fallback

Японските автопроизводители трябва да избират дали да останат, или да напуснат Китай

Mazda и други базирани в островната страна концерни разчитат повече на САЩ и търсят да защитят своя пазарен дял на други места в Азия

14:07 | 08.11.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Докато изпитват сериозни затруднения да се конкурират с местните производители на електрически превозни средства в Китай, японските концерни обмислят дали да намалят загубите си и да насочат ресурсите си към отблъскване на китайските конкуренти на други силни пазари, пише Wall Street Journal.

През първата половина на фискалната им година - периодът от април до септември – Honda Motor Co., Nissan Motor Co., Mazda Motor, Mitsubishi Motors и Subaru отчетоха спад на продажбите на годишна база в Китай. Междувременно продажбите на Toyota Motor Corp. на китайския пазар останаха почти без промяна спрямо същия период на предходната фискална година, но въпреки това концернът определи ситуацията в Китай като особено тревожна.

Най-потърпевш е Mitsubishi, чиито продажби в азиатската страна падат с 60 на сто, докато тези на Subaru и Nissan се свиват съответно с 37% и 20 на сто.

Чуждестранните производители на автомобили, включително японските марки, все по-силно усещат натиска на местните концерни в Китай, включително на лидера BYD, който по-рано тази година успя да измести Volkswagen като най-продаваната компания в страната.

Тъй като автомобилите, захранвани с батерии, заемат все по-голяма част от пазара, китайските компании колективно продават за първи път повече леки автомобили, отколкото чуждестранни марки.

Tesla остава единствената американска марка в списъка на 10-те най-продавани автомобили в Китай през първата половина на годината, тъй като Ford и други намалиха инвестициите в страната.

Все пак VW и General Motors остават ангажирани с Китай с планове за внедряване на повече електромобили чрез своите съвместни предприятия.

Mitsubishi заяви миналия месец, че ще се оттегли от съвместната си работа с Guangzhou Automobile Group, прекратявайки производството в Китай. Новината отразява слабите продажби на японската марка през 2022 г., които достигат едва  31 826 автомобила в сравнение със 123 581 броя през 2019 г.

„Преходът към електрически превозни средства се ускорява по-бързо от очакваното и изборът на марка и сегмент от страна на потребителите се промени значително“, коментира ситуацията Кентаро Мацуока, главен финансов директор на Mitsubishi.

Променящата се динамика на най-големия автомобилен пазар в света прави японските производители на автомобили по-зависими от САЩ, където продажбите процъфтяват. Благодарение на силното търсене на американския пазар Toyota, Mazda и Subaru повишиха прогнозите си за оперативната печалба за текущата година с около 40% или повече.

Във вторник Mazda леко понижи прогнозата си за глобалния обем на продажбите, въпреки че прогнозира много по-високи нива на продажби в САЩ, като същевременно изтъква лошото представяне в Китай и Тайланд. Главният финансов директор Джефри Гайтън каза, че в двете азиатски страни силният импулс на продажбите на електромобили ограничава търсенето на бензинови автомобили Mazda.

След като прекараха десетилетия в изграждането на бизнес в Китай, японските автомобилни производители наскоро предприеха съкращения. През изминалата година Toyota уволни редица работници в страната, а Honda и Nissan намалиха производството в своите китайски фабрики.

Излизането на Mitsubishi следва решението на Stellantis от миналата година да прекрати съвместното си предприятие, което произвежда и разпространява модели на марката Jeep в Китай. Досега никой друг японски автомобилен производител не е последвал Mitsubishi. 

Мнозина, включително Nissan, разчитат на нови електромобили, които трябва да дебютират в Китай през следващите няколко години, за да подкрепят борбата им за пазарен дял. Гайтън от Mazda казва, че автомобилният производител ще запази търговската си мрежа в Китай непокътната засега в очакване на нови модели.

Въпреки това, ръководители на няколко компании признават, че проучват дали ресурсите могат да бъдат изразходвани по-добре, опитвайки се да затвърдят позициите си на други пазари в Югоизточна Азия, където китайските марки са успели да се установят.

Сред японските автомобилни производители Toyota е единствената компания, която запази обемите на продажбите си в Китай през фискалното полугодие април-септември, въпреки че компанията намали прогнозата си за годишни доставки в Азия поради несигурността, която вижда в Китай, Тайланд и Виетнам.

Toyota очаква да продаде по-малко електромобили в Китай тази година поради ожесточената конкуренция, но поддържа обема на продажбите благодарение на стабилното търсене на своите хибридни превозни средства, споделя главният финансов директор Йоичи Миядзаки .

В Югоизточна Азия и други региони „китайските производители на автомобили вероятно ще продължат да засилват износа си и да разширяват операциите си“, посочва Миядзаки. Въпросът за Toyota е кога да представи нови електромобили на пазара и да обмисли местното производство, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:09 | 08.11.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още