fallback

Плановете на Renault за листване на Ampere са помрачени от забавящото се търсене

Редица анализатори съветват френската група да се откаже от първичното публично предлагане и да набере капитал чрез продажбата на дела си в Nissan

13:43 | 01.11.23 г.

По-слабото търсене на електрически превозни средства, засилената конкуренция от Китай и нестабилността на пазара усложняват плановете на френския производител на автомобили Renault да листне своя електромобилен бизнес Ampere, съобщава Ройтерс, цитирайки източници, запознати с темата.

Renault има за цел да извлече повече стойност от Ampere чрез реализиране на първично публично предлагане (IPO), но е малко вероятно това да се осъществи, ако крайната оценка се окаже по-ниска от 7 млрд. евро, изтъкват двама от източниците. Един от тях добавя, че реалната граница може да бъде по-близо до 6 млрд. евро.

Пазарните условия биха затруднили осъществяването на IPO-то, което сега е планирано за следващата пролет, след като първоначално беше подготвяно за втората половина на 2023 г.

Няколко европейски фирми, включително DKV Mobility, германският доставчик на скоростни кутии Renk и френската Planisware, наскоро се отказаха от плановете си да станат публични, позовавайки се на пазарните условия, докато автомобилните производители, включително Tesla, предупредиха за забавяне на растежа на електромобилния пазар.

Редица анализатори вече поставиха под въпрос очакваната оценка на Renault от до 10 млрд. евро, като някои от тях предполагат, че автомобилният производител трябва да търси алтернативни възможности за набиране на капитал.

Листването е част от план за радикална промяна на изпълнителния директор на Renault Лука де Мео. Това включва отделяне на бизнеса с конвенционални модели на Renault в партньорство с китайската Geely и саудитската Aramco и преразглеждане на условията в алианса с Nissan.

Един европейски инвеститор, говорейки при условие на анонимност, заяви, че предвид трудните пазарни условия Renault може в крайна сметка да приеме каквато и да било оценка, за да реализира плана с Ampere.

Renault, която ще проведе презентация за инвеститори относно IPO-то на 15 ноември, каза, че може да има краткосрочен пазарен натиск, но отбеляза, че пазарният дял на електромобилите в Европа се е повишил до 20% през 2023 г. от 15% през 2022 г. и че независими проучвания прогнозират среден годишен ръст на секторните приходи от 20% или повече до 2030 г.

Европейските производители на автомобили и политици също изразиха загриженост относно „наводнението“ с по-евтини електрически автомобили от Китай, което накара Европейската комисия (ЕК) да стартира разследване с евентуално налагане на мита върху вноса.

Главният изпълнителен директор на Renault Лука де Мео. Снимка: Hollie Adams/Bloomberg

Де Мео заяви през септември, че листването може да осигури оценка на Ampere от 8 до 10 млрд. евро, което е повече от текущата пазарна капитализация на Renault от 9,55 млрд. евро.

Анализатори на UBS изтъкват, че Ampere струва едва 3-4 млрд. евро, предупреждавайки, че Renault е една от групите, които са най-силно изложени на китайските конкуренти в Европа.

Пазарни експерти от Barclays наскоро поставиха оценка от 5 млрд. евро на Ampere, докато анализатори на Bernstein написаха отворено писмо до де Мео, в което го съветват да отмени листването и да обмисли продажбата на дела на Renault от 28% в Nissan, за да набере средства.

Renault изтъква от своя страна, че оценките на UBS и Barclays са най-ниските публикувани досега и че анализаторите не разполагат с всички ключови показатели, за да оценят компанията.

Според източниците, въпреки пазарния климат, Renault остава решена за момента да продължи с реализирането на IPO-то, което ще включва около 20% от акционерния капитал на Ampere.

Това би било в допълнение към около 10% от акциите, които ще отидат при съюзниците на Renault - Nissan и Mitsubishi, които обещаха да инвестират до 800 млн. евро в Ampere.

Листването и продажбата на дялове на Nissan и Mitsubishi ще осигурят дял на Renault в Ampere от 60% до 70%, изтъкват източниците, добавяйки, че тези стойности подлежат на корекция.

Други производители на електромобили отбелязаха рязък спад на пазарната си оценка през последните месеци. Polestar беше оценена на 20 млрд. долара при листването си миналата година, но сега пазарната капитализация на компанията се е свила до 4 млрд. долара, докато акциите на Tesla са изгубили близо една четвърт от стойността си за по-малко от два месеца.

IPO-то на Ampere ще включва комбинация от акции на Renault и нови акции и може да се осъществи още през април 2024 г., добавят източниците.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:30 | 01.11.23 г.
fallback
Още от Новини виж още