Традиционните производители на автомобили буксуват, уловени между чука и наковалнята или двете сили, които прекрояват индустрията: китайските производители на електрически превозни средства и капиталовите изисквания на прехода към електрическа мобилност. Това принуждава голяма част от индустрията да се обедини, за да се справи с предизвикателствата, пише Wall Street Journal.
Планираното обвързване между Honda Motor и Nissan Motor, които са ръководени съответно от изпълнителните директори Тошихиро Мибе и Макото Учида, е само поредният сигнал за тази тенденция. Двете японски автомобилни компании обявиха миналата година план за сливане, което трябва да бъде реализирано през 2026 г., създавайки третия по големина производител на автомобили в света по пазарен дял. Но вместо това да се разглежда като демонстрация на сила, комбинацията повече отразява мрачната реалност, пред която са изправени традиционните производители на автомобили.
Китай е един от факторите зад решението. Nissan изпитва трудности да се адаптира към новия индустриален пейзаж в страната, която някога беше рай за генериране на лесни печалби за чуждестранните автомобилни производители. През шестте месеца, приключили в края на септември, Nissan е продала 339 хил. автомобила в Китай, по-малко от половината от обемите за същия период на 2018 г.
И Nissan не е единственият потърпевш. Volkswagen, доскоро най-популярната марка автомобили в Китай, е продала около една четвърт по-малко автомобили в Китай през същия период. Нейният дългогодишен статут на най-популярна марка в азиатската страна беше отнет от BYD, който залага на изцяло електрически и плъгин хибридни превозни средства.
Китайските производители на електромобили превърнаха вътрешния пазар в брутално конкурентно бойно поле. Докато в близкото минало чуждестранните марки държаха повече от половината от китайския пазар, сега тяхното присъствие е спаднало до около 30%, става ясно от данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM).
През последните месеци повече от половината от леките автомобили, продадени в страната, представляват превозни средства, използващи нов вид енергия (NEV), изчислява Китайската асоциация за леки автомобили (CPCA).
Дори луксозните марки не са имунизирани от този тренд. Доставките на Porsche в Китай са намалели с 29% през първите девет месеца на 2024 г. Германските луксозни автомобили доскоро бяха символ на статута на новобогаташите в Китай, но новите китайски електромобили, оборудвани с най-съвременни технологии, ги засенчват.
Междувременно свръхкапацитетът сред китайските компании от сектора заплашва да наводни световния пазар с евтин износ. Производителите на автомобили в Китай са използвали само около половината от капацитета си миналата година.
За да останат конкурентоспособни в Китай, чуждестранните производители на автомобили се нуждаят от жизнеспособна електромобилна стратегия.
Но тук идва друг проблем: огромните капиталови инвестиции, които са необходими за електрификация.
Продажбите на електромобили в САЩ се забавиха и може да се охладят допълнително, ако новата администрация на президента Доналд Тръмп премахне някои от субсидиите и политиките за насърчаване на електрификацията.
Сливането на Honda с Nissan вероятно няма да е последната консолидация, която ще изплува в автомобилната индустрия. Увеличават се партньорствата между производителите на традиционни автомобили и тези на електромобили.
Volkswagen например си партнира с Rivian в САЩ и с Xpeng в Китай. Традиционните производители вероятно ще продължат да обединяват усилията си с партньори, за да получат достъп до иновативни технологии.
За тези компании индивидуалната битка изглежда все по-малко жизнеспособна стратегия. Трябва да се приготвим за нова епоха на мащабни сливания, която ще прекрои индустрията.