fallback

Електромобилите провокират обратна реакция в САЩ и Европа

Стремежът към загърбване на двигателя с вътрешно горене се превръща в предизборна тема на два континента

19:35 | 04.10.23 г. 12
Автор - снимка
Създател

Бившият президент на САЩ Доналд Тръмп и редица консервативни политици в Европа изострят атаките си срещу електрическите автомобили, превръщайки икономическите сътресения, причинени от загърбването на изкопаемите горива, в тема на предизборните кампании от двете страни на Атлантика, пише Politico.

Месеците на критики на Тръмп срещу „драконовските и необосновани“ политики за електрическите превозни средства на администрацията на американския държавен глава Джо Байдън бяха сред основните теми по време на посещението му миналата седмица в Мичиган, където той заяви пред стачкуващите работници от автомобилния сектор, че изоставянето на двигателя с вътрешно горене би бил „безкраен преход към безработица и инфлация“.

Що се отнася до самите електрически автомобили, Тръмп подчерта, че те са твърде скъпи и „създадени специално за хора, които искат да предприемат много кратки пътувания“, оставяйки шофьорите „паникьосани“ да търсят място за зареждане. „Казват, че най-щастливото време, когато си купите електрическа кола, са първите 10 минути, в които я карате“, посочва бившият президент на САЩ.

Междувременно в Европа електрическите превозни средства са пометени от вълна от популистка съпротива срещу политиките в областта на климата, тъй като избирателите усещат натиска на нарастващите цени.

Подобно на Тръмп, италианският министър на транспорта Матео Салвини осъди предложената от Европейския съюз (ЕС) забрана на двигателите с вътрешно горене като унищожаваща работни места „лудост“, която би облагодетелствала Китай, докато чешкият депутат Александър Вондра нарече привържениците на по-строгите ограничения на замърсяването от превозните средства „гробарите на автомобилната индустрия в Европа".

В Обединеното кралство министър-председателят Риши Сунак промени курса по отношение на плановете за постепенно премахване на бензиновите и дизеловите превозни средства до 2030 г., като удължи крайния срок до 2035 г., докато се подготвя за избори, които най-вероятно ще се проведат следващата година.

Враждебността към новата порода автомобили далеч не е споделена от всички десни лидери. Някои от тях, включително републиканският губернатор на Джорджия Брайън Кемп и унгарският премиер Виктор Орбан, са заети с привличането на външни инвестиции в изграждане на заводи за батерии за електрически превозни средства като източници на работни места. Но реториката против електрическите автомобили се разпространява сред консерваторите и на двата континента.

В САЩ съперниците на Тръмп по отношение на номинирането на републиканец за президентските избори изостават в критиките към електромобилите. Същността на тяхното послание обаче е същата: като подтиква американците да преминат към електричество, твърдят те, Байдън предоставя работните места и сигурността на САЩ в ръцете на Китай, който контролира по-голямата част от световните вериги на доставки на суровини и батерии.

„Защо бихте искали съзнателно да направите тази страна по-зависима от това, което се случва в Китай?“, пита губернаторът на Флорида Рон ДеСантис, докато обявява икономическия си план това лято, като същевременно обеща „да обърне политиката на Байдън, който се опитва да принуди американците да купуват електрически превозни средства“.

Междувременно бившият американския вицепрезидент Майк Пенс заяви, че „новият зелен курс на Джо Байдън е добър за Пекин и лош за Детройт“.

Бившият предприемач Вивек Рамасвами беше по-открит в подигравките си към „култа към електрическите превозни средства“. Политиките на Байдън, казва той, „използват парите на нашите данъкоплатци, за да субсидират някой друг, за да се почувства готин за себе си, защото няма самочувствие и поради това иска да притежава електрическо превозно средство“.

Кампанията на Байдън изтъква, че политиките на президента, включително данъчните кредити за автомобили и пикапи, произведени в Северна Америка, имат за цел да гарантират, че САЩ, а не Китай, притежават бъдещето на транспорта. „Няма „мандат за електромобили“, споделя говорителят на кампанията на Байдън Кевин Муньос в изявление след речта на Тръмп в сряда.

Отвъд президентската надпревара, някои републиканци както на щатско, така и на федерално ниво предлагат електрическите превозни средства да бъдат ударени с допълнителни данъци, такси и законови ограничения, които биха ограничили техния растеж. В Тексас, например, собственикът на електрическо превозно средство ще трябва да плаща 200 долара на година допълнителни такси на щатските власти - ход, който според поддръжниците на идеята ще компенсира загубените данъци.

Сенатор Деб Фишер представи миналата седмица законопроект за налагане на такси от 1550 долара на превозно средство за компании, които произвеждат електрически автомобили и влага тези пари във федерален фонд, който плаща за поддръжка на пътищата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:28 | 04.10.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още