Когато филмът Scent of Mystery излиза през 1960 г., американските кина използват аромати на роза и тютюнев дим, които впръскват в салоните в ключови моменти, за да допълнят усещането от лентата. Трикът се проваля зрелищно. Публиката се оплаква, че технологията Smell-o-Vision не е в синхрон с действието, а миризмите се смесват по неприятен начин.
Пет десетилетия по-късно кината все още правят подобни експерименти, включващи аромати. Но този път се радват на по-голям успех, а самите кина се развиват с безпрецедентна скорост, пише Financial Times.
Новите технологии, от свързани със сателити цифрови проектори до 3D и 4D кино, позволява на кината да предлагат по-широка гама преживявания на зрителите от когато и да било.
Конкуренцията от страна на телевизията, онлайн пиратството и възходът на услуги като Netflix и Amazon Prime също увеличават натиска върху кино операторите да предоставят повече от поредния холивудски блокбъстър на голям екран.
"Не можеш само да показваш едно и също нещо отново и отново“, твърди Дейвид Ханкок, кино анализатор в IHS, който подчертава, че в момента е време на промени в киното.
За най-големите оператори на киносалони в света, включително Cineworld, Vue и Odeon & UCI, иновациите са от решаващо значение, тъй като приходите от бокс офиса на развити пазари като Великобритания са в застой.
В края на 2013 г. Във Великобритания има 3900 киноекрана, което представлява растеж от едва 1 на сто, посочват от Асоциацията на собствениците на киносалони.
При една толкова значителна тенденция, почти всички кина през последните години заменят традиционните 35-милиметрови филмови ленти и механични проектори с дигитални технологии. Това позволява на собствениците на кина да показват всякакъв вид съдържание, което можем да си представим, включително спортни събития на живо, концерти и опера.
Успехът на излъчванията на живо от Метрополитън опера, която тази година е показала по този начин свои представления в повече от 2000 кина в 67 държави, продавайки повече от 2,4 млн. билета, подчертава възхода на т. нар. събитийно кино.
Карстейн Грумит, управляващ директор на компанията за анализи в сферата на киното Dodona Research, твърди, че когато започва да проучва индустрията през 1989 г., имало само един вид кино.
„Сега можете да отидете на кино с луксозна храна, можете да посетите това, което е рекламирано с технологиите си, или можете да отидете на друго, което обещава да няма деца в салона“, коментира той.
Приходите, генерирани от такива събития, могат да бъдат значителни. Във Великобритания, където събитийното кино е много по-застъпено, отколкото в останалите европейски страни, билетите за прожекциите на „алтернативно съдържание“ обикновено струват 15-20 паунда. Това е три пъти повече от цената за билет за стандартен филм.
Очакваният брутен приход от всички събития във Великобритания за 2012 г. е 12,5 млн. паунда, сочат данни на Rentrak и IHS Screen Digest.


Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
ГЕРБ внесе предложението за закриване на комисията "Сорос" в парламента
След Пеевски и Коцев: Максим Генчев проси пари за "Карадажата" и от Мирчев
Два месеца преди игрите: Олимпийският огън беше запален в Рим
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
преди 11 години Може да се гледат и стойностни неща за съжаление само покрай някой фест. Дома на киното е от малкото места, в които пускат филми различни от набеденити за "хитови заглавия" . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години В България киното е монополизирано изцяло, затова и цените на билетите са безумни. От няколко години не съм влизал в кино, нямам и намерение. Ако ми се гледа филм, телевизора у нас е достатъчно голям. С парите за кино, водя жена си на вечеря с бутилка вино. Е, кино или ресторант, изберете сами. Само *** би се наврял в салон за два часа, да пие кола от кутийка и да не може да запали една цигара, вместо да седне на една приятна вечеря, където вместо да го гледат като изкопаемо разни претендентки за квартални миски, наредени по броя *** на работа в киното (уау каква престижна работа), ще го обслужат любезни сервитьорки. Ама, извинявайте, но за 30 кинта ще вечерям в заведение. Кината да го духат. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години 3d-то е вредно за очите, особено за тези с очила. А такъв е всеки втори. нИщо нали очните доктори треа печелят и те. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Да не говорим и за това, че при 3D филмите които лансират толкова изобщо не е удобно да си наслагваш 2ри чифт очила над диоптричните очила. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Киното просто изобщо не е конкурентноспособно на новите технологии. За да отида на кино трябва да си отделя: - 1 час за отиване, паркиране и връщане - 30 мин преди прожекцията, за да си купя билет на добро място - 30 мин да чакам да се извъртят рекламите преди филмаДо тук 2 часа допълнително. Само заради това бих предпочел да гледам филма вкъщи (пък дори и да трябва да си платя същите пари за това). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години -Визуалните ефекти изместиха духовното изживяване, всичко се разреди, ценностите се обзцениха а, след това, страдат, че били намалели зрителите, приходите и т.н. Изобщо, напоследък се учудвам, когато във филма няма поне 1 насочен пищов, който да гръмне, да утрепе поне десетина "лоши" и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години "Кината използват нови трикове, за да привличат..."...А, когато използваха стария, *** СМИСЪЛ, салоните се пълнеха и без тези "нови трикове". През минутка ти правят реклами с "купи това", "вземи онова", "...само за ХХ лв.", "на страхотна цена!" - Йебем ти бизнеса от момента, в който престана да бъде изкуство. отговор Сигнализирай за неуместен коментар