Електрическите превозни средства записаха стабилен ръст на продажбите през 2024 г. Много компании всъщност отчетоха впечатляващ ръст при доставките на този вид задвижване. Без съмнение политиките в някои страни помагат за това, тъй като принуждават компаниите да електрифицират постепенно своята продуктова гама и да търсят по-големи обеми от продажби на електромобили, пише Clean Technica.
Но потребителите няма да купуват електрически автомобили, ако те не предлагат търсените от тях предимства. Така че, очевидно, по-високите продажби на електромобили не се налагат на потребителите от правителствата.
Все пак някои страни предлагат стимули при покупка на електрическо превозно средство. Но истинският двигател зад растежа в продажбите са батериите и свързаните с тях разходи.
Преди десетилетие ентусиастите можеха да се сдобият със средностатистически електромобил, предлагащ пробег от около 160 км с едно зареждане на батерията. Сега потребителите могат да карат такъв с пробег от над 500 км.
Като вземете предвид, че през 2024 г. една батерия струва около една четвърт от цената на такава през 2015 г., в това има логика.
Без този силен, бърз спад в разходите за батерии, Китай нямаше да държи над 50% от пазара на електромобили, а Европа още 25%.
Големият пробег на достъпна цена направи електрическите автомобили приемливи за много повече купувачи, а когато добавите техните характеристики, с адекватен пробег, те вече са по-добрият избор за милиони потребители.
Ако погледнем обаче Китай, там динамиката при разходите за батерии е още по-интересна. Определено на този пазар се предлагат най-достъпните електромобили, тъй като местните производители използват предимно железни батерии, за които се изискват по-ниски производствени разходи.
През декември BloombergNEF посочи, че цените на батериите бележат най-големия си годишен спад от 2017 г. насам.
Цените на литиево-йонните батерийни пакети падат с 20% спрямо 2023 г. до рекордно ниско ниво от 115 долара за киловатчас. Факторите, водещи до спада, включват свръхкапацитет при производство на клетки, икономии от мащаба, ниски цени на металите и компонентите, налагане на по-евтините литиево-желязо-фосфатни (LFP) батерии и забавяне на растежа на продажбите на електрически превозни средства.
Динамика при разходите за батерии през последните десет години. Графика: BNEF
По-ниските цени на батериите водят до по-евтини електрически автомобили, което отново ще доведе до скок в търсенето на последните. Подобно нещо се случва и със соларните модули преди години.
От BNEF изтъкват, че на регионално ниво най-евтини са батериите в Китай – 94 долара за киловатчас. Продаваните в САЩ и Европа батерии са съответно с 31% и 48% по-скъпи, като това подчертава липсата на зрялост на тези пазари, както и по-високите производствени разходи.
Ценовите разлики за Северна Америка и Европа в сравнение с Китай са по-големи, отколкото през предходни години, което означава, че спадът на цените е по-силно изразен в Китай.
BNEF очаква цените на батериите да паднат през тази година с още 3 долара за киловатчас.
Технологиите от следващо поколение - като силициеви и литиево-метални аноди, твърди електролити, нов катоден материал и нови процеси за производство на клетки - ще играят важна роля за осигуряване на по-нататъшно намаляване на цените на батериите през следващите десет години.
Има обаче много фактори, които влияят върху промените в разходите. Тук може да се спомене научноизследователската и развойна дейност, където компаниите боравят с различни видове химии, както и международна търговска политика.
Пред индустрията има много неизвестни, но едно нещо е ясно – разходите за батерии ще продължат да падат, което означава, че електромобилите ще стават все по-конкурентоспособни.


Измислиха как да спасят дизеловите коли в Европа
Мъж паркира Ferrari на балкона си, общината го прибра с кран (ВИДЕО)
Кметът на Варна протестира срещу правителството в Берлин (СНИМКИ)
35 пияни и дрогирани шофьори спипа КАТ за ден
30 души са задържани на протеста в София
САЩ и Катар може да създадат свръхпредлагане на LNG на европейския пазар
Забраната на социални медии в Австралия няма да спаси децата
Криптотърговците търсят допълнителна защита, тъй като отвличанията растат
Банковото финансиране за сектори със структурни проблеми у нас може да намалее
Шансът на българския бизнес е в иновации за по-ниски разходи за труд и енергия
Мъж паркира Ferrari на балкона си, за да разбере, че Виена не е Дубай
С кого ще се конкурира новата суперкола на Toyota
Основните прилики между класическото Renault 5 и новото ЕV
Блокче глина може да направи чудеса при почистване на автомобила
Citroen направи щур ван със спалня и киносалон
Маскирани са се насочили към централата на "ДПС - Ново начало"
Стрелба по патрул на Мироопазващите сили на ООН в Южен Ливан
Ще доведат ли протестите до резултат?
Коледни подаръци, които означават повече от парите
Радев: Протестът роди широк народен консенсус анти-мафия
преди 10 месеца NIO продава колите си с лизинг на батериите и затова те могат да бъдат сменяни на техните сервизи с напълно заредени само за 3 минути. Освен това, по всяко време могат да поискат по-мощна батерия. Това никой друг досега не предлага. За 4 години NIO постигна повече, отколкото GM за 100 години. Май затова шефът на NIO Уилям Лий нарече Мъск ученик, в сравнение с него. отговор Сигнализирай за неуместен коментар