IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Над 60% от инвестициите по Закона за намаляване на инфлацията са в ръцете на Тръмп

Въпреки че не може да отмени еднолично законодателството, републиканецът разполага с различни варианти да ограничи стимулите, които то осигурява

17:00 | 15.02.25 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Изминаха около две седмици, откакто президентът на САЩ Доналд Тръмп замрази федералните субсидии и секторът за чиста енергия започна да усеща особен дискомфорт. Милиарди долари под формата на федерални безвъзмездни средства, включително тези съгласно Закона за намаляване на инфлацията (IRA), остават замразени въпреки две съдебни разпореждания, изискващи от администрацията на Тръмп да освободи парите, пише Oilprice.

„Това бяха субсидии, които трудно можеха да бъдат отпуснати. Искаме те да останат на масата“, посочва Майк Фоли, администратор на Cuyahoga Green Energy , обществено предприятие за микромрежи и възобновяема енергия в окръг Куяхога, Охайо.

Компанията на Фоли и нейните партньори работят с три субсидии, свързани с IRA на стойност стотици милиони долари.

Той не е единственият, който иска отмразяване на средствата. Стотици проекти като този чакат зелена светлина от новия екип на Тръмп в рамките на Агенцията за околната среда (EPA). Във вторник изпълняващият длъжността финансов директор на EPA, Грег Тремл, изпрати меморандум, в който уведомява, че IRA и средствата за инфраструктура ще бъдат освободени след съдебното разпореждане в понеделник. Въпреки това списък, публикуван по-късно от агенцията, показа, че всички безвъзмездни програми на IRA остават замразени.

Администрацията на предишния президент, Джо Байдън, подписа историческия Закон за намаляване на инфлацията през 2022 г., позволявайки на стотици компании за възобновяема енергия да се възползват от общо 369 млрд. долара данъчни облекчения и субсидии за чиста енергия. През предходната година администрацията на Байдън прие Закона за инвестициите в инфраструктурата и заетостта (IIJA), като законодателството разрешава 1,2 трлн. долара разходи за транспорт и инфраструктура; 43 млрд. долара (без да се включват заеми и данъчни стимули) гъвкави разходи, които да се използват за производство на батерии, преоборудване на съоръжения за автомобилната индустрия, преквалификация и актуализации на мрежата, докато повече от 7,5 млрд. долара трябваше да отидат за подкрепа на изграждането на зарядна инфраструктура за електромобили.

Politico изчислява, че компаниите са обявили планове за изграждане или разширяване на около 555 производствени съоръжения благодарение на IRA. Тук изпъква най-важното: по-малко от половината от 230-те съоръжения, които трябваше да започнат да функционират до края на 2024 г., бяха въведени в експлоатация по-рано от очакваното, което означава, че над 60% от инвестициите на IRA сега са оставени на милостта на администрацията на Тръмп.

Тръмп никога не е крил презрението си към чистата енергия (особено към „вятърните мелници“). Той многократно критикува IRA, описвайки закона като „най-голямото увеличение на данъците в историята“ на САЩ. Тръмп обеща да отмени всички „неизразходвани“ средства по IRA, ако отново влезе в Овалния кабинет.

Досега законът оцелява на фона на опитите на републиканците да отменят основни части от него, но може да се сблъска със сериозна заплаха при второ управление на Тръмп, независимо от факта, че червените щати всъщност са се възползвали повече от IRA, отколкото тези, доминирани от демократите.

Тръмп може да няма правомощието да отмени едностранно закона, но всички залози сочат в тази посока, тъй като Републиканската партия има мнозинство както в Камарата, така и в Сената. Дори и без одобрението на Конгреса, Тръмп със сигурност може да затрудни "прилагането" на IRA, както Шанън Райнхарт, портфолио мениджър в Threadneedle, посочва.

Неговата администрация може да попречи на закона с изпълнителни действия чрез преразглеждане на правилата на Министерството на финансите, които все още предстои да бъдат финализирани, чрез задържане на някои от заложените в IRA заеми и безвъзмездни средства и/или чрез затягане на ограниченията върху данъчните стимули.

Инвестициите, посветени на процъфтяващия сектор на електрическите превозни средства, също могат да се сблъскат с отпор при Тръмп. Автомобилната индустрия вече обяви над 100 млрд. долара инвестиции в електрическа мобилност, създавайки над 100 000 работни места в САЩ. Миналата година по време на митинг в Детройт Тръмп атакува сектора, твърдейки, че електромобилите са „твърде скъпи“ и не предлагат достатъчно голям пробег. Първоначално изглеждаше, че Тръмп е смекчил позицията си против електромобилите, след като се сближи с главния изпълнителен директор на Tesla Inc. Илон Мъск. Въпреки това, една от многото директиви на Тръмп за „Отприщване на американската енергия“ наскоро представи ангажименти „… да премахне „подкрепата за електрическите превозни средства“ и да насърчи истинския потребителски избор, който е от съществено значение за икономическия растеж и иновациите, чрез премахване на регулаторните бариери пред достъпа на моторни превозни средства; чрез осигуряване на равни регулаторни условия за избор на потребителите; чрез прекратяване, когато е уместно, на държавните цели за емисии, които служат за ограничаване на продажбите на бензинови автомобили; и чрез обмисляне на опцията за премахване на несправедливи субсидии и други лошо замислени, наложени от правителството изкривявания на пазара, които облагодетелстват електромобилите пред други технологии и ефективно налагат закупуването им както от физически лица, частни фирми, така и от държавни организации“. 

Миналата година фирмата за енергиен анализ Wood Mackenzie прогнозира, че второто президентство на Тръмп може да изложи на риск огромна част от инвестициите във възобновяема енергия, да увеличи въглеродните емисии на САЩ с още 1 млрд. тона до 2050 г. и да забави пиковото търсене на изкопаеми горива с 10 години над настоящите прогнози.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:15 | 18.02.25 г.
Най-четени новини
Още от Автомобили виж още

Коментари

Финанси виж още