Пазарът на електрически тротинетки преживява "бум" през последните две години, но компаниите оператори далеч не са сигурни, че са намерили дългосрочна ниша в сектора на градското придвижване.
Участниците на този пазар, които се присъединяват към първата компания в сектора - американската фирма Bird, заработила през 2017 година - трябва на първо място да гарантират оцеляването си, тъй като се сблъскват с болезнения въпрос за продължителността на живота на тротинетките, които се произвеждат предимно в Китай.
Експоненциален растеж
Сред най-познатите компании, които се присъединиха към партито на две колела, са американската компания Lime, мексиканската Grow Mobility и германската Flash, набрали финансиране на стойност 1,5 милиарда долара според The Boston Consulting Group (BCG). Само миналата година този пазар отчита глобален растеж от 76 % според доклад на френската федерация на професионалистите в областта на т. нар минипридвижване (FP2M) и Smart Mobility Lab.
Bird и Lime пробиват в над 120 града по света и твърдят, че заедно имат 10 милиона потребители към момента.
The Boston Consulting Group изчислява, че до 2025 година световният пазар на електрически тротинетки ще възлиза на 40-50 милиарда долара.
Крехка екосистема
Компаниите, предоставящи услугата "електрически тротинетки на самообслужване", не публикуват финансови резултати, но се шири мнението, че все още имат дълъг път до излизането на печалба.
The Boston Consulting Group изчислява, че за четири месеца употреба се покриват разходите за производство на тротинетката, но скутерите под наем "оцеляват" обикновено само три месеца.
Към момента икономиката на електрическите тротинетки не работи, казва Тайлър Барак, който е един от авторите на доклада на The Boston Consulting Group. Ние надхвърляме четирите месеца, за които говори The Boston Consulting Group, коментира Артур-Луи Жакие, генерален директор на френското подразделение на Lime.
Той подчертава усилията на Lime да удължи живота на скутерите си, изключително важен въпрос, като се има предвид екологичният отпечатък на тротинетките. Можем да поправим електрически скутер за 25-30 минути и няма да хвърляме почти нищо, каза Жакие.
Сайтът Quartz направи проучвания миналата година за използването на скутерите в Луисвил, Кентъки, което показа, че животът на тротинетките продължава средно 28,8 дни. Bird, чиито скутери се използват там, оспори данните.
Засега единственият очевиден печеливш от бума при тротинетките изглежда е китайският производител Ninebot, който е основният доставчик на американския пазар. Според Bloomberg, по оценка на Ninebot, 80 % от скутерите, които се използват в света, са произведени в нейни заводи.
Предстояща консолидация
Резкият растеж на използването на електрически тротинетки се дължи на бързата еволюция при моделите за транспорт. Има реално преминаване към електрическо и градското придвижване, което изпреварва придвижването с развлекателна цел, каза неотдавна пред АФП Жан Амбер, генерален директор на Smart Mobility Lab.
Все пак несигурността около дългосрочните перспективи на пазара продължава да присъства.
Колко много проблеми остават, особени с регулацията? Къде да паркираме? Как да защитим клиентите? пита Барак, докато градските и щатски власти въвеждат закони, които да покрият съществуващите законови пропуски, свързани с използването на такива машини. Остава и въпросът колко стартиращи компании в сектора на електрическите тротинетки ще могат да преживеят изключително острата конкуренция, която е отличителен белег за този пазар.
Консолидацията е неизбежна, казва Барак.
Вицепрезидентът на Bird Патрик Стъдънър отбелязва: "Виждаме, че много компании се стремят да влязат в бизнеса с електрическите тротинетки. Това показва, че пазарът е на прав път." Bird неотдавна купи конкурента си Scoot за 25 милиона долара, съобщи в. "Уолстрийт джърнъл", като се позова на добре информирани източници.
Освен това има спекулации в медиите, че Uber ще купи Lime, в който Uber вече инвестира, за да включи електрическите скутери в приложението си за автомобили. /Превод от английски: София Ангелова/
/БТА/


Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
Мондиал 2026: Мексико и ЮАР откриват шампионата