IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Volkswagen пуска виртуални IPO-та за всички свои 10 марки 

Успешният борсов дебют на Porsche не е достатъчен за главния изпълнителен директор Оливър Блуме, който все още вижда „голям потенциал“ в концерна

13:10 | 04.10.22 г.
Автор - снимка
Създател
Оливер Блуме. Снимка: Alex Kraus/Bloomberg
Оливер Блуме. Снимка: Alex Kraus/Bloomberg

Защо Volkswagen Passenger Cars е проблемното дете от гледна точка на пазарите

Инвеститорите вероятно ще приветстват усилията на Блуме да ориентира цялата група по-силно към финансовия пазар. С настоящата си пазарна капитализация от около 80 млрд. евро втората по големина автомобилна компания в света е в най-добрия случай средна по размер на фондовия пазар. Пазарната капитализация на дългогодишния му японски конкурент Toyota е над 200 млрд. евро.

В продължение на години анализатори и инвеститори упрекват VW, че възвръщаемостта е твърде ниска в сравнение с останалата част от индустрията. „Volkswagen се оценява на фондовия пазар само на два до три пъти по-висока стойност от печалбата му", казва Филип Хухоа, автомобилен анализатор в инвестиционната банка Jefferies. Групата от Волфсбург трябва да е поне двойно по-ценна. Това е индустриалният стандарт, смята той. 

Според Хухоа основната марка Volkswagen е отговорна най-вече за сравнително ниската оценка. Марката печели твърде малко пари и по този начин дърпа надолу цялата група. През първата половина на 2022 г. на марката Volkswagen се падат около 30% от продажбите на автомобили в групата. Въпреки това марката от Волфсбург допринася само за около 15% от оперативната печалба на ниво група. Ситуацията е точно обратната при премиум марките Audi и Porsche: въпреки че продават по-малко автомобили, те все още печелят значително по-добре.

Volkswagen също така е редовно критикувана във финансовите среди, че често заобикаля правилата за доброто корпоративно управление и ги тълкува твърде често според собствените си представи. Актуален пример: двойната роля на Блуме като главен изпълнителен директор на Volkswagen и Porsche. Според инвеститорите дори след успешното първично публично предлагане миналия четвъртък Блуме все още е заплашен от вътрешни конфликти в бъдеще, тъй като групата преследва различни интереси от базирания в Щутгарт производител на спортни автомобили.

Инвеститорите продължават да смятат двойната позиция на Блуме за проблем

„Предизвикателствата пред управлението остават", казва Даниел Рьоска, експерт по автомобилостроене в американската инвестиционна компания Bernstein. С двойната позиция на Оливер Блуме Volkswagen Group влошава още повече ситуацията с лошото корпоративно управление. От друга страна, и двете компании се нуждаели от ясно ръководство през следващите месеци, което не е било осигурено от двойната позиция на Блуме. 

А Оливър Блуме, без да е изненадващо, гледа на нещата по различен начин. Двойните функции не са „необичайни" в автомобилната индустрия. И подчертава: „За мен лично тази връзка е дори необходима". Той трябвало да работи в тясно сътрудничество с технологиите и да участва активно в процесите на разработка. Според него това е възможно само ако остане част от организацията на Porsche.

„На тази основа мога да вземам правилните стратегически решения на ниво група. Volkswagen и Porsche имат полза от моята двойна позиция", казва Блуме в защита на намереното решение. Той разпределя гъвкаво работното си време между двете компании. Междувременно вече е посетил всички марки на групата, за да се запознае с актуалните теми и проблеми.

Преди IPO-то Porsche обеща на инвеститорите амбициозни цели за възвръщаемост и растеж. В бъдеще продажбите трябва да се увеличават със седем до осем процента годишно. Според финансовия директор на Porsche Лутц Мешке на първо време оперативната възвръщаемост ще се увеличи от 16 на 17 до 19%. В по-дългосрочен план са възможни дори повече от 20%.

Сред инвеститорите се засилват съмненията, че амбициозните цели за растеж няма да могат да бъдат постигнати от следващата година нататък заради засилващите се икономически и политически кризи. „Перспективите за възстановяване на производството след двегодишната криза с чиповете вече на практика ги няма", предупреждават например автомобилните експерти на швейцарската банка UBS. Оливер Блуме, главен изпълнителен директор на Volkswagen AG (вдясно), и Луц Мешке, главен финансов директор на Porsche AG, бият камбаната по време на церемонията по първичното публично предлагане (IPO) на Porsche на Франкфуртската фондова борса във Франкфурт, Германия, в четвъртък, 29 септември 2022 г.  Снимка: Alex Kraus/Bloomberg Оливер Блуме, главен изпълнителен директор на Volkswagen AG (вдясно), и Луц Мешке, главен финансов директор на Porsche AG, бият камбаната по време на церемонията по първичното публично предлагане (IPO) на Porsche на Франкфуртската фондова борса във Франкфурт, Германия, в четвъртък, 29 септември 2022 г. Снимка: Alex Kraus/Bloomberg

Въпреки това Блуме разпространява увереност. Производител на луксозни автомобили като Porsche може да се справи по-добре с кризисни ситуации. „За нас не са решаващи цифрите на продажбите, а добрата възвръщаемост", подчертава той.

Блуме: Porsche стана по-стабилна

През последните две години на кризата с пандемията и липсващите чипове Porsche вече е станала по-стабилна. Например компанията е въвела т.нар. „двойно снабдяване" за важни части на доставчиците, за да продължи да получава достатъчно части дори по време на криза. Освен това точката на рентабилност при производството на автомобили е намалена.

Като ръководител на Porsche Блуме иска да направи производителя на спортни автомобили по-независим от компанията майка във Волфсбург. Това включва софтуерна стратегия, която все повече разчита на собствени подходи.

Porsche може дори да се оттегли от съвместни софтуерни проекти с групата. „Дали Porsche ще премине към версия 2.0 през следващото десетилетие е нещо, което ще обмислим на по-късна дата - тогава ще имаме пълна свобода", подчертава Блуме. Първоначално групата искаше да въведе новата операционна система E 2.0 за превозните средства във всички дъщерни марки. 

Очаква се в близко бъдеще Porsche да представи и свой партньор за сътрудничество в областта на автономното шофиране. „В момента водим добри преговори с един от най-известните доставчици в света", обяснява Блуме.

Последна актуализация: 13:10 | 04.10.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още