IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Японските автоконцерни все още изостават най-много в електрификацията

Голямото търсене на спортни SUV автомобили с високи въглеродни емисии подкопава усилията на индустрията за декарбонизация, сочи ново проучване на Greenpeace

10:14 | 08.09.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Трите най-големи японски автомобилни компании се класират най-ниско сред глобалната конкуренция, когато става въпрос за ангажименти за декарбонизация, докато климатичната криза увеличава необходимостта от преминаване към превозни средства с нулеви емисии, сочи ново проучване на Greenpeace, цитирано от Bloomberg.

И докато Европейският съюз (ЕС) предприе стъпки за забрана на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., а Китай увеличава бързо дела на електромобилите от общите продажби, водещите японски автомобилни производители - Toyota Motor Corp., Nissan Motor Co. и Honda Motor Co. – реагират по-бавно на тези промени, изтъква екологичната организация.

Toyota, най-големият автомобилен концерн в света по пазарен дял, отчита най-слаб резултат сред 10-те водещи производители за втора поредна година. Автомобилите с нулеви емисии представляват само 0,18% от общите продажби на Toyota през миналата година спрямо General Motors Co. с 8,18%.

Основаната през 1937 г. японска компания засили усилията си да електрифицира своята продуктова гама, въпреки че продължава да вижда хибридните модели и тези с водородни горивни клетки като основна част от едно по-зелено бъдеще. Миналия месец Toyota се ангажира да инвестира до 730 млрд. йени (5,6 млрд. долара) в опит да стимулира производството на батерии за електромобили в Япония и САЩ, докато търсенето на по-чисти мобилни решения нараства.

„Традиционните производители на автомобили действат относително бавно при налагането на превозни средства с нулеви емисии на основните пазари“, изтъква Greenpeace. По-специално, трите японски компании „постигнат малък напредък в увеличаването на дела на превозните средства с нулеви емисии по пътищата“. Toyota също изостава в декарбонизацията в рамките на веригата на доставки.

Местните конкуренти на Toyota Nissan и Honda спадат с по три места надолу спрямо година по-рано до съответно 8-мо и 9-то място, според анализа.

Toyota заяви, че „нашата надежда и мисия е да намалим емисиите на въглероден диоксид колкото е възможно повече и възможно най-бързо“.

„В този разнообразен свят, в епоха, в която не знаем кой е правилният отговор, е трудно да направим всички щастливи само с една опция“, заяви автомобилният производител. „Ето защо Toyota ще продължи да полага всички усилия, за да предложи възможно най-много възможности на изцяло електрически автомобили и други задвижващи системи на нашите клиенти по целия свят“, добавят от компанията.

Toyota също така заяви, че ще постигне въглероден неутралитет във всички свои заводи до 2035 г.

„Ние продължаваме да насърчаваме въвеждането и ежедневното подобряване на иновативни технологии, употребата на възобновяема енергия и на водород. Въвеждаме 100% възобновяема електроенергия във всички заводи в Европа и Южна Америка“, добавя производителят.

Ново проучване на Greenpeace относно ангажиментите на основните традиционни автомобилни производители към електрификацията. Източник: Greenpeace Ново проучване на Greenpeace относно ангажиментите на основните традиционни автомобилни производители към електрификацията. Източник: Greenpeace

Nissan не коментира доклада, но заяви, че „цели да стане наистина устойчива компания, движеща се към по-чист, по-безопасен и по-приобщаващ свят“. Концернът също отбеляза, че е допринесъл за демократизацията на електромобилите с пускането на пазара на Nissan Leaf в края на 2010 г.

Honda отказа да коментира доклада на Greenpeace, но заяви, че планира да предприеме стъпки за постигане на въглероден неутралитет през 2050 г.

Резултатите от проучването се основават на представянето на автомобилните производители в три категории – постепенно спиране на колите с двигатели с вътрешно горене (77%), декарбонизация на веригата на доставки (18%) и намаляване на ресурсите и ефективност (5%).

Отвъд Япония проучването заключава, че нито един от 10-те най-големи производители на автомобили в света не е надхвърлил дял от 9% на превозни средства с нулеви емисии от общите си продажби през 2021 г., което означава, че тези компании не се дистанцират от изкопаемите горива с достатъчно висока скорост, за да гарантират, че глобалните температури няма да се повишат над 1,5 градуса по Целзий.

Проучването установява още, че продажбите на спортни SUV автомобили с високи въглеродни емисии се увеличават, като тези по-големи по размер автомобили представляват 46% от глобалния пазарен дял на личните автомобили през миналата година спрямо 42% през 2020 г. SUV моделите консумират средно около една четвърт повече енергия в сравнение със средно големите автомобили и допринасят значително за търсенето на стомана в автомобилната индустрия, изтъква Greenpeace.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:32 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още