- С какво испанското вино и по-специално кавата* са по-добри от българските напитки?
Това е труден въпрос, защото не познавам достатъчно добре българските вина. Не мога да кажа, че нашите продукти са по-добри или по-лоши от други. Не съществува категория по-добро или по-лошо вино. Най-добрите вина са тези, които харесвате в момента на консумация. Може да пиете испанско или българско вино, а на другия ден ще ви хареса друго, защото ситуацията ще е различна. Всяко вино си има свои качествени характеристики. Ако обстановката ви предразполага и имате чаша вино пред себе си, вероятно ще го помните до края на живота си. Ето например една история от времето, когато бях в България. Посетил съм страната ви още през 1975 година и в един ресторант пихме Кадарка. Беше страхотно вино, бях много впечатлен и го търсех навсякъде, но беше невъзможно да го открия. В подобни моменти не е до качеството, а до вкуса, който съвпада с момента.
- Целите ли се към по-отбрани клиенти или таргет са всички почитатели на хубавото вино?
На този въпрос има два отговора. Единият е по-общ, другият е специфично за България. Като цяло Freixenet е първокачествена марка, целяща се към градското население, образовано, на възраст между 25-45 годни. Именно 45 години е долната граница, защото така маркетингово са позиционирани продуктите ни, за да отговарят на имиджа, който градим - виното ни е за по-младите, има забавна, еротична нотка и по-скоро е ориентирано към дамите, от колкото към господата. Това важи и за България. Разликата с Германия, Скандинавия, САЩ е разбира се средният доход. Той е различен. Затова тук се стремим към по-малка част от обществото, отколкото в другите страни. Но вярваме, че България ще се възстанови от кризата бързо и все повече хора ще могат да си позволят Freixenet. Това е бъдещето и ние вярваме в това.
- Страда ли винената индустрия от кризата?
Разбира се. Freixenet също понася последиците на кризата. 2008 беше най-добрата година въобще в историята на компанията. Но януари тази година беше катастрофален. Сега се възстановяваме, защото първата половина на годината въобще не беше добра. Всеки на пазара се бори.
- Какви мерки взимате?
Продаваме и работим по-усилено. Проблемът е, че не знаем точно какво се случва и как да реагираме, дали дългосрочно, дали краткосрочно. Ако през септември 2008 имахме добри продажби, сега нещата са сложни. Опитваме се да реагираме средносрочно и краткосрочно. Има и една особеност на нашия тип продукти. При производството бутилките престояват 2 години в избата, за да се получи пенливото вино. Преди това една година е ферментирало обикновеното вино. Тоест ние започваме производството на стоката години, преди да я изнесем на пазара, а в случая с кризата – още преди да подозираме, че се задава такъв момент в глобалната икономика.
- Предвиждате ли смъкване на цените?
Не може да смъкнеш цените толкова лесно, ако продаваш марков продукт. Това е вариант само ако продуктът не е известен, но ако е известен това ще даде грешни знаци на потребителя, защото имаме позициониране зад тази цена и марка. Освен това да не забравяме, че зад цената винаги стоят калкулирани разходите за производство - може да смъкнете цената, да, но няма да имате печалба.
- Отговаряте за износа на бранда Freixenet в 17 страни в ЦИЕ. Има ли нещо общо между вкусовете на хората във всички тези държави?
Определено да. Общото между всички тези страни е, че в определен етап те са били част от социалистическия блок. По онова време виното се е произвеждало в големи количества, винопроизводителите са изкупували всякакви сортове грозде, без да се съобразяват какво смесват. Често гроздето се е вкисвало и за да се замаскира миризмата на оцет, се е слагало повече захар. Ето защо още от тогава в съзнанието на хората се е насадило убеждението, че сладките напитки водят до главобол на следващия ден. Това обаче не е така – те вредят само на фигурата ви, но не и на главата, ако питието е качествено разбира се. Но нека се върнем на вкусовете. От миналото хората в Централна и Източна Европа са свикнали да пият сладко вино. Обикновено източните пазари са почитатели повече на сладкото вино. Това, което виждаме в Източна Европа, е, че премиум сегментът на образовани и богати хора насочват предпочитанията си към сухото вино. И през последните 4-5 години виждам много ясна тенденция как хората изменят вкуса си от сладко към сухо вино.
- Завършил сте социология, а сега се занимавате с търговия, и то на вина. Познавате ли в детайли продуктите и технологията им или за вас е по-важно да сте добър търговец и икономист?
Аз на първо място съм търговец, на второ място съм маркетинг експерт, но не съм производител. Нямам познания в областта на енологията, но за да продавам, нямам нужда от чак толкова дълбоки познания.
- Freixenet e производител и едновременно с това търговец на вина. Планирате ли да започнете производство и тук, в България. Страната ни е известна с добрите си сортове и качественото вино.
Не съм добър събеседник за този въпрос, защото компанията ни е семейна и собствениците й решават. В Източна Европа вече имаме консорциум и при настоящата криза изнасяме за 150 държави – това не е малко. Проблемът обаче идва от там, че в много държави фактурите ни са в долари или японски йени и губим много пари заради силното евро. Ето защо в този момент не мислим да търсим ново предизвикателства в други страни. Но можем да говорим за това след три години например.
- Имат ли производителите на испански вина предпочитание към определен аромат или вкус (плодов, билка или подправка)?
Това е труден въпрос. България е голям винопроизводител, различните страни произвеждат различни по вкус вина, защото виното се свързва директно с почвата и климата. Всеки регион има собствен вкус, Испания е по-голяма страна от България и разнообразието от климат, почва и слънце е по-голямо. И това е добре, защото всички хора си имат различен вкус и предпочитания. Винаги има и тенденции обаче. А сега трендът от миналата година е за плодови леки вина, по-лесни за разбиране. Вина, които не бива да държите в избата си за пет, десет или петнадесет години. Модерният човек иска да има модерно вино, което може да консумира веднага. И това е трендът в последните 10 години, който идва т. нар. „нов свят“ - Австралия, Чили, Южна Африка. Сигурен съм, че и в България има вече такива вина.
- Пенливите вина, които представихте тази вечер (вторник вечерта, б.а.) - Freixenet Carta Nevada и Freixenet Cordon Negro, са леки, плодови и сухи, подходящи за коктейли. Това ли е типичната испанска кава?
Да, точно така. Нашият климат е средиземноморски, имаме много повече слънце от други региони, в които се произвеждат искрящи вина като Германия, областта Шампан във Франция, Унгария. Именно тази лекота и лесна консумация на нашите вина е една от тайните на успеха ни. Защото ние внесохме нов стил именно в подходящия момент, когато потребителите започнаха да търсят нещо лесно и свежо за консумация.
- А как хванахте момента?
Просто бяхме късметлии. Това е философски въпрос. Вярвате ли в съвпаденията? Вярвате ли, че късметът идва при вас или че вие трябва да го предизвикате?


Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
Мицкоски работи за "Сръбски свят", а не за независима РСМ