IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Новите електромобилни регламенти в САЩ създават главоболия за японските концерни

Приемането на Закона за намаляване на инфлацията хвана неподготвени индустриалните лидери от Япония

19:20 | 12.04.23 г. 1
Бившият президент на Toyota Motor Corp. Акио Тойода. Снимка: Bloomberg L.P.
Бившият президент на Toyota Motor Corp. Акио Тойода. Снимка: Bloomberg L.P.

Програмата на САЩ, която субсидира покупките на електрически превозни средства, произведени в Северна Америка, предизвика прилив на инвестиции от международните автомобилни производители, но японските компании, които сега представляват по-малко от 1% от този пазар, са изправени пред необходимостта бързо да създадат местни вериги на доставки, за да се предотврати изключване на щедрите федерални стимули, пише Nikkei Asia Review.

По време на пресконференция ръководството на Toyota Motor Corp. коментира новите организационни планове на концерна, като президентът Коджи Сато подчерта ангажимента на най-големия автомобилен производител в света по пазарен дял да разработва следващо поколение електромобили. По думите му Toyota ще стартира производството на първия си електрически SUV в САЩ през 2025 г.

Конкурентът Honda Motor Co. също ще започне да произвежда електромобили в САЩ като се стреми да пусне в продажба първите местно изградени превозни средства през 2026 г. Компанията вече модернизира една от двете производствени линии в своя завод в Охайо. Honda ще продължи да произвежда конвенционални и хибридни автомобили, докато ускорява електрификацията на портфолиото си, сигнализираха от ръководството.

Законът за намаляване на инфлацията (IRA), подписан през август от американския държавен глава Джо Байдън, предоставя федерална помощ до 7500 долара за определени електрически превозни средства, които са сглобели в Северна Америка. Изискванията накараха много автомобилни производители да побързат да пренасочат своите инвестиции към региона.

Южнокорейската Kia Motors, звено на Hyundai Group, обяви на събитие в Ню Йорк по-рано този месец, че ще стартира производство на електромобили в САЩ през 2024 г. Междувременно Ford Motor Co. и Volkswagen AG разкриха планове за изграждане на нови фабрики за електромобилни батерии в региона.

Японските компании явно изостават. Според британската консултантска фирма LMC Automotive петте водещи японски автомобилни производители, включително Toyota и Honda, са произвели 4,41 милиона автомобила в Северна Америка през 2022 г. От тях едва 0,4% представляват електрически модели.

Към 2029 г. се предвижда петте големи японски автомобилни компании да произвеждат 950 000 електромобила в Северна Америка, 60-кратно увеличение спрямо 2022 г. Това обаче все още ще представлява само около 20% от производството им в Северна Америка. В същото време американските и европейските концерни планират да произвеждат 2,69 млн. електрически коли до 2029 г., или 30% от производството им и три пъти повече от това на японските компании.

Базираните в Япония концерни ускоряват местното производство в САЩ откакто търговските търкания между двете страни се засилиха през 80-те години на миналия век. Но поради водещата си позиция при технологията за хибридите, тези компании изостанаха при въвеждането на производствени линии за електромобили.

Според консултантската фирма MarkLines основните японски концерни, включително Toyota, държат малко над 30% от пазара в САЩ през 2022 г., но когато става въпрос за електромобили, продажбите им са били ограничени до шепа превозни средства като Leaf на Nissan Motor.

За да се включат успешно в електромобилната трансформация в Северна Америка, японските автомобилни производители „трябва да се разширят до местни доставчици, които са различни от тези в мрежата на доставки, изградена чрез производството на превозни средства, задвижвани от двигатели с вътрешно горене“, изтъква Томоюки Сузуки, управляващ директор на AlixPartners.

Тъй като конкуренцията при инвестициите в електромобили се засилва, се появяват опасения, че разходите за разработка и труд ще се увеличат. „Автомобилната индустрия на САЩ е изправена пред големи предизвикателства, включително такива, свързани с хора, които напускат производството, и със структурни увеличения на разходите“, предупреждава вицепрезидентът на Toyota Юичи Миядзаки.

Коментарите на председателя и бивш президент на Toyota Акио Тойода ясно олицетворяват смута, който електромобилите всяха сред ръководните редици на концерна.  „Електрическите превозни средства се продават по-добре, отколкото очаквахме“, признава Тойода преди да отстъпи президентския пост на Сато, добавяйки: „Трябва да помислим как да ги произвеждаме ефективно“.

Очаква се Ford да отчете коригирана загуба преди лихви и данъци от 3 млрд. долара за бизнеса си с електромобили през тази година. През март General Motors започна да предлага на работниците преждевременно пенсиониране в отговор на високите разходи.

„Без по-високи заплати човешките ресурси в Северна Америка не могат да бъдат подсигурени, което ще доведе до покачване на цените на автомобилите“, смята Сузуки.

Tesla, пионерът в тази област, отново реши да намали цените на своите модели в САЩ, след като предприе подобен ход през януари.

Тъй като ценовата конкуренция също се засилва, електрификацията при японските компании ще бъде огромно предизвикателство, заключва Nikkei.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:20 | 12.04.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 1 rate down comment 3
zelka007
преди 1 година
упуснаха завоят самураите ... ще наваксват ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още