fallback

Политическата криза в Бразилия спъва икономиката

Жестокият бизнес климат спира големи проекти в редица сектори, а малкият бизнес намалява цените и променя фокуса на дейността си

21:29 | 18.08.15 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

В Бразилия General Motors Co. затваря заводи и уволнява хиляди. Latam Airlines, най-голямата авиокомпания в региона, съкращава полети. А третият по големина производител на самолети в света - Embraer SA, отлага създаването на най-големия си нов самолет.

В разгара на своята най-дълбока икономическа и политическа криза в рамките на едно поколение Бразилия се бори с бизнес климат, който е толкова жесток, че големи проекти в редица сектори са замразени или спрени, а малкият бизнес намалява цените и променя фокуса на дейността си, пише Bloomberg.

„Политическата нестабилност е огромна и парализира Бразилия“, коментира един от изпълнителните директои на строителната компания MRV Engenharia & Participacoes SА Едуардо Фишър. "В столицата Бразилия решенията и действията, които трябва да се вземат, се отлагат, поставят под въпроси или отхвърлят. И нищо не се случва“, казва той.

Дори хранителните магазини страдат. Магазинът за сокове и сандвичи във финансовата столица на Сао Паоло – Carambola’s, бележи 30% спад по време на обяд, въпреки че стартира дейност преди няколко месеца. Магазинът вече уволни двама служители и затваря по-рано, след като посещенията на клиентите спаднаха.

„Хората си носят обяд от вкъщи“, коментира мениджърът Рафел Бруно да Силва. „Намалихме цените на соковете, но изглежда, че няма голяма разлика“, допълва той.

Опозиционните сили и редица публични личности призовават за оттеглянето на президента Дилма Русеф, чиято популярност слезе до рекордно ниско дъно. Срещу президентите на Сената и Долната камара на парламента се води разследване за предполагаемо участие в схема за пренасочване на пари от държавната Petrobras – най-задлъжнялата петролна компания в света, към политически партии.

Това може би е най-големият корупционен скандал в историята на Бразилия.

На всичкото отгоре се очаква икономиката да се свие с 2,01% през тази година, инфлацията е над целта на централната банка, а безработицата е най-високата от пет години насам. Бразилският реал е най-зле представящата се валута на водеща световна икономика от началото на 2015 г.

Кризата напомня за 90-те години на ХХ век, когато бяха наети чиновници, които да етикетират цените на сергиите за плодове и зеленчуци през деня заради хиперинфлацията. За други това е ново и плашещо преживяване.

„По-младите поколения не са живели в периоди на волатилност“, коментира професорът по социология Фернандо Перлато от университета Juiz de Fora. „Това се дължи на несигурността. Хората свиват разходите, не се женят и т.н. В университета не провеждаме конференции, не предприемаме пътувания и не правим академични събития“, казва той.

Това означава и по-малко работа за авиокомпанните, където корпоративното търсене спадна с около 40%. Тam – бразилското подразделение на Latam Airlines Group SA, през юли обяви сериозно свиване на заетите места в самолетите, а на 17 август съобщи, че ще планира полетите с „внимание и гъвкавост“. Миналата седмица конкурентът Gol Linhas Areas Inteligentes SA съобщи за понижение от 4 на сто. И двете дружества намалиха цените на предоставяната услуга през последните месеци.

Жанайна Руеда, собственичката на популярния ресторант в Сао Паоло - Bar da Dona Onca, опитва различен подход. Тя се възползва от ниските разходи за труд и променя своя фокус.

„Отваряме ресторант до нашия, в който ще предлагаме свинско месо, защото то е по-евтино“, споделя 40-годишната Руеда. „Отварям бизнес по средата на атомна бомба, но изградих мястото само за 1 млн. реала – една трета от това, което щях да платя преди година, защото бяхме в позиция да преговаряме за цената“, казва Руеда.

Тя не иска да повишава цените за клиентите си и ще работи при нулева печалба в продължение на няколко години, докато, надява се, курсът на икономиката не се преобърне.

Мениджърът на магазина за вносни вина Zahil Андреа ди Русо се опасява, че за това няма да са нужни само две години. Ето защо тя създава винени клубове и класове, за да увеличи печалбата, тъй като вижда промяна в начина, по който пазаруват нейните клиенти.

„Хората купуват по-евтини вина, защото са притеснени“, смята Андреа. „Опитваме се да не променяме цените и се надяваме валутата да се стабилизира.“

Най-добре продаващият регионален производител на самолети - Embraer, разчита на нови продукти, за да стимулира приходите, включително и на военния транспортен самолет KC-390. Самолетът трябваше да бъде спонсориран и закупен от бразилското правителство. Вместо това Embraer, който очаква плащане за 370 млн. долара, отложи производството с една година.

„Не очаквам 2016 г. да бъде по-добра от 2015 г.“, коментира главният изпълнителен директор Фредерико Курадо. „Това, което не очакваме, са нови изненади като тази, която имахме миналата година“, допълни той.

Бразилските производители на автомобили също гледат как търсенето спада, като продажбите са надолу с 20% през първото полугодие спрямо същия период на 2014 г., сочат данни на автомобилната асоциация Anfaveа. И GM, и Volkswagen AG временно затварят заводи и освобождават служители.

Втората по големина строителна компания в Бразилия – MRV, не пристъпва към много от новите проекти, като очаква разрешение за отпускане на допълнително финансиране за жилища за по-бедни – крайъгълен камък за Работническата партия на Дилма Русеф. През май правителството обяви, че замразява разходи за няколко милиарда реала, включително 5,6 млрд. реала за жилищната програма.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:00 | 09.09.22 г.
fallback