В обикновен ден заводът на LVMH край Орлеан произвежда цветни флакони с парфюм за бранда й Christian Dior – златисто за J’Adore, тъмнолилаво за Poison и бонбонено розово за Miss Dior.
Но в ранните часове на понеделник нещо не толкова изискано пое по производствената линия – първите пластмасови шишенца с дезинфектант за ръце, предназначен за лекари и медицински сестри в болниците в Париж на предна линия в борбата срещу коронавируса.
Проектът е подготвен със светкавична скорост, само 72 часа след като френското правителство отправи призив към индустрията в петък да помогне за запълването на недостига на ключови медицински доставки на фона на ускоряването на разпространението на коронавируса. Той показва как милиардерът Бернар Арно, който превърна LVMH в луксозен гигант и най-голямата компания във Франция, може да събере бързо ресурси и да впрегне неофициалните си, но все пак силни мрежи с влиятелни контакти.
71-годишният магнат е дал зелена светлина за проекта в събота вечер в кратък SMS до главния секретар на LVMH Марк-Антоан Жаме, който е бил във връзка с представители на здравните служби и служители през целия ден в усилията за одобряване на тестова партида.
SMS-ът гласял: „Отлично!“.
LVMH е напът да дари 12 тона дезинфектиращ гел за ръце на 39 болници в парижката система APHP до края на тази седмица. Компанията също така ще увеличи скоро производството на две допълнителни производствени линии в завода на Givenchy в Лоаз и в завода на бранда Guerlain близо до Шартр.
“LVMH ще продължи да изпълнява този ангажимент, докато е необходимо“, съобщи компанията в комюнике.
Ходът беше предприет, след като в понеделник във Франция беше въведена карантина, а случаите на коронавирус се удвояваха на всеки 72 часа. Президентът Еманюел Макрон обяви, че страната е в състояние „на война“.
Как огромният конгломерат LVMH със 76 компании в портфейла си успява да направи всичко това толкова бързо?
Една от причините е решителността на Арно. „Той те бомбардира с въпроси и след това излиза, за да помисли. Това е семейна компания с един човек на върха, който взема решения много бързо“, казва Жаме за шефа си.
Другата причина е, че козметичното производство е близък братовчед на фармацевтиката и оборудването на завода бързо може да бъде пренасочено към друга цел. Дезинфектиращите гелове имат три основни съставки – пречистена вода, етанол и глицерин, с които LVMH вече е разполагала.
Освен парфюми заводите на Dior, Givenchy и Guerlain произвеждат и течен сапун, както и овлажняващи кремове за брандовете. Тези продукти са сходни с дезинфектиращите гелове за ръце, така че LVMH може да използва обичайните си машини за пълнене, пластмасови шишенца и дозатори.
Последното нещо, което е помогнало на LVMH да действа бързо в тази криза, е, че Франция се оказва доста малко място. Клишето, че политическият и бизнес елит е събран в едни и същи райони на Париж, посещавал е едни и същи училища и поддържа близки контакти съществува основателно.
„Всички ние във френската система се познаваме добре“, казва Мартен Ирш, който ръководи APHP. „Това може да е неудобство в обикновено време, но е страхотно при криза“, допълва той.
Жаме изпратил първи SMS до Ирш миналата събота, като му предложил да помогне в производството на гела. Двамата са приятели от години и се запознали като студенти в елитното Национално училище по администрация. Ирш веднага възприел идеята. Болниците, които наблюдавал, все още не изпитвали недостиг на дезинфектанти за ръце, но той знаел, че това няма да е задълго.
Той изпратил научния си консултант в лабораторията на LVMH същата вечер, за да провери дали рецептата им ще бъде одобрена от регулаторите. Световната здравна организация (СЗО) съветва да се използва дезинфектант на алкохолна основа като алтернатива на сапуна и водата, когато не са налични. Френските регулатори издадоха указания, но рецептата на LVMH е била малко по-различна, така че трябвало да бъде тествана за ефективността й и одобрена от здравния министър.
Отново мрежата на LVMH се задействала. Жаме познавал здравния министър Оливие Веран от времето, когато двамата работили заедно по харта за спиране на използването в ревюта на модели с много нисък индекс на телесната маса. Той звъннал в кабинета му и министърът скоро изпратил човек да тества партидите.
До 4 ч. сутринта в понеделник служителите в завода на Dior били в готовност за действие. Директорът на завода Никола Амболе наблюдавал служителите след задействането на производството. „Целият ни екип е много горд, че отговорихме заедно на това предизвикателство“, казва той.
Други френски компании също бяха на висотата на случая. BNP Paribas дари 500 хил. маски на болници в Париж, а Renault предостави 300 автомобила за медицинските служители. L’Oréal съобщи в сряда, че също пренасочва заводите на марките си La Roche-Posay и Garnier за производство на милиони бройки дезинфектанти за ръце за старчески домове и болници.
Но корпоративната филантропия остава рядкост в страна, доминирана от държавата, така че понякога действията на милиардерите не са приемани с добро око. Арно и собственикът на Kering Франсоа-Анри Пино бяха подложени на критики, след като обещаха да дарят стотици милиони евро за възстановяването на катедралата „Нотр Дам“ след пожара миналата година.
Този път жестът на LVMH беше приет добре. Във вторник вечер Ромен дьо Жорна, служител в болница „Сен-Луи“ в Париж публикува снимка в Twitter на шишенче с дезинфектант за ръце на LVMH. „Благодаря…Продуктът е великолепен във всеки един смисъл на думата!“, написа той.