IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Произведено в Русия? Китай реанимира руската автомобилна индустрия със свои модели

Зад много от новите автомобили на руските компании всъщност се крият ребрандирани китайски превозни средства на компании като JAC и FAW

16:58 | 20.07.23 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Възраждането на емблематичната за епохата на Съветския съюз автомобилна марка „Москвич“ през ноември беше определено от кмета на Москва като доказателство за устойчивостта на руската автомобилна индустрия на фона на затягащите се западни санкции, пише Ройтерс.

„Това е историческо събитие“, подчерта Сергей Собянин при представянето на „Москвич“ във фабрика, която руската държава придоби от френския производител на автомобили Renault само за една рубла (0,01 щатски долара). „Много хора смятаха, че това е краят на руската автомобилна индустрия“, добави Собянин по време на събитието.

Но изтупването на праха от „Москвич“ също така е знак за нарастващото влияние на Китай върху важен сектор от руската икономика.

Колите, излизащи от огромния московски автомобилен завод на „Москвич“ в южната част на Москва, по нищо не приличат на ръбестите тромави модели на марката от времето на съветската епоха.

Елегантният нов SUV с четири врати съдържа части - от двигателя до тапицерията – произведени от китайската JAC Motors. Моделът, сега известен като „Москвич 3“, всъщност не е нищо повече от JAC Sehol X4, сглобен в Москва с помощта на части, закупени от китайския партньор на марката.

От „Москвич“ изтъкват през юни, че моделите „Москвич 3“ и „Москвич 3е“ се произвеждат чрез процес на обединяване на големи компоненти, който е характерен за случаите, в които частите са произведени в чуждестранни заводи. Компанията обяви, че работи с външен партньор, без обаче да потвърждава, че става въпрос за JAC.

„Локализацията на производството постепенно се увеличава“, признава „Москвич“ пред Ройтерс, добавяйки, че се надява да започне втора производствена фаза по-късно тази година или в началото на 2024 г., включваща заваряване и боядисване в завода в Москва, инкорпорирайки по-широк набор от местни доставчици на компоненти.

Китайските производители на автомобили заграбват все по-голям пазарен дял в Русия, като се възползват от напускането на западните играчи, които доминираха на пазара преди нахлуването на Москва в Украйна, показват данни на автомобилната индустрия.

Вносните китайски автомобили сега представляват 49% от пазара на Русия, достигайки 40 хил. броя през юни, в сравнение с дела от 7% през юни 2021 г., показват данни на руската фирма за анализи на индустрията Autostat.

Всъщност това е един доста доходоносен бизнес. Износът на леки автомобили от китайските производители за Русия в периода януари-май се е увеличил 5,2 пъти на годишна база до почти 3,6 млрд. долара, показват китайски митнически данни. Само през април стойността на износа доближава 1 млрд. долара.

Освен тези цифри китайските фирми също увеличават продажбите си в Русия чрез сглобяване на автомобили във фабрики, освободени от компании като Renault и Nissan.

Общо шест фабрики в Русия, които преди са били собственост на европейски, японски или американски автомобилни производители или са сглобявали техни автомобили, сега произвеждат китайски модели или имат планове да го направят, изтъква Ройтерс, цитирайки източници, запознати с темата.

Като цяло шестте фабрики имат годишен капацитет от около 600 хил. автомобила.

Владимир Беспалов, независим експерт за автомобилния сектор, каза, че нарастващото присъствие на китайските играчи е от полза за Русия, позволявайки ѝ да възобнови производството в неработещите фабрики и да запази работниците. Президентът на страната Владимир Путин обяви по-рано, че през 2020 г. в индустрията работят около 300 хил. души.

"Някои технологии ще бъдат прехвърлени, други ще бъдат локализирани, но те няма да бъдат най-модерните технологии", подчертава Беспалов, добавяйки: „Но като се има предвид, че няма нищо друго, това все пак нещо“.

След хаотично десетилетие след разпадането на Съветския съюз през 1991 г. Русия насърчи западните производители на автомобили да строят заводи на местно ниво. Москва предложи субсидии на тези, които извършват операции като щамповане, заваряване и боядисване, като отделно ги убеди да произвеждат компоненти в страната.

До 2021 г. вътрешното производство достига около 1,4 млн. леки коли – около половината от инсталирания капацитет. Тези обеми паднаха до едва 450 хил.  броя през миналата година - най-лошото представяне на индустрията от разпадането на Съветския съюз - след като западните фирми се оттеглиха заради войната в Украйна.

Произведените в страната автомобили сега представляват по-малко от 40% от руския автомобилен пазар, като това е спад от отчетените 70-75% преди инвазията на Москва в Украйна.

Последна актуализация: 16:58 | 20.07.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още