Китайската компания Xiaomi показа нов SUV модел, който планира да продава около лятото на 2025 г., засилвайки опита си да настигне Tesla и BYD на най-голямата арена на електрически автомобили в света, съобщава Bloomberg.
Милиардерът основател Лей Дзюн представи YU7 – SUV модел, близък до модел Y на Tesla, в публикация в социалната медия Weibo. Дългият 5 метра автомобил е изцяло електрически с никел-кобал-манганова батерия, която ще бъде произвеждана от Contemporary Amperex Technology Co. Ltd.
Моторът ще има максимална мощност от 220 kW или 288 kW, показва отделно съобщение от китайското Министерство на индустрията и информационните технологии.
Пускането на SUV модел ще означава голямо разширяване на усилията в електрическите автомобили на Xiaomi на стойнсот 10 млрд. долара, ръководени лично от Лей Дзюн. Компанията се опитва да намали зависимостта си от волатилния пазар на смартфони, доминиран на световно ниво от Apple, макар че с електрическите автомобили навлиза в пренаселен пазар и се изправя срещу наложени конкуренти като Tesla и BYD. Apple се отказа от проекта си за електрически автомобил, след като не успя да преодолее предизвикателства в адаптирането на опита си към нова сфера на производство.
Акциите на Xiaomi поскъпнаха с 3,9% в Хонконг, преди да ограничат ръста си. Цената им е нараснала с над 90%, откакто през март бе пуснат в продажба първият автомобил на Xiaomi – седанът SU7.
Не е ясно какви спецификации и цени предвижда Xiaomi за SUV модела. Анализаторите на Macquarie Чери Ма и Юджийн Шиао очакват цената на YU7 да е с 10-15% по-висока от тази на SU7, в диапазона от 250 хил. юана (34 500 долара) до 330 000 юана. Моделът Y на Tesla започва от 249 900 юана в Китай.
Xiaomi, известна с производството на всичко – от смартфони до оризоварки и куфари, засега дава приоритет на растежа на бизнеса с електрически превозни средства пред маржовете, заяви главният финансов директор Ален Лам пред телевизия Bloomberg през август.
Xiaomi подготвя втори модел само няколко месеца след навлизането си на пазара със SU7. Тя има за цел да достави 130 хил. единици от седана през тази година спрямо предишната цел от 120 хил. единици. Базираната в Пекин компания вече е закупила земя в близост до съществуващия си завод за електромобили, като възнамерява да разшири производството след ранния успех на първия си автомобил.
Дискусиите за SUV започнаха още през 2021 г., когато Лей обяви, че електромобилите са най-новото му голямо предприемаческо усилие. В крайна сметка компанията реши първо да се насочи към SU7 – седан с цена над 30 хил. долара и естетичен дизайн, подобен на този на Model 3 на Tesla.
Анализаторите на Citigroup изтъкват възможността Xiaomi да надхвърли прогнозите за доставките през 2025 г. благодарение на новия модел.
„Виждаме ръст на нашите оценки за 273 хил. за доставките през 2025 г., което зависи от това колко скоро биха могли да влязат в експлоатация производствените мощности от фаза 2“, се казва в доклада на Citigroup.