство, предназначен за подпомагане на железопътния транспорт и други инфраструктурни проекти, повдигна въпроса дали Пекин не се завръща към навиците си от миналото.
Късно в сряда китайските управляващи предприеха действия за блокиране на забавянето на втората по големина икономика в света. Властите обявиха плановете си за ускоряване на разходите на железопътен транспорт, модернизация на жилищата и по-ниски данъчни ставки за малките компании.
За разлика от предишните програми за стимулиране, новият кръг от стимули е предоставен с ясната идея да допълни програмата за реформи на правителството, включително за подобряване на поминъка на населението и за създаване на дългосрочен устойчив метод за финансиране на инфраструктурни проекти.
Въпреки че фокусираният върху инфраструктурата пакет от стимули противоречи на идеята на Пекин да ребалансира икономиката си, инвестициите в разширяване на железопътната мрежа във вътрешните провинции и реконструкцията на бедняшките квартали са много необходими за развитието на страната.
Китай предостави серия от пакети от стимули за укрепване на икономиката през последните години, най-големият от които достигна 4 трлн. юана. Мащабната интервенция дойде непосредствено след фалита на Lehman Brothers, който в периода 2008-2009 г. срина пазарите по света.
През 2012 и 2013 г. правителството отпусна по-малки по размер финансови пакети. Обявените през миналата година мерки до голяма степен бяха насочени към засилване на икономическата активност чрез данъчни облекчения за малките фирми и намаляване на административните разходи при износ.
Основният елемент на реформата при новия пакет от стимули е начинът, по който инфраструктурните проекти са финансирани. За разлика от миналото, когато средствата за фискалните стимули до голяма степен бяха набавяни чрез заем от местните власти, сега централното правителство се опитва да финансира инфраструктурни инвестиции чрез по-устойчиви средства.
За да набави средства за инвестициите в железопътната инфраструктура, китайското правителство ще създаде специален фонд с годишен обем от 200-300 млрд. юана. На пазарите ще се появяват и нови ценни книжа, или както ги наричат някои експерти "строителни облигации".
Новият пакет от стимули обаче може би сложи на край на възможностите на Пекин да реагира при кризисни ситуации. Единственият път, който остана пред втората по сила икономика в света, е този на базирания на принципите на свободния пазар растеж. Всяка следваща рязка интервенция на властите може да има ефекта на бумеранг.
Повече по темата може да видите в разговора на Вероника Денизова от Bulgaria On Air c Димитър Вучев от Investor.bg!


Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан
Мощни слънчеви изригвания следващите три дни
преди 11 години "Основният елемент на реформата при новия пакет от стимули е начинът, по който инфраструктурните проекти са финансирани. За разлика от миналото, когато средствата за фискалните стимули до голяма степен бяха набавяни чрез заем от местните власти, сега китайското правителство ще създаде специален фонд с годишен обем от 200-300 млрд. юана. На пазарите ще се появяват и нови ценни книжа, или както ги наричат някои експерти "строителни облигации".свободния пазар /като част от ЦЕЛИЯ ПАЗАР/ съществува само за набълбукване и обиране на маймуните! :))) - явно в Китай вече посягат и обират луфтовете и на "свободния пазар", след като набълбукването с кредити е на макс и ще го спират / регулират централно! => пренасочване $$ от строителство и поскъпване на собствени апартаменти, към правителствени проекти... все в името на свободата :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар