IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Какво означава бумът на кавърите на "Hello" на Адел?

Дори и изпълнени на чужди езици, новите версии на песента са кавъри

16:34 | 19.01.16 г. 1
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Клипът на Адел към песента “Hello” вече има близо 1 млрд. гледания в YouTube и се радва на множество кавъри, които се появиха в интернет пространството, в това число и няколко чуждоезични версии, намерили своите фенове.

Кавърът на испанския певец Лирой Санчес има близо 22 млн. гледания. Версията на корейската тинейджърка Лидия Тий е гледана над 20 млн. пъти. Испанско-английското изпълнение на участника в American Idol Карен Рордигез има 6 млн. гледания, пише Billboard.

Като цяло това означава, че гледанията достигат стотици милиони, генерирайки значителни средства за авторите на песните и звукозаписните компании. Но определянето как да бъдат разпределени парите е сложна задача.

Да вземем за пример испанските версии на “Hello”, които включват думи като “Hola” и “Alo”. Без значение от тълкуването на текста на песента, всички те се считат за кавъри на оригиналната композиция, написана от Адел и Крег Кърстин.

26-годишната Родригез, чийто двуезичен кавър първоначално не привлече много внимание, в последния момент започна преговори с носителите на права за песента, когато започна да получава предложения за телевизионни изяви.

“Принудителните лицензи [които позволяват на изпълнителите да правят кавъри на песни без изричното съгласие на авторите] не се прилагат за преводите на песните и преработките”, посочва мениджърът на Родригез Максуел Клейман.

“За всяка песен се преговаря отделно”, коментира продуцентът Руди Перез, който пише текстове на испански за Бионсе и Кристина Агилера. “Понякога авторът ми дава възможност да се включа в издателската част, но понякога просто ме наемат”.

Какъв е залогът? Ако едно видео събере 10 млн. гледания в YouTube и всички слушания се монетизират, дори и да става дума за кавър, то може да събере до 34 000 долара при отчисления от 0,0032 долара за едно слушане през стрийминг платформа. За издателите печалбата може да е около 8700 долара, като се има предвид, че получават 15% от общите приходи от реклама. Така, ако приемем съотношението от 50 на 50 между авторите на песента, техните издатели получават 4350 долара, като всеки автор получава 2175 долара (ако има директна сделка за издаване), 3262,50 (за съвместно издаване) или 3697 долара (ако сами са издатели).

И все пак с нарастването на популярността на кавърите в YouTube, процесът се превръща в нещо сложно за носителите на авторските права. Ако мастерираният запис е с ясно обозначен автор, той е лесен за откриване. А ако не е, алгоритъмът за откриване на съвпадащи си мелодии на YouTube може да улови това, смята основателят на Audiam Джеф Прайс. Но кавърите на различни езици са малко по-сложни за намиране.

“Ако преводът е близък до този на оригинала, можете да го откриете”, твърди Прайс. “Но ако е значително променен, то задачата е много по-трудна”.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:23 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 0
Сините камъни
преди 8 години
Реклама, брато!Реклама!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още