IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Автоконцерните от двете страни на Атлантика се готвят да свият производствения капацитет

По-строгите цели за въглеродните емисии и ценовата конкуренция ще изискват по-голям фокус върху електрическото задвижване от тези компании

11:25 | 23.01.25 г. 1
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Редица европейски и северноамерикански автомобилни фабрики са изложени на риск от закриване или продажба през тази година, тъй като автомобилните марки от двете страни на Атлантическия океан се сблъскват със свръхкапацитет и интензивна ценова конкуренция, предупреждава консултантската фирма Gartner в доклад, цитиран от Ройтерс.

Производителите на автомобили вероятно ще намалят производствения си капацитет на двата континента през 2025 г., тъй като са изправени пред по-строги цели за емисиите и мита по вноса, докато евтините китайски електромобили продължават да отнемат от пазарния им дял, предлагайки по-атрактивни технологични функции на потребителите, изтъква Gartner.

Рискът от закриване или продажба на производствени съоръжения е по-голям в страните с високи разходи за труд, където политическият и обществен натиск ще бъде компенсиран от нарастващата конкуренция, изтъква вицепрезидентът на Gartner Педро Пачеко пред Ройтерс.

„Ситуацията прилича на тенджера под налягане“, коментира Пачеко. „Натискът се увеличава, увеличава и... това ще накара много автомобилни производители да вземат по-прагматични решения“.

Китайските марки биха могли да купят излишните заводи, за да преодолеят търговските бариери, или да отворят нови фабрики в европейски страни с по-ниски разходи за труд, или да заложат на партньори като Мароко и Турция, които имат договор за свободна търговия с Европейския съюз (ЕС), прогнозира фирмата.

Визирайки по-строгите правилата на блока за емисиите на въглероден диоксид от началото на 2025 г., главният изпълнителен директор на германския доставчик на авточасти Bosch Щефан Хартунг посочи пред Auto Motor und Sport наскоро, че ЕС трябва да се въздържа от глобяване на компании, които не изпълняват целите.

Европейската автомобилна индустрия изостава от постигането на целите за електрификация за 2030 и 2035 г., посочва от своя страна Люк Шател, председател на френското автомобилно лоби PFA.

„Рискът е в крайна сметка да намалим продажбите на превозни средства с двигатели с вътрешно горене, за да увеличим изкуствено“ продажбите на електромобили, посочва той пред Ройтерс.

Въпреки предизвикателствата около електрификацията, Gartner очаква доставките на електрически моторни превозни средства (леки коли, микробуси, автобуси и камиони) да нараснат в региона със 17% през 2025 г. Фирмата прогнозира, че повече от 50% от всички модели превозни средства, предлагани на пазара от автомобилните производители, ще са електромобили до 2030 г.

За да реализират промяната, традиционните автомобилни компании може да закупят софтуерна архитектура от фокусирани изцяло върху електромобилите стартъпи и технологични фирми, да стимулират своята развойна дейност или да си партнират с други играчи, за да създадат съвместни предприятия, изтъква Пачеко.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:25 | 23.01.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 0
Nadia_b
преди 3 седмици
Какви въглеродни, какви глупости притопляте. Америка се оттегли от Парижкото споразумение, а в Европа почват са мислят за отлагане/отпадане на въглеродни квоти
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още