IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Eurelectric: Ангажиментът на институциите е критичен за електрическата мобилност

Ограниченията за емисиите могат най-значимо да ускорят прехода към въглероден неутралитет и електрическа мобилност, смятат анализатори

13:32 | 10.02.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Планът на ЕС

Според регламентите на ЕС, за да се постигне на климатичен неутралитет, е необходимо да се намалят емисиите от транспортния сектор с 90% до 2050 г. В същото време емисиите от леки автомобили нарастват за трета поредна година през 2019 г.

Според Eurelectric в Европа има едва 3 млн. електромобила от общо 308 млн. превозни средства, като в същото време амбициите на ЕС са за 40 млн. електрически превозни средства до 2030 г.

Новите и по-строги ограничения за емисиите оказват влияние върху автомобилната индустрия, но разполагането на нужната инфраструктура трябва да отговаря на темпа на растеж на електромобилите, изтъкват от Eurelectric.

емисии емисии

Ролята на правилните политики

Въглеродните емисии от леки автомобили все още нарастват. През 2019 г. те се повишават с 1,8 на сто до средното за ЕС ниво от 123 грама въглероден диоксид на изминат километър.

Новите регламенти за въглеродните емисии са насочени към транспортния сектор, налагайки постепенно по-строги ограничения за отделяните от превозните средства емисии. ЕК вече заяви, че ще преразгледа отново стандартите в това отношение до юни 2021 г., както и изискванията за тежкотоварните превозни средства през следващата година.

Според много анализатори именно ограниченията за емисиите могат най-значимо да ускорят прехода към въглероден неутралитет и електрическа мобилност.

Между 2025 г. и 2029 г. автомобилите и микробусите ще трябва да отделят 15% по-малко въглероден диоксид, като това ограничение ще нарасне с 31% до 2030 г. в сравнение с нивата от 2021 г.

От 2030 г. новите леки автомобили трябва да отделят средно 37,5% по-малко въглеродни емисии, а новите микробуси - с 31% по-малко. 

Въпреки че електромобилите получават силна подкрепа от страна на редица правителства и концерни, техният темп на развитие все още се нуждае от допълнителен тласък. От продадените през 2019 г. 15,2 милиона пътнически превозни средства приблизително 460 000 са с електрическо зареждане – чисти електромобили и плъгин хибриди. При ръст от едва 2,4% през последните шест години електромобилите все още представляват само 3% от общите продажби на автомобили в Европа.

Програми за декарбонизация, ръководени от държавите и градовете

Правителствата и градовете се възползват от визията за декарбонизация. Те дават обещания за подобряване на качеството на въздуха чрез прекратяване на продажбите на нови дизелови и бензинови превозни средства до 2030 г. Норвегия, една от най-прогресивните икономики по отношение на електромобилите, предвижда окончателната забрана за продажби на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2025 г.

През ноември 2020 г. Великобритания се превърна в една от първите големи икономики в Европа, която обяви плановете си за по-екологично бъдеще на транспорта, включващи инвестиции в размер на 1,8 млрд паунда в изграждане на инфраструктура и безвъзмездни средства за превръщането на електромобилите в достъпни за хората с по-малки бюджети превозни средства.

В същото време Франция предложи бонуси до 7000 евро за потребителите, които искат да закупят екологични превозни средства, отделящи емисии под 20 грама за километър, плюс схеми за скрап до 5000 евро, както и субсидия до 1000 евро за закупуване на електромобили, ако купувачът живее или работи в зона, в която са забранени силно замърсяващи автомобили.

Италианското правителство предоставя субсидия от 6000 евро за покупка или лизинг на нов автомобил, отделящ емисии под 20 грама за километър.

В Нидерландия властите предоставят помощ от 4000 евро при покупка на нов електромобил, както и 2000 евро за употребявано електрическо превозни средство.

Швеция също предоставя субсидия от 6000 евро за нов електромобил и 1000 евро за хибрид, отделящ до 70 грама на километър въглероден диоксид.

Как да ускорим прехода към електрическа мобилност?

Електрическата мобилност все още е ново явление. Както при предишните индустриални трансформации, разширението ѝ и реализирането ѝ зависят от обединяването на различни ангажирани страни, така че стойността от прехода да може да бъде реализирана бързо.

Ангажимента към електрификация на европейско, национално и градско ниво ще даде ясна насока за това какво се случва и кога, и в какви обеми, за да даде възможност за съвместно планиране и инвестиции от всеки участник във веригата на стойност, изтъкват от Eurelectric.

Една ясна и обща визия за внедряване на електромобилите и нужната инфраструктура, съобразена с капацитета на електрическата мрежа, ще помогне да се определи начина, по който да се осъществи целта за постигане на 40 млн. електрически превозни средства по пътищата в Европа до 2030 г.

Целия доклад на Eurelectric може да откриете на сайта на организацията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:03 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още