IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

След Дизелгейт Брюксел засилва регулациите за автомобилите

Целта е да се предотврати повторение на скандала с манипулирането на въглеродните емисии от Volkswagen

17:45 | 27.01.16 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Европейският съюз (ЕС) поиска по-широки правомощия над националните автомобилни регулации в сряда с цел да предотврати повторение на скандала с емисиите на Volkswagen. Това обаче предизвиква сериозен дебат, тъй като и правителствата, и индустрията се обявяват срещу промените, съобщава Ройтерс.

Съгласно предложените нови правила Брюксел ще може да нарежда проверки на място на превозни средства, и изтегляния на автомобили, както и да налага наказания на производителите на автомобили в размер до 30 000 евро на машина при неспазване на законите за околната среда, в случай че не е наложена глоба от страната членка.

Новите планове ще позволят и на отделните страни членки на ЕС да изтеглят автомобили, одобрени от други страни в блока, заради нарушения, което ще насърчи партньорските проверки на националните власти.

Планираните закони са най-силният отговор на ЕС досега към признанието на германския производител Volkswagen през септември, че е използвал софтуер за манипулиране на емисиите на дизеловите автомобили в САЩ – скандал, който изведе напред либералните регулации по отношение на превозните средства в ЕС.

„За да се спечели обратно доверието на потребителите към тази важна индустрия, трябва да затегнем правилата, но и да гарантираме, че те са стриктно контролирани“, каза Юрки Катайнен, заместник-председател на Европейската комисия по заетостта, растежа, инвестициите и конкуренцията.

Съгласно сегашните правила единствено властите в Германия имат властта да одобряват нови автомобили на Volkswagen и да отнемат лицензи, макар че автомобилите се продават на единния пазар на ЕС.

Засега нито една страна членка на ЕС не е наложила наказания на Volkswagen, макар че компанията обяви, че в региона има около 8,5 млн. автомобила със забранения софтуер от общо 11 млн. превозни средства.

Критиците виждат това като признак за сблъсък между националните правителства и автомобилната индустрия, основен източник на заетост и износ на най-големите икономики в блока – Германия и Франция. Планираните разпоредби са най-значимият отговор, даден от ЕС на "Дизелгейт".

Ако новото законодателство бъде прието от страните членки на ЕС и от Европейския парламент, бъдещите нарушения потенциално ще водят до разходи за милиарди евро за производителите.

Реформата има за цел и да разчупи удобните връзки между производителите и лабораториите, наемани за тестване на новите автомобили, като въвежда фонд за финансиране, от който да се плаща на агенциите.

Съгласно новия план изпълнителният орган на ЕС ще може да глобява или отменя лицензи на тестващи органи, които смята за твърде небрежни.

Брюксел се опитва да затвори и вратичката, при която тестовете за замърсители с токсични азотни оксиди се провеждат в изкуствено създадени, а не в реални условия на пътя. Това законодателство обаче среща противопоставяне от страна на ЕП, тъй като сегашното предложение все пак ще позволява емисии над два пъти по-големи от официалните разрешени.

Според критиците плановете са значително смекчени, тъй като някои от 28-те страни членки на ЕС искат да защитят автомобилните си индустрии.

Новите реформи ще срещнат сериозна съпротива от страни като Великобритания, която по принцип се противопоставя на отнемането на правомощия от националните власти, и Германия - заради голяма ѝ автомобилна индустрия.

Предложенията не включват създаването на независим регулатор за ЕС подобно на Агенция за защита на околната среда на САЩ, която разкри закононарушенията на Volkswagen.

В директен опит за предотвратяване на друг такъв опит обаче предложенията задължават производителите да осигуряват достъп до софтуерните протоколи.

Т. нар. „коригиращи устройства“ са забранени в ЕС от 2007 г. насам. Въпреки това собственото разследване на ЕК показа през 2011 г., че замърсяването с азотни оксиди от превозни средства на пътя е около четири пъти по-високо отколкото тестовете са определили.

Още за кризата във Volkswagen четете тук

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:43 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още