fallback

Кината използват нови трикове, за да привличат публика

Традиционното кино остава на заден план, докато на преден излизат новите преживявания във филмовите салони

17:43 | 24.08.14 г. 7

Когато филмът Scent of Mystery излиза през 1960 г., американските кина използват аромати на роза и тютюнев дим, които впръскват в салоните в ключови моменти, за да допълнят усещането от лентата. Трикът се проваля зрелищно. Публиката се оплаква, че технологията Smell-o-Vision не е в синхрон с действието, а миризмите се смесват по неприятен начин.

Пет десетилетия по-късно кината все още правят подобни експерименти, включващи аромати. Но този път се радват на по-голям успех, а самите кина се развиват с безпрецедентна скорост, пише Financial Times.

Новите технологии, от свързани със сателити цифрови проектори до 3D и 4D кино, позволява на кината да предлагат по-широка гама преживявания на зрителите от когато и да било.

Конкуренцията от страна на телевизията, онлайн пиратството и възходът на услуги като Netflix и Amazon Prime също увеличават натиска върху кино операторите да предоставят повече от поредния холивудски блокбъстър на голям екран.

"Не можеш само да показваш едно и също нещо отново и отново“, твърди Дейвид Ханкок, кино анализатор в IHS, който подчертава, че в момента е време на промени в киното.

За най-големите оператори на киносалони в света, включително Cineworld, Vue и Odeon & UCI, иновациите са от решаващо значение, тъй като приходите от бокс офиса на развити пазари като Великобритания са в застой.

В края на 2013 г. Във Великобритания има 3900 киноекрана, което представлява растеж от едва 1 на сто, посочват от Асоциацията на собствениците на киносалони.

При една толкова значителна тенденция, почти всички кина през последните години заменят традиционните 35-милиметрови филмови ленти и механични проектори с дигитални технологии. Това позволява на собствениците на кина да показват всякакъв вид съдържание, което можем да си представим, включително спортни събития на живо, концерти и опера.

Успехът на излъчванията на живо от Метрополитън опера, която тази година е показала по този начин свои представления в повече от 2000 кина в 67 държави, продавайки повече от 2,4 млн. билета, подчертава възхода на т. нар. събитийно кино.

Карстейн Грумит, управляващ директор на компанията за анализи в сферата на киното Dodona Research, твърди, че когато започва да проучва индустрията през 1989 г., имало само един вид кино.

„Сега можете да отидете на кино с луксозна храна, можете да посетите това, което е рекламирано с технологиите си, или можете да отидете на друго, което обещава да няма деца в салона“, коментира той.

Приходите, генерирани от такива събития, могат да бъдат значителни. Във Великобритания, където събитийното кино е много по-застъпено, отколкото в останалите европейски страни, билетите за прожекциите на „алтернативно съдържание“ обикновено струват 15-20 паунда. Това е три пъти повече от цената за билет за стандартен филм.

Очакваният брутен приход от всички събития във Великобритания за 2012 г. е 12,5 млн. паунда, сочат данни на Rentrak и IHS Screen Digest.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:56 | 13.09.22 г.
fallback