Китайското предимство в сферата на електромобилите идва не толкова от правителствените стимули, а от преднината в развитието на батериите, коментира арх. Любомир Станиславов, председател на УС на Automotive Cluster Bulgaria, в предаването „Светът е бизнес“ по Bloomberg TV Bulgaria. Той посочи още, че най-големите производители на батерии в света са китайски компании. В азиатската страна вече има технологии за 100% рециклиране на литиево-йонни батерии и се произвеждат 83% от литиево-йонните батерии за всички видове индустрии, докато в Европа - едва 7%. Китай има огромно предимство в сегмента, а Европа се нуждае от 76 нови завода за батерии, за да бъде реален конкурент, каза още Станиславов.
Експертът припомни, че в ЕС започна разследване на китайските субсидии за електромобилите, а поводът за него е последното изложение за мобилност, което се проведе в Мюнхен. Новата тенденция и за големите европейски производители са демонстрации на съвременните технологии и събитието е по-ориентирано към технологиите, а не към консуматорите.
Станиславов сподели, че на това изложение щандовете на традиционните производителите като BMW и Mercedes са били скромни като размер и типове материали, които се използват. От друга страна щандовете на китайските компании са с огромна пищност, размери и видове технологии.
„Това е подразнило изключително много европейските производители, тъй като на практика това изложение е демонстрация на надмощието на китайските компании в сферата на електромобилите и батериите. Близо 50% от щандовете на изложението в Мюнхен бяха заети от китайски и азиатски компании“, каза събеседникът.
Надпреварата между Европа и Китай започна преди 10 години, когато китайската автомобилна индустрия разбра, че в сферата на традиционните конвенционални автомобили много трудно ще могат да преборят европейската автомобилна индустрия. „Тогава те взеха стратегическо решение да се фокусират върху новите технологии и най-вече производството на батерии“, отбеляза експертът.
Eвропейската комисия инициира и създаде European Battery Alliance, чийто бюджет е 250 млрд. евро, за да се постигне целта до 2030 година в Европа да се произвеждат поне 30% от общия обем батерии. На континента трябва да се създадат минимум 76 нови завода, за да може тази цел да бъде постижима. „Това е огромна ниша, защото тези заводи се създават бавно, но само тогава ще може да има реална конкуренция между Европа и Китай“, посочи Станиславов.
"Това, което може да очакваме, е до 2027 година да се произвеждат така наречените Solid State батерии или твърдотелни батерии. Те са с твърд електролит и ще дадат между два и три пъти по-голяма мощност от тези на пазара в момента. Те ще са дори по-евтини за производство. На практика тези батерии ще са 100% безопасни и ще направят възможен пробег на автомобил от над 1000 км", каза гостът в предаването.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Олимпик Варна с рекордна победа в третото ниво на българския футбол този сезон
Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Затварят основни улици заради мача Спартак - Левски днес във Варна
Хороскоп за 8 декември 2025
Скъпотия! Храните у нас продължават да поскъпват стремглаво преди еврото
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Гръцкият имотен пазар губи инерция: чуждите инвестиции рязко спадат
Облачно, но без валежи в планините: подходящи условия за зимен туризъм
Александър Джартов: Бедствено положение е обявено за Ардино
Китайски изтребители насочиха радар за управление на огъня към японски самолети
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?
преди 2 години всичко убаво , но пРезидента отказа завода за батерии и ни насочи към турецки газов хъб ... а за него имаше и съфинансиране по плана за възстановяване . както и да е , минало свършено , румънците и сърбите си го разделиха завода ... виж , ако беше за още една тръба по разширяването на газопреносната ни мрежа или за два реактора в беляНЕ , сигурно щехме да сме първи ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар