Митата на президента на САЩ Доналд Тръмп срещу Канада и Мексико ще застрашат производството в автомобилните компании в Северна Америка и ще доведат до още по-високи цени на превозните средства, нанасяйки сериозен удар върху търговията за около четвърт трилион долара, пише Bloomberg.
„Автомобилният сектор ще спре“, предупреждава Флавио Волпе, президент на Канадската асоциация на производителите на автомобилни части (APMA). „При 25% мита абсолютно никой в нашия бизнес няма да бъде печеливш“, добавя той.
Митата незабавно биха засегнали почти една четвърт от 16-те милиона превозни средства, които се продават в САЩ всяка година, както и частите и компонентите, които присъстват в тях – пазар, който възлиза на 225 млрд. долара през 2024 г., според проучване на консултантската фирма AlixPartners.
Митата ще добавят 60 млрд. долара разходи за индустрията, голяма част от които вероятно ще бъдат прехвърлени на потребителите.
Акциите на автомобилните производители поевтиняха рязко в понеделник, тъй като инвеститорите започнаха да оценяват евентуалното въздействие на митата. Цената на книжата на General Motors Co., която има най-голяма експозиция към Мексико и Канада сред големите американски производители, се понижи с 7,9% малко над час преди старта на редовната търговия в Ню Йорк.
Автопроизводителите в Мексико се подготвят за митата, като внасят превантивно повече компоненти и превозни средства, което може да облекчи удара поне през първите няколко седмици, посочва Гилермо Росалес, президент на Мексиканската асоциация на автомобилните дистрибутори (AMDA). „Всичко зависи от курса, който администрацията на Тръмп ще предприеме по този въпрос“, добавя той.
Решението на републиканеца „отслабва най-интегрираната индустрия в Северна Америка“, изтъкват мексиканските автомобилни асоциации в съвместно изявление в неделя, поставяйки на карта „конкурентоспособността на Северна Америка като цяло“.
Докато митата на Тръмп надвисват над мексиканската автомобилна индустрия, някои автомобилни производители като BMW остават спокойни. Митата няма да повлияят на плановете на BMW да инвестира 800 млн. евро в ново съоръжение за батерии близо до фабриката на концерна в Сан Луис Потоси, Мексико, което ще позволи местно производство на следващо поколение електромобили, известно като Neue Klasse до 2027 г., изтъква представител на BMW.
„BMW Group не основава своите дългосрочни стратегически решения на политика или политически стимули“, категорична е компанията.
Автомобилните компоненти могат да преминат през границите на САЩ до осем пъти по време на производството им, натрупвайки мита върху разрастваща се индустрия, която разчита на материали и от трите страни. В потребителския край на веригата на доставки средната цена на нов автомобил може да се повиши с около 3000 долара, изчисляват анализатори на Wolfe Research, което допълнително задълбочава проблема с достъпността.
„Това ще има голямо въздействие, предупреждава Аруна Ананд, главен изпълнителен директор на северноамериканския бизнес на доставчика на авточасти Continental AG. „Въпросът е кой абсорбира цената и дали тя ще бъде пренасочена към крайния потребител?“.
Откакто Тръмп предоговори споразумението за свободна търговия между САЩ, Канада и Мексико по време на първия си мандат, производителите на автомобили в тези страни трябваше да отговарят на по-строги изисквания за делът на частите, които са произведени в Северна Америка. Въпреки тези по-строги условия търговията между страните остана освободена от мита. Новите налози на президента променят споразумението, което трябва да бъде преразгледано следващата година.
За производствените комплекси като Уиндзор, Онтарио и Детройт и в множество щати в Мексико ефектите вероятно ще бъдат незабавни.
„Говорим за хиляди загубени работни места“, подчертава Хуан Д'Аньоло, президент на местен синдикат, представляващ работниците в завода за двигатели на Ford в Уиндзор.
