IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

След динамичната 2017 г. КФН се готви за съществен брой нови регулации

Бизнесът има очаквания от нас да покажем по-голям експертен капацитет и бързина на работа, коментираха пред Investor.bg от КФН

08:12 | 02.01.18 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

- Какви промени предстоят да се инициират на ниво кодекс и закон през 2018 г.?

- Предвижда се да бъдат инициирани промени в Кодекса за застраховането във връзка с необходимостта в българското законодателство да бъде имплементирана Директива (ЕС) 2016/97 на Европейския парламент и на Съвета от 20 януари 2016 година относно разпространението на застрахователни продукти (Директива 2016/97).

Промените основно ще касаят дистрибуторите на застрахователни продукти. Необходимо е да се въведе регламентация и на нова категория разпространители на застрахователни продукти – посредници с друга основна дейност. Предстоят и изменения в Закона за дружествата със специална инвестиционна цел, с които се цели съобразяване на закона с настъпилите промени в сектора през последните години и преодоляване на констатирани проблеми в прилагането му.

На ниво подзаконови нормативни актове предстои да бъдат приети значителен брой наредби през 2018 г. На свое заседание Комисията за финансов надзор прие Програма за нормативната дейност на КФН за първото полугодие на 2018 г. В нея се предвижда приемането, както на изцяло нови наредби, така и изменение и допълнение на редица действащи по настоящем. В законодателната програма на КФН са застъпени и трите направления на осъществяван надзор. 

Във връзка с разпоредбите на новия Закон за пазарите на финансови инструменти, който предстои да бъде приет от Народното събрание, се предвижда през първото полугодие да бъдат приети нови и изменени общо четири наредби:

- за изискванията за защита на финансовите инструменти и паричните средства на клиенти, за управление на продукти и за предоставяне или получаване на възнаграждения, комисиони, други парични или непарични облаги;

- за капиталовата адекватност, ликвидността на инвестиционните посредници и осъществяването на надзор за спазването им;

- за изискванията към дейността на инвестиционните посредници;

- за изискванията, на които трябва да отговарят физическите лица, които по договор непосредствено извършват сделки с финансови инструменти и инвестиционни консултации относно финансови инструменти, както и реда за придобиване и отнемане на правото да упражняват такава дейност.

В областта на пенсионното осигуряване в съответствие с промените в Кодекса за социално осигуряване предстои КФН да подготви редица наредби, които да позволят на пенсионноосигурителните дружества да съобразят дейността си с новата правна рамка, включително и с новоприетите и влизащи в сила през 2018 г. ограниченията относно инвестирането в свързани лица.

В областта на застрахователния надзор предстои нормативно да бъде въведена системата „бонус-малус“. След като международният консултант, нает от  Гаранционния фонд, представи подробен доклад за въвеждане на тази система, КФН ще изготви наредба за коригиране на премията по гражданска отговорност в зависимост от поведението на водача.

- Европейският орган за ценни книжа и пазари предупреди инвеститорите, че поемат значителни рискове, когато правят вложения при първично предлагане на криптовалути. Какво е мнението ви за „виртуалното“, което вече навлиза във финансовия свят? Назрява ли нуждата от нови регулации ?

- Цената на криптовалутите е изключително волатилна, съответно както печалбите, така и загубите може да са доста значителни. Всеки инвеститор в криптовалути трябва да има предвид, че този тип инвестиции не са предмет на регулации, предвид което липсва каквато и да било закрила от закона. Липсата на регулация при създаването и използването на криптовалути позволява сравнително лесното появяване на нови криптовалути, но също така е възможно да има проблеми не от техническо естество, а от естеството на намеренията на организаторите на първичните предлагания на съответната криптовалута. Така че всеки сам преценява дали инвестицията си заслужава риска.

Въпросът дали е необходима регулация с сферата на криптовалутите засега няма еднозначен отговор, според част от анализаторите липсата на регулация подпомага развитието на този пазар, но според други точно тази липса би могла да доведе до бързия залез на същия този пазар.

Голяма част от инвеститорите все още са настроени предпазливо към криптовалутите, тъй като при търговията с криптовалути липсата на регулация позволява без страх от санкциониране да се правят опити за извършване на манипулации на този пазар. Затова най-малкото, което може да се каже, е – ако решите да търгувате с криптовалути, запознайте се с всички аспекти на поетия риск.

- До момента бюджетът на КФН беше част от държавния бюджет. Какво ще се промени от 1 януари за КФН, след като парламентът прие изменения в Закона за Комисията за финансов надзор и осигури  финансовата самостоятелност на регулатора?

- По-голяма част от българските граждани са ползватели на финансови услуги, предлагани по правила, за спазването на които следи КФН. Масовата приватизация доведе до това, че няколко милиона български граждани притежават акции от публични дружества. Родените след 1959 г. се осигуряват в задължителни допълнителни пенсионени фондове, съответно всяко МПС, трябва да имат застраховка Гражданска отговорност.

Основната цел на КФН като надзорен орган е именно да защитим всичките тези потребители на инвестиционни, застрахователни и осигурителни услуги. Тоест, ние като надзорен орган носим отговорността за спазване на законовоустановените правила при предоставяне на тези услуги. За да е възможно изпълнението на тези задължения, от страна на КФН е необходимо съответното финансиране, за да се обезпечи тази дейност, както материално технически, така и кадрово. Именно това се цели с новоприетите текстове в ЗКФН.

- В кои поднадзорни сектори виждате най-големи проблеми и нужда от промени?

- Всеки един от надзираваните от КФН сектори е в постоянно развитие, това води до възникване на съответните предизвикателства, както на национално ниво, така и на европейско. Тези предизвикателства следва да намерят своето решение.

За застрахователните дружества приемането на Кодекса за застраховането и въвеждането на директива Платежоспособност 2 доведе до сериозни промени, които все още не са показали всичките си проявления.

В осигурителния сектор предстои съобразяване на дейността на дружествата с новите изисквания на КСО.

В инвестиционния сектор също предстоят сериозни промени с приемането на новия ЗПФИ, чрез който ще се въведат изискванията на Директивата относно пазарите на финансови инструменти (MiFID II), както и с прилагането на Регламента относно пазарите на финансови инструменти (MiFIR).

Очакванията ни са, като цяло и трите сектора да се справят с предстоящите предизвикателства. Небанковият финансов сектор е стабилен, това показа и проверката на активите на пенсионните фондове, на балансите на застрахователните дружества и съответно стрес тестовете. Естествено нормален процес е част от лицензираните дружества да имат по-сериозни проблеми с изпълнение на новите изисквания, както и не следва да се изключва възможността част от тези дружества доброволно или принудително да отпаднат от пазара, на който работят. Основно нововъвежданата правна рамка цели създаване на възможност за развитие на посочените сектори, но не за сметка на защита на интересите на ползвателите на инвестиционни, застрахователни и осигурителни услуги.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:22 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още