fallback

Синтетичните горива предлагат нов живот на двигателя с вътрешно горене, но на каква цена?

Защитниците на идеята изтъкват ползата от цялостна декарбонизация на автопарка чрез синтетичните горива, докато критиците подчертават високите разходи около това решение

18:53 | 11.06.23 г. 5

Решението на Европейската комисия (ЕК) от края на март да позволи изключване от забраната за продажба на нови коли с двигател с вътрешно горене след 2035 г. за превозни средства, които работят със синтетични горива осигурява нов живот за конвенционалната технология, която властва над автомобилната индустрия повече от век, пише Automotive News Europe.

Но дали горивата, които се преработват от вода и въглероден диоксид, не са твърде скъпи?

Критиците на идеята казват, че синтетичните горива са скъпо разсейване от прехода към електрификация, която според тях предлага много по-голяма възвръщаемост на инвестициите, ако целта е намаляване на парниковите газове. Според тях производството на синтетични горива ще отклони устойчивата вятърна и слънчева енергия от по-належащи употреби и че двигателите с вътрешно горене, работещи с такива горива, пак ще отделят вредни емисии като азотен оксид и въглероден оксид.

Поддръжниците на технологията отвръщат на критиките, като изтъкват, че тези горива могат да осигурят начин за декарбонизиране на стотиците милиони автомобили с двигатели с вътрешно горене по пътищата, както и на други форми на транспорт като корабоплаването и авиацията. Те казват, че автомобилите, работещи със синтетични горива, могат да имат подобен въглероден отпечатък като електромобилите, като се използва холистична оценка на жизнения им цикъл.

Все още не е ясно как ще изглеждат регулациите за синтетичните горива или кога ще бъдат финализирани, но този ход усложнява похода на индустрията за милиарди долари към изцяло електрически превозни средства, който изглеждаше почти неизбежен само преди няколко месеца.

Основни поддръжници на идеята за синтетични горива в автомобилната индустрия са производителите на спортни автомобили Porsche и Ferrari , които виждат в технологията начин да продължат да продават своите емблематични модели с двигатели с вътрешно горене като Porsche 911 и Ferrari V-12. Porsche инвестира в пилотен завод за синтетични горива в Чили съвместно със Siemens и редица енергийни компании.

„Не знам друга възможност за декарбонизиране на автомобилите с двигатели с вътрешно горене“, обяви изпълнителният директор на Porsche и Volkswagen Group Оливер Блуме през март на годишната конференция относно годишните финансови резултати на германската група.

„Това е много добре за нас, защото можете да използвате конвенционален автомобил, който е (въглеродно) неутрално“, заяви от своя страна изпълнителният директор на Ferrari Бенедето Виня през май.

Но не само екзотичните автомобили могат да се възползват от синтетичните горива. След решението на ЕС изпълнителните директори на Stellantis и Renault казаха, че тези горива могат да бъдат валидно решение за декарбонизиране на съществуващите коли с двигатели с вътрешно горене, въпреки че не одобряват изрично използването им след 2035 г. при новите автомобили.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:53 | 11.06.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още