Китайски компании и политици поглеждат към германските фабрики, като проявяват особено голям интерес към заводите на Volkswagen, съобщава Ройтерс, цитирайки източници, запознати с плановете на Пекин.
Придобиването на производствено съоръжение в Германия ще позволи на Китай да изгради влияние във важната автомобилна индустрия в най-голямата икономика в Европа – дом на някои от най-старите и престижни автомобилни марки, добавят източниците.
Китайските компании инвестират в редица индустрии в Германия, от телекомуникации до роботика, но все още не са създали традиционно производство на автомобили там, въпреки че едни от най-големите акционери в Mercedes-Benz са базирани в Китай.
Всеки подобен ход може да представлява особено чувствителна в политическо отношение инвестиция на Китай. Volkswagen отдавна е символ на индустриалната мощ на Германия, застрашена от глобалното икономическо забавяне, което удря търсенето и трудния преход към зелени технологии.
Производството на автомобили в Германия за продажба в Европа би позволило на китайските компании, които са фокусирани върху електромобилите, да избегнат плащането на мита и биха представлявали допълнителна заплаха за конкурентоспособността на европейските производители.
Въпреки че офертите могат да дойдат от частни фирми или съвместни предприятия, китайските власти трябва предварително да одобрят подобна инвестиция и вероятно ще имат влияние при всяка една трансакция.
Инвестиционните решения ще зависят от позицията на новото германско правителство спрямо Китай след изборите през февруари, добавя един от източниците.
Икономиките на двете страни се преплетоха дълбока по време на 16-те години управление на бившия германски канцлер Ангела Меркел, подхранвани от инвестиции и износ от страна на германските производители на автомобили в Китай.
Но отношенията между Берлин и Пекин се охладиха, тъй като сегашната германска коалиция настояваше да намали зависимостта от Китай. Външният министър Аналена Бербок описа китайския президент Си Дзинпин като „ диктатор “, а Китай като съперник.
Източник от външното министерство на Германия посочва, че Китай се е превърнал в системен съперник.
Volkswagen проучва алтернативни приложения за своите фабрики в Дрезден и Оснабрюк в рамките на стремежа си за намаляване на разходите. Най-големият автомобилен производител в Европа, който притежава марки като Porsche, Audi и Skoda, отбеляза спад на продажбите за 2024 г. на фона на нарастващата конкуренция от страна на китайските компании и охладеното търсене на електромобили.
Ръководителите на групата сигнализираха миналата година, че иска да затворят няколко завода в Германия, но се сблъскаха със съпротивата на синдикатите. В сделка, сключена преди Коледа, те се споразумяха с работниците да прекратят от 2025 г. производството в Дрезден, завод в който работят 340 души и произвежда електрическия ID.3, както и това в Оснабрюк от 2027 г., където 2300 служители произвеждат T-Roc Cabrio.
Volkswagen вероятно е склонен да продаде фабриката в Оснабрюк на китайски купувач, посочва източник, запознат с плановете на компанията.
„Ангажирани сме да осигурим бъдещата дейност на фабриката. Целта трябва да бъде жизнеспособно решение, което взема предвид интересите на компанията и служителите“, изтъква говорител, отказвайки да коментира конкретно спекулациите относно китайските интереси.
Китайските компании са загрижени за това как ще бъдат приети от германските профсъюзи, които държат половината места в надзорните съвети на германските компании и търсят широкообхватни гаранции за работните места, посочва други източник, запознат с китайските инвестиционни планове.
Щефан Солдански, синдикален представител на работниците от завода в Оснабрюк, казва, че служителите не биха имали нищо против да работят за един от базираните в Китай съвместни партньори на Volkswagen.
Говорител на китайското външно министерство казва, че компаниите, които искат да инвестират в Германия, трябва да имат правото да го направят.
„Китай въведе серия от мерки, за да създаде нови бизнес възможности за чуждестранните компании... Надяваме се, че германската страна също ще поддържа отворени врати (и) ще осигури справедлива и недискриминационна бизнес среда, която да насърчи китайските фирми да инвестират“, изтъква говорителят пред Ройтерс.
Продажбата на фабрики в Германия може да бъде по-евтина опция за Volkswagen в сравнение с евентуалното им закриване, коментира темата банкер, запознат със стратегията на германската група. По думите му подобна продажба може да генерира от 100 млн. евро до 300 млн. евро приходи.
Volkswagen не коментира стойността на активите си.
Много китайски производители на автомобили проучват локации за установяване на европейско производство, за да заобиколят митата, наложени от Европейската комисия (ЕК) миналата година.
Повечето китайски фирми досега са избрали да построят нови фабрики в страни с по-ниски разходи за труд и по-слаби синдикати, като заводите на BYD в Унгария и Турция. По-малкият концерн Leapmotor планира съвместно производство със Stellantis в Полша, а Chery Auto ще започне да произвежда електромобили тази година в завод в Испания, който преди е бил собственост на Nissan.
Китайски инвеститори вече проучваха закупуването на заводи в Западна Европа, включително съоръжението на Ford в Саарлуис и това на Audi в Брюксел.