Възможно ли е някой доскоро изобщо да не бе чувал името Фердинанд Пиех? Той бе дългогодишен председател на Съвета на директорите на концерна Volkswagen, но бе свален от трона си преди дни, като обяснението за това бе доста жестоко – загуба на взаимно доверие. Кой всъщност е Пиех и защо се стигна дотук? И какво ще се случи след неговото оттегляне?
Фердинанд Карл Пиех е роден в Австрия през 1937 г. Той е второто дете в семейството на Антон Пиех – член на нацистката партия на Австрия и адвокат по професия. Повратният момент в неговата кариера е съдебен процес в края на 20-те години на миналия век, на който се разглежда трудов спор между компанията Daimler-Benz и бивши нейни служители. Пиех представлява един от тях и печели делото. Същият този бивш служител на Daimler-Benz се казва Фердинанд Порше, пише в свой анализ cartimes.ru.
Младият адвокат се харесва не само на гениалния конструктор, но и на неговата дъщеря Луизе. Пиех се жени за нея през 1928 г. и от този момент нататък животът му е неразривно свързан с автомобилната промишленост. През 1941 г. Антон оглавява компанията Volkswagen, но напуска поста си след като Германия губи Втората световна война.
Синът му – Фердинанд, всъщност е внук на основателя на Porsche Фердинанд Порше. Същият, който изобретява Volkswagen Beetle.
Племенник е на Фери Порше – създател на Porsche 911, и е син на един от първите ръководители на концерна Volkswagen. Всичко това ясно говори накъде ще поеме той в живота си.
Реално погледнато Фердинанд Пиех е можело изобщо да не работи. Той израства в богато семейство, наследява част от състоянието на фамилията и това му гарантира безгрижен и охолен живот. Възпитанието, което получава от баща си и дядо си, обаче не му позволява да остане настрани от фамилния бизнес.
Съгласно семейните традиции младият Фердинанд получава инженерно образование в Швейцария. Дипломната си работа посвещава на моторите от Формула 1, като участва лично в разработката на 8-цилиндров агрегат за болида на Porsche през 1962 г. Започва работа във фамилната компания под ръководството на вуйчо си Фери, като създава състезателни автомобили за различни първенства.
През 1972 г. преминава в Audi, откъдето стартира големият му възход. Марката току-що е възродена от Volkswagen, което на мнозина се струва безумна идея. Само няколко години по-рано Volkswagen е купил концерна NSU с една- единствена цел – получаването на платформа за коли с предно предаване, която е нужна на марката, за да се избави най-после от тежките рами, наложени от предлагания със задно предаване и задно разположение на мотора Beetle.
В крайна сметка платформата става собственост на Volkswagen, но с нея вървят и ненадеждните двигатели на NSU, както и правата на марката Audi, която произвежда автомобили до началото на Втората световна война. Взето е решение тя да бъде възродена и да се превърне в конкурент на BMW и Mercedes-Benz, а задачата за това е поверена на Фердинанд Пиех.
Самият той като създател на спортни коли е наясно, че за целта трябва от една страна да залага на победи в състезанията и от друга да използва технологиите от тези машини в гражданските модели. Именно Пиех първи се сеща първоначално да снабди състезателните, а после и стандартните коли със система за задвижване на четирите колела.
Със системата quattro автомобилите Audi започват да печелят състезания, а след това и сърцата на клиентите. Реакцията на конкурентите – от BMW и Mercedes-Benz до Lancia, Peugeot и Alfa Romeo, идва незабавно и те правят същото. Но първата крачка е именно на Audi, която благодарение на quattro се нарежда сред германските премиум марки.
Успехите на Пиех не остават незабелязани в главния офис на концерна Volkswagen и в крайна сметка той оглавява компанията през 1993 г., като бързо я превръща в един от световните автомобилни гиганти. В този момент VW притежава SEAT, Skoda и Audi, като именно новият шеф въвежда преминаването към една техническа база, унифицирани двигатели, шасита и трансмисии, без това да наруши уникалността на нито една от марките.
Пиех настоява за разширяване на портфолиото от марки, като купува нишовите Bentley и Lamborghini, и привлича в концерна производителите на камиони MAN и Scania. В крайна сметка именно той възражда марката Bugatti, като според легендата сам е нарисувал схемата с W16 двигателя на Veyron. Твърди се, че го е направил по време на обяд в ресторант.
На внука на Фердинанд Порше принадлежи не само идеята за пускането на суперколата Veyron, но и за създаването на свръхикономичния Volkswagen XL1, който предлага разход на гориво от 1 л/100 км. Има, разбира се, и провали – например Phaeton, който въпреки добрия си инженеринг, така и не успя да намери достатъчно купувачи, пише още cartimes.ru.
До 2002 г. Пиех е начело на концерна, а след оттеглянето си остава в Надзорния съвет и се превръща в Сивия кардинал. Именно той е виновен за оставката на наследника си Бернд Пишетсридер, както и на ръководителя на марката Porsche – Венделин Видекинг. Разногласията с двамата са огромни и те са принудени да напуснат.
В крайна сметка обаче Патриарха, както наричат Пиех, загуби битката с човека, който сам назначи за шеф на Volkswagen през 2007 г. – Мартин Винтеркорн. Слуховете за конфликт между двамата се появиха още през миналата година, а в началото на април Пиех поиска оставката на наследника си. Съветът на директорите в крайна сметка подкрепи Винтеркорн, а само седмица по-късно обяви, че Пиех подава оставка от всички заемани постове.
Излиза, че именно Винтеркорн е супергероят, който може да се справи с всеки противник, но не е точно така. Все пак главните акционери във Volkswagen са именно хората от семействата Пиех и Порше, които контролират целия концерн, без да има значение кой го ръководи. Това означава, че Фердинанд Пиех е бил предаден именно от своите хора.
Сега Пиех вече е пенсионер, който ще получи шанс да напише своята автобиография. А тя със сигурност ще бъде бестселър, защото този човек пое Volkswagen при годишни продажби от 3,5 млн. автомобила, за да ги доведе до 10 млн. Разликата със световния лидер Toyota е съвсем малка, така че не е изключено още през тази година германският концерн да стане №1 по продажби в света.
И още нещо – самият Пиех притежава повече от 10% от акциите на Porsche, така че ще продължи да бъде близо до тази компания. Без да може да влияе на случващото се в нея. Той обаче оставя на наследниците си една огромна автомобилна империя и предстои да видим дали те ще успеят да справят с тази отговорност.
Още интересни статии за историята на автомобилните компании четете в Automedia.bg
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие
Тимчо Муцунски: ЕС има желание да помогне за развитието на диалог, насочен към намиране на решение с България