fallback

Байдън гледа отвъд митата, за да държи китайските „умни коли“ извън САЩ

Администрацията на американския президент се стреми да надгради бариерите, които бившият държавен глава Доналд Тръмп издигна срещу Пекин

20:00 | 15.02.24 г. 5
Автор - снимка
Създател

Администрацията на американския президент Джо Байдън обмисля да наложи различни от планираните мита ограничения върху вноса на китайски „умни автомобили“ и свързаните с тях компоненти, за да отговори на нарастващите опасения на САЩ относно сигурността на данните, пише Bloomberg, цитирайки източници, запознати с плановете на Белия дом.

Мерките ще се прилагат за електрически превозни средства и части с произход от Китай, независимо къде са окончателно сглобени, за да попречат на китайските производители да доставят автомобили и компоненти на американските пазари през трети страни като Мексико, разкриват източниците. Мерките могат да се прилагат и за други страни, за които САЩ имат опасения относно данните. Само митническите налози няма да решат напълно този проблем.

Представителите на администрацията на Байдън са особено загрижени за множеството данни, събирани от така наречените интелигентни автомобили - които включват електромобили и други видове свързани и автономни превозни средства. Много от днешните автомобили, конвенционални и електрически, са оборудвани с модеми, които ги свързват с интернет, което ги прави потенциални мишени за хакерски атаки, подчертават източниците.

Администрацията може да се опита да отговори на опасенията за сигурността на данните, като използва съществуващите органи в Министерството на търговията, за да регулира някои трансакции с информационни и комуникационни технологии, като все още не е взето решение по въпроса, тъй като служителите оценяват политиката.

Очаква се тази седмица да бъде публикувана отделна изпълнителна заповед, предназначена да гарантира поверителността на данните като цяло, а служителите също обмислят корекции на митата от 27,5% върху китайските електромобили, първоначално наложени от президента Доналд Тръмп.

Белият дом и Министерството на търговията отказаха коментар по темата.

Електрическите превозни средства събират огромни количества информация за своите шофьори и заобикалящата ги среда, а силната конкуренция в индустрията кара производителите да оборудват колите си с повече и по-добри сензори и софтуер за подпомагане на водача. Китайските разпоредби изискват автомобилните компании да съхраняват и обработват голяма част от тези данни в рамките на страната - правило, което може да обхваща чувствителна лична информация, събрана от електромобили, от регистрационни табели до лицеви характеристики.

Министърът на търговията Джина Раймондо изрази опасения, че данните могат да попаднат в ръцете на Пекин, изтъквайки и забраната на Китай за достъпна на автомобили Tesla до правителствени и военни сгради. „Не можете да карате Tesla по определени части от китайските пътища поради съображения за националната сигурност, казват те“, изтъква Раймондо по време на събитие на Атлантическия съвет. „Е, помислете за това. Какви са опасенията за националната сигурност?".

Китайските производители на автомобили като BYD Co. останаха настрана от американските пазари отчасти поради високите мита, но американски държавни служители смятат, че в крайна сметка марките може да изберат да преглътнат тези разходи в името на разширяването. Цената на дребно на електрическите автомобили, произведени в Китай, е наполовина по-ниска от тази на моделите, произведени в САЩ, така че евентуална вълна от китайски автомобили може да попречи на усилията на президента Джо Байдън да засили вътрешното производство на такива превозни средства.

В Конгреса също има притеснения, че китайски компании като Contemporary Amperex Technology Co., най-големият производител на електромобилни батерии в света, може да се опитат да се възползват от данъчните стимули, заложени в Закона за намаляване на инфлацията (IRA).

Администрацията на Байдън обмисля увеличаване на митата върху китайските електромобили и други стоки от индустрията за чиста енергия в дългоочаквания преглед на политиката на Доналд Тръмп. Но по-широкото усилие - основано отчасти на опасенията за сигурността на данните - надхвърля това, което първоначално се очакваше, имайки за цел да противодейства на потенциалните опити на китайски компании да избегнат митата, минавайки през трети страни.

Компании, включително BYD, обмислят изграждането на производствени обекти в Мексико, като американският министър на финансите Джанет Йелън заяви през декември, че САЩ възнамеряват да помогнат на Мексико да засили проверката на чуждестранни инвестиции, включително от Китай.

Тръмп, който от години говори активно за амбициите на китайските фирми за електромобили в Мексико, обеща да увеличи митата върху Китай, ако бъде избран за президент през ноември.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:57 | 15.02.24 г.
fallback
Още от Новини виж още