fallback

Технологичният компас на Tesla изглежда е сменил своята посока

Промяната в личните приоритети на Илон Мъск повдигат въпроси относно това накъде се е запътил производителят на електромобили

16:30 | 12.02.24 г.

Още преди години Tesla Inc. продаде на инвеститорите надеждата за по-светло бъдеще. Но дали сега мисията на компанията остава същата?

Първоначално производителят на електрически автомобили, основан преди 20 години, представляваше за много инвеститори и фенове отговорът на изменението на климата, особено след като Илон Мъск показа на света, че превозно средство с нулеви емисии може да бъде едновременно атрактивно и печелившо. В един момент той заяви, че битката за намаляване на риска от катастрофални промени в климата е причината Tesla да „съществува“, пише Wall Street Journal.

С течение на времето, когато и други компании започнаха да преследват електромобилната мечта, Мъск позиционира Tesla като нещо друго, врата за изкуствен интелект (ИИ), който да премине от дигиталния във физическия свят чрез автомобили без водачи и след това в хуманоидни роботи.

Tesla, изглежда, беше пълна с неограничен потенциал.

Но напоследък Мъск не изглежда толкова ангажиран с изменението на климата. Миналия месец той шокира инвеститорите. Това светло бъдеще с ИИ, за което той говори толкова дълго? Е, в края на краищата той не се чувства комфортно да го постигне с Tesla – освен ако не се сдобие с повече контрол в компанията.

Подобни заплахи незабавно повдигат екзистенциален въпрос за инвеститорите в Tesla: какво прави компанията специална в свят, в който Мъск не вижда изменението на климата като краткосрочен риск и се колебае в ангажимента си да преследва целта за ИИ чрез Tesla?

Акциите на компанията поевтиняват с повече от 20% тази година, докато други технологични гиганти, като Microsoft и Nvidia, отбелязват огромни ръстове, подхранвани от вълнението около работата им в сферата на ИИ.

През януари Адам Джонас, анализатор в Morgan Stanley, приписа 22% от своята прогнозна цена за акциите на Tesla на бъдещата стойност, свързана с идеята за автопарк от около 220 хил. автономни коли до 2030 г. Но той също така оттегли някои от своите очаквания след коментара на Мъск за контрола.

„Всяка промяна в организационната или правна структура, която възпрепятства способността на Tesla да участва в разработването на ИИ, може да бъде пагубна за… тезата за инвестиции“, изтъква Джонас.

Успехът в предоставянето на печеливш електромобил в лицето на седана Model 3 помогна на Tesla да стане първият автомобилен производител, оценен за известно време на повече от 1 трлн. долара. След години борба Мъск изпълни едно от най-амбициозните си обещания, което му осигури допълнително доверие за това, с което може да се захване.

По време на този период през 2020 г. Джонас отбелязва, че „силата на надеждата“ помага за подхранването на драматичния възход на Tesla, която се противопостави на оценките на традиционните автомобилни концерни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:27 | 12.02.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още