Едва ли Европа има полезен ход в конкуренция с Китай в автомобилния сектор. Дори високо потребление не е полезен ход. А оскъпяването на крайния автомобилен продукт в Европа влиза в противоречие с преминаването към по-чисти технологии. Евтиният автомобилен продукт идва от Китай. Това каза автомобилният експерт Калоян Желев в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
„Важно е в Европа да се концентрираме върху себе си, да разрешим вътрешните си проблеми, а след това да видим на кои пазари губим най-много и да помислим как бихме могли да го управляваме“, каза гостът.
За Желев е странно, че точно председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен е инициатор на диалога за бъдещето на автомобилната индустрия в Европа. По думите му този разговор е закъснял с десет години. „В момента тази среща по-скоро се стреми да ограничи щетите в едни много тежки времена, в които Европа е притисната по икономическа и геополитическа линия. От друга страна, е добре, че такъв диалог стартира. По-големият въпрос е какво реалистично можем да очакваме да се промени и в какви срокове“, посочи Желев.
Той посочи причините за лошото състояние на автомобилната индустрия в Европа.
След пандемията пазарът на автомобили не успя да се възстанови изцяло. Зелената инициатива пък доведе до безпрецедентни инвестиции в посока електрическа мобилност – става дума за 250 млрд. евро, което доведе до скок в цените на автомобилите между 30% и 50%, а това е безпрецедентно увеличение. Не на последно място – производството на автомобили изисква сериозен енергиен ресурс, което също оскъпява.
„Когато към всичко това добавим доминацията на Китай в сферата на електромобилите и поведението на новата администрация на Тръмп, виждаме сериозни заплахи и предизвикателства за автомобилната индустрия в Европа“, коментира гостът.
По думите му трудно Старият континент може да се върне в изходна позиция. „Това е ситуация на критично пренареждане, в която е заплашено ядрото на европейското технологично лидерство в автомобилния ясектор. Европа обяви водещата си технология като факт от миналото, което постави в изгодна конкурентна позиция Китай“, каза Желев.
Според него залагането на една технология никога не е водило до добри резултати. „Трябва да си дадем сметка, че бъдещето на тази индустрия е свързано с букет от технологии, а не да се залага само на една. В тази нова ситуация виждаме как Volkswagen е принуден да продава заводи, а кандидати за закупуването им са техните преки конкуренти в Китай“, каза гостът в предаването. И добави, че Китай няма нужда да строи заводи, тъй като може да ги купи с готово оборудване и обучен персонал.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.