Въпреки всичкото говорене за радикална промяна сделката на Volkswagen в Германия за намаляване на разходите разчита силно на традицията на автомобилната компания в сътрудничеството между ръководители и работници, според подробности, разкрити от източници на компанията и цитирани от Ройтерс.
Това накара някои инвеститори и анализатори да се запитат дали компанията може да изпълни обещанията си да намали капацитета си и да съкрати 35 хил. работни места – промени, които според ръководителите са от жизненоважно значение за оцеляването на бизнеса на фона на слабото търсене и евтината конкуренция от Китай.
Сделката беше постигната дни преди Коледа и откакто работниците се върнаха след празниците, профсъюзите провеждат срещи в германски заводи, някои в присъствието на членове на управителния съвет, за да я обяснят, съобщават двама източници от профсъюзите.
Споразумението предвижда всеки завод да получи собствена цел за намаляване на разходите с проектни екипи от представители на работниците и на ръководителите, чиято отговорност е да решат как да го осъществят на практика и да повишат производителността, измерена чрез брой произведени коли на работник, съобщават двама близки до ръководството източници.
Високопоставени представители и на двете страни ще представят доклади за напредъка на тримесечно заседание, допълват източниците от ръководството, подчертавайки, че ако междинните цели за съкращаване на разходи не бъдат изпълнени, може да се наложи преговорите да започнат отново.
Това е модел, който съдържа всички отличителни черти на традицията на Volkswagen за сътрудничество и компромис вместо за промяна, наложена от върха, която можеше да донесе повече сигурност, но също и риска от вредни за компанията стачки.
Много въпроси остават – от това как автомобилният производител ще загуби толкова много работници, без да уволни нито един човек, до кога ще се осъществи обещанието за намаляване на производствения капацитет и какво вещае бъдещето в дългосрочен план за заводите с празни производствени линии.
Това охлади ентусиазма на някои инвеститори, като книжата на Volkswagen се търгуват под ценовите нива през октомври, преди спада на тримесечната печалба.
Залозите са високи. Макар че групата Volkswagen включва различни марки – от луксозната Audi до масовите SEAT и Skoda, основната ѝ едноименна марка, която формира по-голямата част от германския ѝ бизнес, е донесла над половината от продадените ѝ автомобили през 2023 г.
Намаляване на капацитета
Профсъюзите съобщиха, че при продължителните преговори компанията е намекнала за затваряне на три-четири завода. Volkswagen отказа да разкрие конкретна цифра, но многократно заяви, че не може да изключи затваряне на заводи.
В окончателната сделка двете страни приеха да спрат производството през 2025 г. в завода в Дрезден, където работят 300 души, а през 2027 г. и в завода в Оснабрюк, където работят около 2300 души, но се ангажираха да намерят алтернативни употреби за тези заводи, които може да включват нови инвеститори.
Заводът за изцяло електрически автомобили в Цвикау ще загуби една производствена линия, но ще получи нова инвестиция във формата на завод за рециклиране на автомобили с двигатели с вътрешно горене и електромобили втора ръка. Той трябва да заработи през 2027 г., съобщи говорител на профсъюза на завода.
Но новите инвестиции трябва да изпълняват целите за намаляване на разходите, както е заявил главният финансов директор Арно Антлиц в изказвания пред инвеститори, видени от Ройтерс.
Оставащите ограничения на капацитета ще дойдат от съкращаването на две производствени линии във Волфсбург, където се намира централата на компанията.
Инвеститорите и анализаторите не дават яснота доколко този подход ще намали фиксираните разходи спрямо цялостното затваряне на заводите. Volkswagen заяви, че сделката ще спести 15 млрд. евро в средносрочен план, без да разкрива подробности. Говорител е отказал коментар за междинните цели.
Уязвима и отчетна
Не е сигурно и как компанията ще съкрати 35 хил. работни места. Volkswagen обеща през 2016 г. да съкрати 30 хил. работни места, но не успя да намали общия размер на служителите си – около 120 хил., тъй като наемаше нови хора в други области.
Тя се надява да постигне целта си, като не замени пенсиониращи се работници и предложи по-ранно или частично пенсиониране, заяви говорител на работниците и изтъкна, че клауза в сделката гарантира работните места до 2030 г. – победа за профсъюзите, след като Volkswagen се отказа от предишно споразумение за гарантиране на работните места през септември. Това означава, че всякакви съкращения трябва да бъдат доброволни.
Мориц Кроненбергер, портфолио мениджър в акционера във Volkswagen Union Investment, заяви, че макар сделката да изглежда разочароваща, погледната отвън, тя предвижда по-дълбоки съкращения, отколкото някои са очаквали предвид факта, че профсъюзите и местните политици имат право на вето върху надзорния съвет на Volkswagen.
„Главният изпълнителен директор Оливер Блуме стигна твърде далеч, даде големи обещания и предизвика вихрушка във и извън компанията“, коментира Кроненбергер.
„Блуме остава точният главен изпълнителен директор и взема точните мерки. Но разходната структура на компанията трябва да изглежда много различно след две години. Volkswagen трябва да покаже, че е въоръжена за бъдещето и може да прави привлекателни продукти“, отбеляза той и допълни, че „Блуме е станал уязвим и отчетен“.
преди 2 седмици До: гъбко, Зелков, в статията иде реч за VW, а на тях това са легендарните ДВГ. Колкото до Дачия, те спряха дизелите извъобще. Говорим за бенцинките им(на Дачия), смениха си 4-цилиндровите мотори с 3-цилиндрови масово, доброто ново е вграденото LPG. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 седмици До: doba Хех, немски дизел ... :))) ... без коментар! Карай си го и разправяй колко е убав! Аз лично предпочитам бензинови с повечко клапани ... М/у другото двигателите на Дачията са Renault. Най-читавите дизели са френските на Peugeot и Renault. Трицилиндровите са за компактният клас, ако си разцъкваш само градско и се возиш само ти са много добри и много икономични. Карах един такъв трицилиндров половин година, теснотия, спокойно, бавничко, но пък гори 4 градско. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 седмици До: гъбко, зелков, гледай си зелените енергии, не се бъркай в колите. По времето на двигателите по-долу мароканците не пееха в хора. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 седмици *** = новини(пишете на английски), че го филтрират в линка долу отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 седмици До: doba Ами ще филтрират, материалът е за автомобили, не за марокански компромиси ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 седмици *** = *** в линка долу, инвестора са ме филтрирали :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 седмици https://automedia.investor.bg/a/2-***/60025-bez-suv-v-top-3-na-nay-prodavanite-koli-v-evropa-za-2024 Дачия 'изби пазара' въпреки че моторът не е от любимите ми по-стари MPI 4-цилиндрови, сега вървят с някакви 3-цилиндрови 'издоени', но бъдещето ще покаже отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 седмици Бъдещето е в миналото: да връща 1.9TDI и 1.8 бенцин със старото качество и гарантирам продажби, много :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар