Едва ли Европа има полезен ход в конкуренция с Китай в автомобилния сектор. Дори високо потребление не е полезен ход. А оскъпяването на крайния автомобилен продукт в Европа влиза в противоречие с преминаването към по-чисти технологии. Евтиният автомобилен продукт идва от Китай. Това каза автомобилният експерт Калоян Желев в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
„Важно е в Европа да се концентрираме върху себе си, да разрешим вътрешните си проблеми, а след това да видим на кои пазари губим най-много и да помислим как бихме могли да го управляваме“, каза гостът.
За Желев е странно, че точно председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен е инициатор на диалога за бъдещето на автомобилната индустрия в Европа. По думите му този разговор е закъснял с десет години. „В момента тази среща по-скоро се стреми да ограничи щетите в едни много тежки времена, в които Европа е притисната по икономическа и геополитическа линия. От друга страна, е добре, че такъв диалог стартира. По-големият въпрос е какво реалистично можем да очакваме да се промени и в какви срокове“, посочи Желев.
Той посочи причините за лошото състояние на автомобилната индустрия в Европа.
След пандемията пазарът на автомобили не успя да се възстанови изцяло. Зелената инициатива пък доведе до безпрецедентни инвестиции в посока електрическа мобилност – става дума за 250 млрд. евро, което доведе до скок в цените на автомобилите между 30% и 50%, а това е безпрецедентно увеличение. Не на последно място – производството на автомобили изисква сериозен енергиен ресурс, което също оскъпява.
„Когато към всичко това добавим доминацията на Китай в сферата на електромобилите и поведението на новата администрация на Тръмп, виждаме сериозни заплахи и предизвикателства за автомобилната индустрия в Европа“, коментира гостът.
По думите му трудно Старият континент може да се върне в изходна позиция. „Това е ситуация на критично пренареждане, в която е заплашено ядрото на европейското технологично лидерство в автомобилния ясектор. Европа обяви водещата си технология като факт от миналото, което постави в изгодна конкурентна позиция Китай“, каза Желев.
Според него залагането на една технология никога не е водило до добри резултати. „Трябва да си дадем сметка, че бъдещето на тази индустрия е свързано с букет от технологии, а не да се залага само на една. В тази нова ситуация виждаме как Volkswagen е принуден да продава заводи, а кандидати за закупуването им са техните преки конкуренти в Китай“, каза гостът в предаването. И добави, че Китай няма нужда да строи заводи, тъй като може да ги купи с готово оборудване и обучен персонал.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


КЗП осъществява изключително засилен контрол в защита на потребителите заради еврото
Трудният въпрос какво е необходимо, за да прекрати Путин военните действия в Украйна
Варна е областта с най-много социални предприятия в страната
Какво ще бъде времето във вторник?
Шести ден Румъния протестира
Руският петрол се продава с "най-голяма" отстъпка в Китай след санкциите
ЕС: Китай започва издаване на общи лицензи за редкоземни елементи
Warner Bros. е гръмкият финал на сделки за $4,5 трилиона
Компанията зад Roomba обяви фалит и ще бъде свалена от борсата
Фоули: Долар-йена може да е много вълнуваща двойка
Кой печели и кой губи на българския пазар през 2025
Шофьорка обърка педалите и скочи в пълен с хора басейн
Jeep Wrangler получи специална версия
Как Tesla печели невидимата война срещу шума
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Героят от Бонди, който изтръгна оръжието на нападателя: Бих го направил пак ВИДЕО
Русия определи пънк групата "Пуси райът" за екстремистка организация
МОСВ следи качеството на морските води край Ахтопол
Европейската прокуратура поиска имунитета на Илхан Кючюк
"Спаси София" предлага спешни промени в Изборния кодекс