IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Батериите са основният двигател на растежа при продажбите на електромобилите

Най-евтини са батериите в Китай, където средната стойност на производствените разходи пада до 94 долара за киловатчас

15:56 | 15.01.25 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Електрическите превозни средства записаха стабилен ръст на продажбите през 2024 г. Много компании всъщност отчетоха впечатляващ ръст при доставките на този вид задвижване. Без съмнение политиките в някои страни помагат за това, тъй като принуждават компаниите да електрифицират постепенно своята продуктова гама и да търсят по-големи обеми от продажби на електромобили, пише Clean Technica.

Но потребителите няма да купуват електрически автомобили, ако те не предлагат търсените от тях предимства. Така че, очевидно, по-високите продажби на електромобили не се налагат на потребителите от правителствата. 

Все пак някои страни предлагат стимули при покупка на електрическо превозно средство. Но истинският двигател зад растежа в продажбите са батериите и свързаните с тях разходи.

Преди десетилетие ентусиастите можеха да се сдобият със средностатистически електромобил, предлагащ пробег от около 160 км с едно зареждане на батерията. Сега потребителите могат да карат такъв с пробег от над 500 км.

Като вземете предвид, че през 2024 г. една батерия струва около една четвърт от цената на такава през 2015 г., в това има логика.

Без този силен, бърз спад в разходите за батерии, Китай нямаше да държи над 50% от пазара на електромобили, а Европа още 25%.

Големият пробег на достъпна цена направи електрическите автомобили приемливи за много повече купувачи, а когато добавите техните характеристики, с адекватен пробег, те вече са по-добрият избор за милиони потребители.

Ако погледнем обаче Китай, там динамиката при разходите за батерии е още по-интересна. Определено на този пазар се предлагат най-достъпните електромобили, тъй като местните производители използват предимно железни батерии, за които се изискват по-ниски производствени разходи.

През декември BloombergNEF посочи, че цените на батериите бележат най-големия си годишен спад от 2017 г. насам.

Цените на литиево-йонните батерийни пакети падат с 20% спрямо 2023 г. до рекордно ниско ниво от 115 долара за киловатчас. Факторите, водещи до спада, включват свръхкапацитет при производство на клетки, икономии от мащаба, ниски цени на металите и компонентите, налагане на по-евтините литиево-желязо-фосфатни (LFP) батерии и забавяне на растежа на продажбите на електрически превозни средства.

Динамика при разходите за батерии през последните десет години. Графика: BNEF Динамика при разходите за батерии през последните десет години. Графика: BNEF

По-ниските цени на батериите водят до по-евтини електрически автомобили, което отново ще доведе до скок в търсенето на последните. Подобно нещо се случва и със соларните модули преди години.

От BNEF изтъкват, че на регионално ниво най-евтини са батериите в Китай – 94 долара за киловатчас. Продаваните в САЩ и Европа батерии са съответно с 31% и 48% по-скъпи, като това подчертава липсата на зрялост на тези пазари, както и по-високите производствени разходи.

Ценовите разлики за Северна Америка и Европа в сравнение с Китай са по-големи, отколкото през предходни години, което означава, че спадът на цените е по-силно изразен в Китай.

BNEF очаква цените на батериите да паднат през тази година с още 3 долара за киловатчас.

Технологиите от следващо поколение - като силициеви и литиево-метални аноди, твърди електролити, нов катоден материал и нови процеси за производство на клетки - ще играят важна роля за осигуряване на по-нататъшно намаляване на цените на батериите през следващите десет години.

Има обаче много фактори, които влияят върху промените в разходите. Тук може да се спомене научноизследователската и развойна дейност, където компаниите боравят с различни видове химии, както и международна търговска политика.

Пред индустрията има много неизвестни, но едно нещо е ясно – разходите за батерии ще продължат да падат, което означава, че електромобилите ще стават все по-конкурентоспособни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:56 | 15.01.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 0
aldy
преди 10 месеца
NIO продава колите си с лизинг на батериите и затова те могат да бъдат сменяни на техните сервизи с напълно заредени само за 3 минути. Освен това, по всяко време могат да поискат по-мощна батерия. Това никой друг досега не предлага. За 4 години NIO постигна повече, отколкото GM за 100 години. Май затова шефът на NIO Уилям Лий нарече Мъск ученик, в сравнение с него.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още