IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Митата на Тръмп карат доставчиците на авточасти да преосмислят производствените си планове

За момента компаниите изчакват да видят какви ще са първите ходове на републиканеца, когато отново влезе в Белия дом на 20 януари

21:10 | 17.01.25 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Големи международни доставчици на автомобилни части обмислят каква част от производството им може да бъде преместено в САЩ или по-близо до тази страна като защита срещу митата, обещани от новоизбрания президент Доналд Тръмп, пише Ройтерс, цитирайки индустриални представители, говорещи в кулоарите на технологичното изложение CES в Лас Вегас.

Автомобилната индустрия преживя осем години протекционизъм на САЩ, от реални и потенциални мита по време на първия мандат на Тръмп и след това допълнителни търговски бариери и Закона за намаляване на инфлацията (IRA) при президента Джо Байдън. Повечето от тези мерки бяха насочени директно към Китай, по-специално предложението на администрацията на Байдън за забрана на китайския софтуер и хардуер в автомобили по пътищата на САЩ.

Но Тръмп се зарече да стигне много по-далеч, като наложи общо 10-процентно мито върху глобалния внос и много по-висок налог, от 60%, върху китайските стоки.

В края на ноември републиканецът обеща да наложи и 25% мито върху вноса от Канада и Мексико , когато встъпи в длъжност на 20 януари.

Такива високи налози биха били трудни за прехвърляне към потребителите и биха направили много авточасти, произведени на пазари с по-ниски разходи, неикономични, или в случая с Китай - биха направили практически невъзможно да се продават продукти от азиатската страна в САЩ.

„Всеки трябва да направи сметката“, изтъква пред Ройтерс Пол Томас, президент на бизнеса на Bosch за Северна Америка. „Ако са 10%, 20%, 60% (мита)... трябва да кажете: „Добре, колко сценария има тук и по кой от тях трябва да действаме?“.

Според Томас неговата компания, най-големия доставчик на авточасти в света по приходи, вече е започнала да действа по някои от тези сценарии.

Говорейки в кулоарите на CES, Томас даде теоретичен пример за генеричен електронен контролен блок, който Bosch може да произвежда в момента в Малайзия или на подобен пазар, но сега „гледаме да направим това в Мексико или Бразилия... области, където вече имаме отпечатък“, изтъква той.

Bosch изчаква до 20 януари, за да види какво всъщност ще се случи, преди да вземе някакви „значими решения“ - твърдение, повторено от други доставчици и производители на автомобили.

По време на първия си мандат Тръмп използва заплахата от мита срещу конкретни държави или дори отделни автомобилни производители, за да ги подтикне да увеличат производството в САЩ.

Когато Toyota се готвеше да установи производството на седана Corolla в Мексико за потребители в САЩ в началото на 2017 г., Тръмп написа в Twitter, сега известна като X, казвайки „НЯМА НАЧИН! Постройте завод в САЩ или плащайте голям данък по внос“.

В рамките на една година Toyota промени плана и в крайна сметка обяви, че ще изгради съвместно с Mazda завод в Алабама за 1,6 млрд. долара. След това Тръмп обяви победа.

Големите доставчици отговориха на протекционизма на САЩ и масивните шокове във веригата на доставки по време на пандемията от коронавирус, като локализираха производството, за да избегнат недостига на части или риска от мита.

Този процес се ускори, след като администрацията на Байдън одобри IRA. Този закон беше по-скоро морков, отколкото тояга, насърчавайки множество доставчици, включително британската Dowlais, да инвестират повече в американския пазар, тъй като преследват договори с автомобилни производители, търсещи субсидии за електромобили - въпреки че новата администрация на Тръмп има за цел да зачеркне някои части от IRA.

Производственият капацитет на Honda в Мексико достига около 200 000 автомобила, като 80% от тях се изнасят към САЩ.

Говорейки по време на кръгла маса в CES, вицепрезидентът на Honda Нория Каихара заяви, че в зависимост от размер на митата, „може да се наложи да променим местоположението на производството ... от Мексико към Япония или някъде другаде“.

Възможността за нови мита върху стоки от Китай предоставя нов тласък за доставчиците.

Panasonic Energy, която доставя електромобилни батерии на Tesla, вече работи върху пренасочване на по-голяма част от своята верига на доставки към Северна Америка, включително чрез сделки за доставка с производителя на синтетични графитни анодни материали Novonix и канадския производител на естествен графит Nouveau Monde Graphite.

Но Алън Суон, президент на северноамериканският бизнес на Panasonic Energy, изтъква, че с идването на Тръмп на власт компанията ускорява плановете си за премахване на цялото китайско съдържание в своите батерии, които произвежда в САЩ.

По думите му китайските материали в момента съставляват малка част от веригата на доставки на Panasonic Energy.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:40 | 17.01.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още