IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Италианските модни дизайнери се изплашиха от кризата

На сцената се демонстрира лукс, но зад лъскавата фасада прозират опасения

10:17 | 28.06.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

По модните подиуми в Милано не се говори нищо за кризата. През приключилата вчера седмица на мъжката мода весело се представят Armani, Burberry и Роберто Кавали. Повече от 40 големи имена показаха на около 9000 купувачи и експерти от цял свят какво ще бъде модерно през идния сезон пролет/лято: модели, цветове и добро настроение.

Дори иначе класическа марка като Salvatore Ferragamo се е доверила на смелата комбинация от ярко оранжево, жълто и синьо. Джорджо Армани накара своите мускулести модели вчера да дефилират в бели двуредови костюми, без риза, обгръщайки бели гащета. 

Някои дизайнери се осмеляват дори още повече - италианската модна кралица Миуча Прада доведе на иначе предназначеното за мъжка мода събитие и мъже, и жени на модния подиум: същият стил, с ниски токчета, нисък силует – със своята унисекс мода интелектуалката се погрижи за истински фурор сред дизайнерите, пише в свой репортаж Handelsblatt.

И докато на подиумите се демонстрират поли за мъже, а Джорджо Армани показва колекция с манекени по шорти и с високи ботуши, зад кулисите се прокрадва страхът от кризата. Главно на вътрешния пазар, но и на много европейски пазари продажбите правят пауза. Едно обаче е ясно на всички: само онзи, който изнася колкото е възможно по-надалеч, има шанс да спаси.

„Всички наши клиенти са дошли", казва успокоително Корнелиани Каралберто, който със своята запазена марка Corneliani откри седмицата на модата в Милано в събота. „За нас най-многобройни са купувачите от САЩ, Китай и дори от Япония", казва той. Неговата компания вече прави 75% от продажбите си в чужбина. Преди три години този дял е бил само 55%. Докато бизнесът в Европа, с изключение на Германия, намалява, той расте постояно в извъневропейските страни.

„Тази криза е различна“

Тази тенденция важи за целия текстилен бранш. Грегорио де Феличе, главен икономист на банката Intesa Sanpaolo изчислява, че приходите от продажби в Италия за първите четири месеца отчитат спад от почти 12%, докато износът нараства с 3,4 на сто, а експортът извън ЕС – дори с 10,6 на сто. За Китай италианските модни къщи изнасят дори с 30% повече от преди година.

„В чужбина наистина растем невероятно бързо. Но на родния пазар има спад“, обобщава ситуацията Мичеле Трончони, президент на модната асоциация Sistema Moda Italiana. При това износът е и въпрос на големина. Не всички се казват Prada, Armani или Ermenegildo Zegna. „Докато големите производители с повече от 250 служители вече правят над половината от своите приходи зад граница, делът на малките е още до около 26%", пояснява де Феличе.

„Тази криза е различна от онази през 2008/2009", обяснява Силвио Албини, президент на производителя на платове Albini от Бергамо. „Тогава имаше срив на износа, докато италианският и европейският пазар се развиваха доста добре. Сега е обратното“, казва Албини, който същевременно е и президент на текстилния панаир Milano Unica.

В момента компанията му изнася около 70% от своята продукция в 80 страни в целия свят. Седмицата на мъжката мода го настройва оптимистично по отношение на доставчиците: „Видяхте ли готините платове и детайлите“, пита той. „Шоутата отпразнуваха мощта на италианската модна традиция", казва той.

За разлика от други европейски страни, като Великобритания, Франция и дори Германия, Италия успя през годините да запази своята текстилна индустрия и днес може да произвежда сама всичко – от вълната, през кърпите, до обшитите копчета. Тази специализация и по-силната концентрация върху висококачествения сегмент се изплащат днес.

Предприемачът и президент на съюза Трончони продължава да се надява на бизнеса зад граница. „Имаме огромен пазар навън, който продължава да расте“, казва той. „И днес има 90 млн. богати потребители. След пет години техният брой ще е 190 млн., една трета от тях – китайци“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:48 | 02.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още