Множеството малки винарни в България са фокусирани основно върху вътрешния пазар. Това коментира пред Асоциацията на селскостопанските журналисти Тихомир Трифонов, технолог във винарна „Варна“. Той посочи, че продукцията в средния ценови клас на винарната, в която той работи, се приема добре от пазара.
Винарната работи от 2008 г. с идеята да се произвеждат малко, но качествени вина от региона. В случая фокусът на екипа е върху белите вина, които се реализират през летния туристически сезон, но на 600-те декара лозя се отглеждат и червени сортове. Част от тях като Пино ноар, Каберне франс и Санджовезе са аклиматизирани успешно в региона. Типичен за региона е сортът Варненски мискет, който има специфичен аромат на роза и е особено търсен от туристите, които посещават избата през лятото.
„Климатът тук е подходящ за белите сортове, които изискват по-умерени температури. За червените е необходима по-висока годишна температурна сума, която да допринесе за вкуса и червения цвят. Затова в Северна България червените вина са по-ароматни, но и по-леки“, обясни технологът. Така по-хладният климат в Северна България е предпоставка например от Санджовезе да се получава вино със силен аромат на горска ягода, което обаче е розе.
Винарната се е разраснала с европроекти – по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013 три пъти е закупувано оборудване - съдове и машини, които подобряват производителността, включително и за процеса на бутилиране. Използвана е и Националната лозаро-винарска програма, по която лозовите насаждения са обновени. В момента капацитетът на производството е до 300 тона грозде, или около 160 000 бутилки годишно и около 45 000 литра вино във bag-in-box опаковки.
Винарната е използвала и възможността, въведена от тази година, да се наема работна ръка с еднодневни трудови договори.
„Разрастването на избата не е самоцел. То е продиктувано от факта, че продукцията в ценовия клас 8 – 10 лв. намира добър прием“, допълни експертът.
Винарната е насочена изцяло към вътрешния пазар – най-вече Черноморието, но има и дистрибуторска мрежа за големите градове. През лятото за дегустация често идват туристически групи, след като са разгледали исторически забележителности като Побитите камъни и Аладжа манастир. Покрай туристическия поток избата е спечелила допълнителни поръчки, например за Германия, Холандия и Канада.


"Продължаваме промяната": Преработеният бюджет е за кошчето
Облачно време в цялата страна днес
От полицията във Варна отговориха на обвинения към КАТ
Предупреждават за опасности в планините
Огнеборците потушиха 47 пожара през последното денонощие
Афишът на Уолстрийт: „BATMMAAN се завръща“ vs. „Великолепната седморка“
Тайландски удари с F-16 разклащат мирния план на Тръмп в Камбоджа
Петролът се стабилизира с фокус върху покупките от Индия и атаките на Украйна
OpenAI се превръща от спасител на фондовия пазар в бреме
Търговският излишък на Китай надхвърли $1 трилион след възстановяване на износа
Знаете ли какво крие BMW X5 (E53) в резервната си гума?
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Как да използваме Google Maps без интернет
Repsol направи розово гориво за всички автомобили
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Евакуират още четирима от екипажа на танкера
Гнусно: Фен запали снимка на Асен Митков, Левски защити халфа
Доц. Ангел Кунчев: Грипът вече доминира над COVID, пикът ще е през януари
ПСС: Условията в планините не са подходящи за туризъм


преди 10 години Малки държави като България могат да имат успех на международния пазар единствено със специалитети и бутикови вина, като португалското Потвайн или унгарското Токайско вино.Вместо да се напъваме с Каберне совиньон и други чужди сортове, много по добре е да наблегнем върху разработка на хубави вина от традиционни български сортове грозде като Мавруд или Гъмза! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години ОК, аз не разбирам толкова от вино, просто разглеждам икономическата логика на нещата. Значи нашите винарни ще са си такива - правим си вина и си ги пием ние. Малко износ тук там по съседите и за някой по-екзотичен ресторант в Европа, винен туризъм, някоя европрограма и толкова. Така да се каже, стигнали сме си тавана в този бизнес отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Донякъде си прав, но както човека сам е споменал, при нас просто ги няма климатичните условия за да произвеждаме премиум вина, просто климата ни е по-умерен, разбирай по-хладно и с по-малко слънце. Най-добрите български вина съм опитвал в южния край на южна България, като Мезек например. В северна България пак се правят вина, но рядко годината е чак толкова добра, че да се произвеждат премиум вина. Случва се, не отричам, но рядко. А миналата година беше катастрофа с хладното и дъждовно време, по винарните у нас масово бухаха захар във вината за да изкарат нещо което що-годе да става. Видях го с очите си. Затова и човека правилно се е насочил към средния клас и го разбирам. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години "Ние се стремим да покажем, че България може да произвежда добри вина. Не е тайна, че в последните години българското винарство малко смъкна гарда и не е толкова тачено в световен аспект."Това е доста странно твърдение. Всъщност, това, че България може да произвежда добри вина е общоизвестно. Доколкото съм чувал, проблемът е, че Южна Америка произвежда не по-лоши вина, на по-добри цени, даже след митата в ЕС, и в количества, които за нас са непостижими. По тази причина, очевидния избор на партньор за големите търговци е Южана Америка а не България. Ако човек иска да е бутикова винарна, трябва да се стреми не към средния, а към премиум класа - изключителни вина, на много висока цена, за което обаче трябва не само много добро вино, но и мощна реклама, изграждане на силен имидж и бранд за да се хванат снобите отговор Сигнализирай за неуместен коментар