Премиерът на Онтарио Дъг Форд междувременно предупреди, че повече от 500 хил. работни места може да бъдат загубени в най-многолюдната провинция на Канада, много от които се отнасят до автомобилния сектор.
Експерти от индустрията казват, че оценката на ефектите от митата е трудна за момента. По време на предизборната си кампания Тръмп обеща, че неговата протекционистка политика ще върне работните места в производството в САЩ, ще повиши приходите и ще намали търговския дефицит на страната. Анализаторите предупредиха, че може да минат години преди да се премести производството и да се създадат нови работни места.
General Motors, най-големият производител на автомобили в САЩ, заяви, че няма да премести производството, освен ако компанията не може да бъде сигурна, че това ще има своята икономическа логика в дългосрочен план.
Базираната в Детройт компания внася своите Chevrolet Equinox EV и Blazer EV от завод в Мексико, където произвежда и пълноразмерни пикапи.
Главният финансов директор на GM Пол Джейкъбсън заяви наскоро, че компанията намалява запасите в Канада и Мексико в очакване на митата. Производителят на автомобили също така ускори доставката на тези превозни средства.
Внос от Китай
За Мексико митата вероятно ще намалят растежа в сектора на автомобилните части в страната до нула тази година, от прогнозираните 2%, коментира Франсиско Гонсалес, президент на Националната асоциация на индустрията за автомобилни части в Мексико (INA). Гонзалес отбелязва, че увеличението на цените бързо ще се прехвърли върху потребителите.
„Автомобилната индустрия не може да се адаптира към подобно решение в краткосрочен план“, подчертава той.
Относно опасенията на Вашингтон, че китайските автомобилни части заливат САЩ през Мексико Гонзалес посочва, че те са преувеличени, като по-малко от 3% от компонентите, продавани в Мексико, са внесени от Китай. Все пак доставчиците работят за намиране на алтернативи на произведените в Азия части, допълва той.
Делът на Мексико на автомобилния пазар в САЩ устойчиво се увеличава през последните 40 години, изпреварвайки Канада около 2008 г., показва проучване на Toronto-Dominion Bank.
От своя страна, канадското правителство обеща 25% мита срещу американски стоки на стойност 106 млрд. долара. Администрацията на премиера в оставка Джъстин Трюдо настоя да осигури инвестиции за производство на електрически превозни средства в Онтарио, привличайки фирми като Honda Motor Co. и Volkswagen.
Сглобяването на автомобили в Канада е намаляло рязко от 2000 г. насам - всъщност повечето от превозните средства, продавани в страната, се доставят от американски фабрики, като само 9% са произведени в Канада. Но индустрията за части остава сравнително стабилна.
Преди около година Laval Tool, малък производител на авточасти в Уиндзор, подписа двугодишен договор за доставка с Tesla Inc. Много от материалите се доставят в Канада, посочва Джонатон Азопарди, главен изпълнителен директор на Laval. Но стоманата, използвана в неговата фабрика, се внася от САЩ. Това означава, че процесът, който вече струва около 500 000 долара на матрица, е напът да стане още по-скъп.
„Ще плащам мита за стоманата, която идва от САЩ. След това ще плащам мита, когато матрицата се върне обратно в САЩ“, изтъква Азопарди.
В началото на 2022 г. автомобилните работници в Уиндзор успяха да видят какво се случва, когато веригата на доставки между двете страни бъде прекъсната, след като протестиращи срещу анти-Covid мерките на Канада блокираха пътищата.
„В рамките на 24 часа, след като частите не успяха да преминат през границата в двете посоки, производството на автомобили спря в Онтарио, Мичиган, Тексас и Мисури“, спомня си Волпе от APMA.
Автомобилните концерни вероятно ще бъдат принудени да намалят производството отново почти незабавно, след като митата бъдат въведени, коментира Майкъл Робинет, от S&P Global Mobility. Ако продължат да произвеждат същия обем превозни средства, рискуват същите да се натрупат като запас в САЩ.