Американският президент Доналд Тръмп ще вземе решение след около половин година за възможните специални мита върху вноса на автомобили, включително от ЕС. Отлагането е валидно за 180 дни, става ясно от решението на президента от петък. Първоначално Тръмп искаше да реши най-късно до 18 май за по-високите данъци върху вноса на автомобили.
Американското министерство на търговията прие през февруари отчет за заплахата за национална сигурност чрез внос на автомобили. Според информация на запознати със случващото се източници Тръмп се е съгласил с оценката, че вносът на автомобили отслабва отчасти американската икономика и заплашва да засегне националната сигурност. В срок от 90 дни до събота той трябваше да реши дали да наложи мита от до 25 процента върху вноса на автомобили.
Bloomberg съобщи в сряда, цитирайки източници от Белия дом, че Тръмп ще отложи решението.
Германските производители ще бъдат особено силно засегнати от специалните мита. Те генерират голяма част от износа на ЕС за САЩ. В допълнение, производителите като VW, Daimler и BMW, както и доставчиците имат свои собствени заводи в САЩ. От там те осъществяват доставки и за китайския пазар.
В рамките на срещата на министрите на финансите на еврозоната решението се прие с облекчение. „Много добра новина, че има шанс да продължат преговорите за намиране на общо решение", заяви германският финансов министър Олаф Шолц по време на среща с колегите си в Брюксел. За доброто развитие на световната икономика е необходима повече търговия, смята той.
Министърът на икономиката и финансите на Франция Бруно Льо Мър също изказва задоволство. „Това е мъдро решение. Трябва да се избягват всякакви санкции и търговски спорове, за да не се навреди на глобалния растеж. Най-голямата заплаха за световната икономика е търговската война“, поясни той.
Всъщност Европа начислява малко по-високи мита, отколкото го правят САЩ. Според Световната търговска организация (СТО) средната стойност за ЕС е около 5%, а в САЩ средната стойност е 3,4%. Дори ако се претеглят митата за отделните стоки с внесените количества, Европа е на по-високо равнище.
Тази претеглена тарифа е 3,0% за ЕС и 2,4% за САЩ. За отделните продуктови групи съществуват дори по-големи различия - по отношение на автомобилите ЕС налага около 10% вносно мито.
Тръмп отдавна критикува присъствието на германски автомобили по американските пътища. Още през 1990 г. той заплаши в интервю за Playboy да наложи мита върху „всеки Mercedes, който се движи в тази страна".


Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Липсата на приет бюджет за 2026 година не би попречила за влизане в еврозоната
Манчестър Сити надви Съндърланд
Нова атомна централа няма да свали цените на тока
Българската икономика расте 2-3 пъти по-бързо, отколкото средната на европейско ниво
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците