fallback

Решение на Съда на ЕС може да отприщи лавина от дела срещу VW и компания

Устройствата, които предпазват двигателите на дизеловите коли от резки промени във външната температура, са незаконни, постанови върховният съд на ЕС

16:13 | 14.07.22 г.

Volkswagen AG (VW) и други автомобилни производители рискуват да нарушат правилата на Европейския съюз (ЕС) - и да бъдат изправени пред серия от потребителски съдебни искове - след като върховният съд на блока заяви, че използването на хардуер, предназначен да предпазва автомобилните компоненти от повреда при определени температури, може да е незаконно, съобщава Bloomberg.

В спор, произтичащ от последиците от скандала с манипулиране на данните за изгорелите газове, станал известен като „Дизелгейт“ – който костваше на VW милиарди евро глоби - Съдът на ЕС постанови в четвъртък, че не съществува правно изключение за използването на хардуер, който променя данните за емисиите на изгорели газове при автомобилите въз основа на външната температура. Решението отваря врата за потенциални съдебни дела за обезщетение по договори за продажба от страна на потребители, закупили автомобили с подобни устройства.

Въпросният хардуер, оборудван със съответния софтуер, играе ключова роля при защитата на дизеловия двигател от неблагоприятни външни условия. Без подобна технология се увеличава рискът от корозия на компонентите на двигателя.

„Хардуерът в дизеловите превозни средства, който намалява ефективността на системата за контрол на емисиите при нормални температури през по-голямата част от годината, представлява забранено устройство“, посочва Съдът на ЕС. „Тъй като такъв проблем при превозното средство не е незначителен, анулирането на договора за продажба по принцип не е изключено“, добавя институцията. 

През 2020 г. съдът представи ключово решение в спор след „Дизелгейт“, според което използването на така наречените измервателно-коригиращи устройства – които помогнаха на VW да излъже тестовете за замърсяване на дизеловите двигатели – не може да бъде оправдано според правилата на ЕС. Решението повдигна въпроси за автоконцерните в по-широк план относно използването на друг софтуер, тъй като функциите на двигателя, известни като термопротектори - които влияят върху контрола на замърсяването, когато температурите са ниски, за защита на компонентите - се използват в цялата индустрия.

„Незначителни“ ефекти

VW настоя, че използването на подобен хардуер е в съответствие с правилата на ЕС, като се има предвид, че целта му е да предпази двигателя на автомобила от внезапни и непредсказуеми повреди. Въпреки решението на съда германската група продължава да твърди, че такъв софтуер остава законен.

Следвайки критериите, определени от Съда на ЕС, „термопротекторите, използвани в автомобилите на VW, остават допустими“, изтъква концернът, добавяйки: „Ефектите от решението върху VW следователно са незначителни“ и гражданските искове за щети ще бъдат обезсилени.

VW твърди, че рециркулацията на отработените газове в своите автомобили с дизелови двигатели тип EA189 е активна през „по-голямата част от годината“, тъй като се изключва само ако външната температура падне под 10 градуса по Целзий. Съдът твърди, че въпросното устройство изключва пречистващия механизъм при температури под 15 градуса по Целзий, което го прави незаконно, тъй като не работи през „по-голямата част от годината“.

дизел1

Преглед на превозните средства, които подлежат на изтегляне поради проблеми с емисиите. Източник: ЕСП

Редица съдебни искове на потребители в Австрия от купувачи, които искат да анулират своите договори за покупка, принудиха три съдилища да поискат от съдебната институция на ЕС повече яснота относно това дали такъв софтуер също се квалифицира като устройство за измерване и дали има изключения за използването му.

„Това слага край на аргументите на производителите на дизелови коли, а също и на германските власти, че тези термопротектори служат за защита на двигателите и са законни“, изтъква Петер Колба, председател на австрийската потребителска асоциация VSV. Организацията ще продължи да насърчава всички искове за щети срещу производителите на дизелови двигатели в германските съдилища, допълва той.

От 2015 г. насам VW е изтеглил над 8 милиона автомобила в ЕС. Други производители на автомобили също са изтеглили значителен брой превозни средства. Създадена е платформа, съдържаща данни относно броя на изтеглените превозни средства, като в повечето случаи причината за това е актуализиране на софтуера за контрол на изпускателните уредби.

дизел2

Редица австрийски, германски и швейцарски автомобилни клубове са изпитали девет превозни средства в рамките на един магистрален цикъл и са установили средно намаление на емисиите от 25%. Средните емисии на азотен оксид за тези превозни средства в рамките на магистралния цикъл са били 590 mg/km.

Преди в ЕС да бъде пуснат в продажба нов модел превозно средство, производителят трябва да го представи за т.нар. одобряване на типа. Тази процедура удостоверява, че даден прототип на превозно средство отговаря на всички изисквания на ЕС за безопасност, за опазване на околната среда и за производство. Производителите обикновено събират отделни сертификати за отделните компоненти и системи, преди да подадат заявление за одобряване на типа за цялото превозно средство. Изпитванията на емисии могат да се извършват от орган, различен от този, който одобрява типа за цялото превозно средство.

Органите по одобряване на типа са националните органи, отговарящи за одобряването на типа за новите модели превозни средства. Тези органи предоставят акредитация на техническите служби, които в действителност изпитват превозните средства. Техническите служби могат да провеждат изпитвания в собствените си помещения (ако имат такива) или в помещенията на производителите на автомобили. Тази процедура на одобряване на типа се извършва от националните органи и е валидна в целия ЕС.

За леките автомобили ЕС регулира следните замърсители на въздуха като определя законови ограничения на емисиите: въглероден оксид, сумарни въглеводороди, неметанови въглеводороди и азотни оксиди. Той регулира също така разпространението на частиците, носени във въздуха, което се измерва като прахови частици (ПЧ) и брой на частиците (БЧ). 

От май 2016 г. производителите на автомобили трябва да представят разширен комплект документи при изпитването за одобряване на типа, в които да декларират своята базова (BES) и спомагателна (AES) технология за контрол на емисиите. Тази допълнителна стъпка, заедно с въвеждането на изпитване на емисии при реални условия, би трябвало да попречи на производителите да използват незаконни измервателно-коригиращи устройства, за да променят поведението на система за контрол на емисиите. На първо място, органите по одобряване на типа ще могат да оценяват AES. На второ място, изпитването при реални условия на емисиите на превозни средства в движение при различни ситуации ще позволи да се оцени въздействието на тези технологии и евентуално да се установят други, които не са били декларирани. Ако по-късно се открие недекларирана AES, това ще се счита за нарушение на задълженията на производителя по отношение на процедурата за одобряване на типа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:40 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още