IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Volkswagen пуска виртуални IPO-та за всички свои 10 марки 

Успешният борсов дебют на Porsche не е достатъчен за главния изпълнителен директор Оливър Блуме, който все още вижда „голям потенциал“ в концерна

13:10 | 04.10.22 г.
Автор - снимка
Създател
Оливер Блуме. Снимка: Alex Kraus/Bloomberg
Оливер Блуме. Снимка: Alex Kraus/Bloomberg

Новият главен изпълнителен директор на Volkswagen Оливер Блуме възнамерява да ориентира цялата група по-силно към капиталовия пазар. „Чрез марките имаме възможност да направим Volkswagen още по-привлекателен за инвеститорите", казва Блуме пред Handelsblatt. Това прозирало ясно от факта, че след първичното публично предлагане Porsche се оценява на 80 млрд. евро - почти колкото е пазарната капитализация на цялата група. Концернът има „все още голям потенциал", казва мениджърът. 

Затова Блуме, който от 1 септември освен Porsche ръководи и цялата група, подготвя „виртуални борсови истории" (Equity Storys) за всички десет марки на групата. Всички дъщерни дружества на базирания във Волфсбург автомобилен производител трябва да „проиграят“ евентуално първично публично предлагане.

Блуме изрично споменава опита на Porsche с фондовия пазар. Корпоративната отговорност на производителя на спортни автомобили била засилена, а ефективността - повишена.

Блуме също така запазва възможността виртуалните IPO-та да бъдат последвани от реални. Но той не иска да се ангажира с това. Въпреки това плановете вероятно ще родят нови мечти на финансовите пазари. „Едва ли има причини да не бъдат листвани [акциите на] още марки на фондовата борса", казва пред германската медия Арндт Елингхорст, автомобилен експерт в Quantco.

Audi, например, е кандидат за борсов дебют. Самият VW неколкократно е „вкарвал в играта“ акумулаторното подразделение Powerco, намеквайки, че може да го листне. Porsche е на фондовата борса от 29 септември. След доброто начало обаче акциите бяха подложени на известен натиск в понеделник, когато търговията като цяло беше слаба. 

Успешното първично публично предлагане на Porsche се превърна в урок за Оливър Блуме. 54-годишният автомобилен мениджър казва за себе си, че е научил много от подготовката за фондовия пазар. Най-важният извод: „Тези, които се подготвят за капиталовия пазар, се фокусират върху най-важното", казва главният изпълнителен директор на Volkswagen и Porsche.

В седмиците на дискусии с банки и инвеститори той е разбрал, че „трябва да изострим и ясно да разработим профила на марката, нейното позициониране и представяне". По-голямата устойчивост била необходима, и за да се оцелее при следващи кризи.

Първичното публично предлагане на Porsche е моделът, който останалите марки на групата трябва да следват в рамките на т. нар. „виртуални Equity Storys“.  Блуме вече е подготвил изкуствените IPO-та вътрешнофирмено и е срещнал положителен отговор в централата във Волфсбург. „В рамките на Volkswagen усещам ясна мотивация да придадем по-голяма значимост на темите, свързани с капиталовия пазар", каза той.

Сега всички дъщерни дружества на концерна ще преминат през виртуално първично публично предлагане. Отговорността за това ще бъде поета от съответните главни изпълнителни и финансови директори. А друг фактор подчертава, че Блуме се отнася наистина сериозно към този проект.

Истински банкери ще придружават виртуалните IPO-та

Двойният главен изпълнителен директор планира да създаде екип от банкери, които да консултират всички марки на групата по време на виртуалните IPO-та. Подобно на истинските инвеститори, банкерите трябва да повдигат и много неприятни въпроси, за да повишат ефективността на дъщерните дружества на концерна. „Това отваря теми, които досега не са били във фокуса на вниманието или са били в негова подчиненост", подчертава Блуме. Той планира да представи резултатите от тези виртуални първични публични предлагания по време на Деня на капиталовите пазари през следващата година.

В рамките на виртуалните първични публични предлагания всяко дъщерно дружество трябва да прегледа по-отблизо собствените си финансови отчети, това ще се прави и от участващите банки. В бъдеще навсякъде ще се създадат централни финансови съотношения. Впоследствие управлението на групата и марките ще стане по-просто и по-ефективно, тъй като проблемите в отделните марки могат да бъдат открити по-бързо въз основа на изчерпателните финансови данни.

Новият шеф на VW разглежда „виртуалните Equity-Storys" като обучение, от което ще се възползва цялата група. „Независимо дали става дума за Audi, Volkswagen, Skoda, Lamborghini и всички останали подразделения, всяка марка има големи предимства и ще продължи да повишава своята популярност в интерес на капиталовия пазар", обеща Блуме на инвеститорите.

Що се отнася до евентуално първично публично предлагане на новото подразделение за батерии Powerco, Блуме засега възнамерява да изчака. „В момента няма решение, но има потенциал", каза той. Групата ще трябва първо да наблюдава как се развиват пазарните условия за нови бизнес области, като акумулаторните клетки.

До 2030 г. Volkswagen иска да изгради заедно с партньорите си шест нови завода за батерии само в Европа, за да може в бъдеще да снабдява милиони електрически автомобили. Необходимите за това инвестиции са около 20 млрд. евро. Първоначално компанията от Волфсбург планира да потърси партньори за изграждането на заводите, след което може да последва първично публично предлагане. VW вече си сътрудничи с производителите на клетки Northvolt (Швеция) и Gotion (Китай).

Последна актуализация: 13:10 | 04.10.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още