IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Една вражда може да определи бъдещето на автомобилната индустрия в САЩ

Сделката на Ford с CATL провокира отпор от страна на General Motors, която споделя опасенията си с Вашингтон, че батериите на конкурента ще навредят на ценовата конкуренция

21:30 | 27.09.23 г. 2
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

През юни главният изпълнителен директор на Ford Motor Джим Фарли представи пред Конгреса плановете на американския автомобилен концерн за изграждане на фабрика за батерии на стойност 3,5 млрд. долара. Използването на китайска технология за батерии в завода на компанията в Мичиган е добър начин за САЩ да наваксат опита на Китай, изтъква той.

По-късно същия ден главният изпълнителен директор на General Motors Мари Бара и нейният екип представиха различно послание към законодателите: плановете на Ford може да са предвестник на китайското господство в производството на автомобили в САЩ, пише Wall Street Journal.

Залогът на двете събития, описани от източници, запознати с тях, е нещо повече от демонстриране на сила и влияние между тези стари градски индустриални съперници. Той е и цената, която много американци биха желали и могли да платят за електромобилите, които тези компании произвеждат, през следващите 10 години – и начина, по който производителите инвестират милиарди долари в сектора.

Двата концерна лобират за условията за отпускане на федерална подкрепа от 7500 долара при продажба на електромобил за потребителите. От следващата година купувачите не могат да използват кредита за автомобили, които съдържат компоненти в батериите си всеки източник, който САЩ считат за „чуждестранно предприятие, пораждащо загриженост“ - неясен термин, предназначен да намали зависимостта на американците от китайските батерии и суровини.

Очаква се президентът на страната Джо Байдън да реши тази есен колко строго да бъде изискване. Ако правилата са прекалено строги, малко електромобили - ако има такива - ще отговарят на условията за данъчен кредит, което потенциално ще остави американците без този стимул в прехода далеч от бензиновите коли. В същото време един свободен прочит на правилата може да предизвика ответна реакция от републиканците и други критици на Китай.

Ford, с плановете си да лицензира китайската технология за производство на по-евтини батерии, базирани на желязо, в Мичиган, лобира за по-гъвкаво тълкуване на правилото за „чуждестранно юридическо лице“. Ако планираните батерии не отговарят на условията за субсидия, ръководителите на Ford посочиха, че могат да намалят инвестицията; в понеделник компанията спря строителството на новия завод за батерии.

„Би било абсурдно да класифицираме Ford или изцяло притежаваното от него дъщерно дружество като чуждестранно дружество, още по-малко като такова, което предизвиква загриженост. Ние сме Ford и сме изцяло за Америка”, изтъква Крис Смит, старши служител в компанията, свързан с правителствените въпроси.

В същото време GM обяви, че не планира инвестиции с китайски фирми за производство на батерии - и вероятно ще изостане от Ford, ако последният все пак получи зелена светлина за федерална подкрепа за своите батерии.

Ръководителите и лобистите на GM призоваха за стриктно правило относно „пораждащите загриженост чуждестранни субекти“, което би предотвратило подобни лицензионни споразумения.

„Тук не става въпрос за GM срещу Ford“, изтъква говорител на компанията. Според него GM иска яснота и правилата да следват намерението на Закона за намаляване на инфлацията (IRA), който създаде новите изисквания за данъчните стимули.

Правилото за чуждестранните предприятия, които будят опасения, ще оформи американския пазар през следващите 10 години и ще очертая пътя за електромобилите и тяхното налагане в САЩ, изтъкват от мозъчния тръст Energy Innovation.

Големият залог за Ford

Най-големите американски автомобилни производители приемат електрическите превозни средства като бъдещето на индустрията. Стачкуващите работници, членове на United Auto Workers (UAW), настояват за по-високи заплати и обезщетения, докато Ford, GM и Stellantis изтъкват, че трябва да намалят разходите за труд, за да инвестират в производството на електромобили.

По-високите разходи остават значителна бариера пред продажбите на електромобили за много американски купувачи. Средната цена на ново електрическо превозно средство  достига 53 469 долара през юли, по-висока от средната цена от 48 334 долара за автомобили с бензинов двигател, изчислява Kelley Blue Book. Така че производителите оценяват федералните стимули от 7500 долара за покупка като решаващи, за да тласнат потребителите към това задвижване.

Говорител на Министерството на финансите заяви, че стимулите на администрацията на Байдън ще помогнат на американските автомобилни производители да станат световни лидери.

„Законът за намаляване на инфлацията повишава нашата енергийна сигурност чрез насърчаване на инвестициите в Америка“, изтъква говорителят, добавяйки: „Ще продължим да оценяваме и да отговаряме на всякакви опасения за националната сигурност, свързани както с международните, така и с вътрешните вериги на доставки“.

Някои производители се въздържат да инвестират във веригите на доставки на електромобили, докато не видят какви китайски материали или технологии са разрешени съгласно окончателните правила на данъчния кредит, споделят източници, запознати с техните планове.

Последна актуализация: 20:57 | 27.09.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 1
evlogi
преди 6 месеца
опс , грешка, тарифата е от 1964 и е наложена от Линдън Джонсън.Викат и chicken tax.Щото била наложена в отговор на европейски мита за американските пилета.И като всяко временно нещо, се оказва изключително устойчива във времето.Пореден пример за глупава държавна намеса.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 1
evlogi
преди 6 месеца
Малко пресилено заглавие. Влиянието на тези две фирми в Щатите и без това намалява , не се справят добре и с електрическите автомобили, и отгоре на всичко са в лапите на профсъюзите.Разчитат само на продажбите на пикапи, защитени от специално мито от 25%, наложено още от Картър през 78-***, и на големите SUV ове.Автомобилостроенето си е съвсем в добра форма, но не и в щати като Мичиган.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още