Една от най-големите жертви на потенциалните мита на Доналд Тръмп срещу Мексико и Канада вероятно ще бъде японският автомобилен производител, който най-малко може да си позволи нови удари: Nissan.
Въпреки че не е ясно дали президентът на САЩ ще наложи обещаните налози от 25%, след като се съгласи на 30-дневна пауза в понеделник, ударът ще бъде сериозен за японския автомобилен производител, който се стреми да се слее с Honda, за да оцелее на фона на все по-интензивната пазарна конкуренция.
САЩ са водещият пазар по продажби за Nissan и по-големите конкуренти Toyota и Honda. И трите японски компании произвеждат някои от най-популярните си американски модели в Канада или Мексико. Въздействието на митата би било значително за тези концерни, изтъкват анализатори и представители на индустрията.
Но Toyota и Honda са по-добре подготвени да се справят с митата - както по отношение на финансите си, така и по отношение на способността си да повишават цените и да прехвърлят част от новите разходи към потребителите.
„Проблемът е с Nissan, който почти не печели пари в автомобилния бизнес“, коментира Джеймс Хон, ръководител на отдела за анализ на мобилността в Macquarie. Много от моделите, които концернът произвежда в Мексико за износ в САЩ, са по-компактни автомобили като Sentra и Kicks, насочени към потребители, които се интересуват от разходите и не могат лесно да поемат по-високите цени.
Nissan заяви на 22 януари, че не може да спекулира с потенциални промени в политиката и тяхното въздействие, но че остава фокусирана върху доставянето на качествени превозни средства и ще се адаптира според нуждите.
Хон изчислява, че Nissan ще бъде изправена пред пълен срив на оперативната печалба, освен ако не предприеме действия в отговор на митата - като пренасочване на мексиканските автомобили към други пазари като Бразилия, повишаване на цените или намаляване на производството.
Nissan произвежда около 27% от продаваните в САЩ свои коли от Мексико спрямо почти 13% при Honda и 8% при Toyota, изчислява S&P Global Mobility.
Германският концерн Volkswagen, който подобно на Nissan е пуснал дълбоки производствени корени в Мексико, може да се похвали с една от най-големите експозиции към страната, като 43% от продажбите му в САЩ се генерират от произведени в Мексико коли, добавя S&P Global Mobility.
За японските автомобилни производители ходът на Тръмп ще превърне това, което отдавна е защита за индустрията - евтина производствена база близо до САЩ - в ново бреме.
Nissan произвежда автомобили в Мексико от 1966 г., когато открива там своя първи монтажен завод извън Япония. Toyota, Honda и Mazda в крайна сметка последват примера на компанията.
Nissan открива завод в САЩ едва през 1983 г. - в Смирна, щата Тенеси.
Тъй като производството в Мексико не може да бъде преустановено бързо, друг вариант е колите, произведени там, да се продават на пазари в Латинска Америка или други места, изтъква служител на компанията, пожелал анонимност.
Заплахата от мита също хвърля сянка върху планираното обвързване на Nissan с Honda.
„Това усложнява и без това трудното за изпълнение сливане“, коментира Кристофър Рихтер, старши автомобилен анализатор за Япония в брокерската компания CLSA.
Nissan и Honda трябва да обявят повече подробности за предложената от тях сделка до средата на този месец.
Като се има предвид прекъсването, пред което е изправена автомобилната индустрия в световен мащаб, митата не биха могли да дойдат в по-неподходящ момент за повечето автомобилни производители.
„Тръмп изглежда не разбира, че не може да промени автомобилното производство за една нощ“, посочва Рихтер. „Междувременно компаниите ще се опитат да повишат цените за потребителите колкото могат, за да компенсират въздействието на митата“.