Шанз-Елизе привлича милиони туристи годишно, прииждащи, за да се насладят на пазаруването в 26-те мола, да поиграят покер в легендарния Aviation Club, да разгледат луксозните автомобили и футуристичната архитектура в шоурума на Citroen или пък да погледат танцьорките в кабарето Лидо, пише Ройтерс.
Никоя от тези атракции обаче не е собственост на французи. Те принадлежат на кралското семейство на Катар.
По-консервативните катарци може и да осъждат инвестициите в хазарт, алкохол и поразголени танцьорки, но през последните няколко десетилетия сградите помогнаха на емирството да увеличи глобалния си портфейл от първокласни активи. Най-новото френско попълнение е веригата магазини за луксозни стоки Printemps, която беше купена от катарски фонд, контролиран от кралското семейство.
Преди пет години Катар сключи споразумение с Франция, подобно на това с Великобритания, да не се налага данък върху печалбата от инвестиции в имоти. Затова и двете страни са толкова привлекателни за богатите кралски особи от Персийския залив.
В момента катарското кралско семейство притежава 40 инвестиционни бизнес имота във Франция. Според изчисления на информационната агенция общата им стойност към момента е над 6 млрд. евро.
Катарската държава и суверенният ѝ фонд притежават около 12 имота на обща стойност близо 3 млрд. евро. Останалите са собственост на управляващата фамилия ал-Тани. Личен фонд, основан от предишния премиер Шейх Хамад бин Халифа ал-Тани, контролира девет от тях. Децата му, включително сегашният емир, притежават шест. Останалите са закупени или от други роднини, или от бизнесмени със силни връзки с ал-Тани, като например Ганим бин Саад ал-Саад.
Всеки имот е собственост на холдинг, който е собственост на едно или две юридически лица, някои от които са регистрирани извън Франция. Така е трудно да се проследи кога даден имот сменя собственика си и да се изчисли какви данъци е могла Франция да прибере от сделката.
Предполага се, че към края на миналата година Париж е можел да събере от тези имоти около 145 млн. евро. Тази сума е нищожна в сравнение с дневните приходи на Катар от износ на петрол, но за Франция тя се равнява на годишната заплата преди данъчно облагане на 4 500 учители или медицински сестри.
От сключването на въпросното данъчно споразумение насам катарците са изключително активни във Франция, като са придобили дори и земеделска земя в Нормандия. Частните катарски инвеститори могат да се възползват от облекчението, ако държат имота в инвестиционно дружество, което контролира още поне 20% в активи, които не са свързани с имотния сектор. Договорът е приложим за всички покупки, направени след януари 2007 г.
Подпомагани отчасти от катарските инвеститори, цените на луксозните имоти в Париж са нараснали с близо 14% от 2008 г. насам, показват данни на Investment Property Databank (IPD). Изчисления на Real Capital Analytics пък сочат, че Франция вероятно вече догонва Великобритания по обем на катарските инвестиции. От 2008 г. насам катарците са похарчили за имоти на Острова около 4,5 млрд. евро. Ирландия също предлага данъчни облекчения за катарците от 2013 г.
Според експерти сделките с луксозни имоти, стимулирани от данъчното споразумение, облагодателстват единствено тесен кръг инвеститори. "Постоянно ни говорят, че този тип споразумения целят да засилят инвестициите във Франция, но това са пари, които не се вливат в икономиката", коментира Оливие Дюпарк, нотариус от Париж. "Изглежда, че данъците се вдигат за всички, освен за катарците", допълва той.


Хиляди протестираха в Румъния против корупцията
Румен Радев на Ханука: Да помним поуките от миналото
Мехмед Дикме предрича сблъсък между Борисов и Пеевски
Киселова каза в прав текст кое е съборило кабинета
Ива Митева: ИТН прекрачиха една граница, от която няма връщане назад
Рекордна цена на медта: Идва криза в предлагането точно когато пристига AI бумът
Нещата не вървят добре за Netflix и Елисън в битката им за Warner Bros.
Как Toyota се оказа изключение от тенденцията в Китай
Защо Тайланд и Камбоджа продължават да водят една и съща война
Украйна предлага да се откаже от исканията си за членство в НАТО
Нов радар за 230 000 евро всява ужас сред шофьорите
Смартфонът се оказва по-важен от двигателя
Сбогувахме се с тези коли през 2025
Плюсове и минуси на газовата уредба при дизеловите двигатели
Поредното изискване на ЕС вдига цената на новите автомобили
Мерц сравни Меркел с Чембърлейн
Три урока, които Китай научи от САЩ
Мехмед Дикме: Предстои сблъсък между Пеевски и Борисов
Разбиха испанска престъпна група, превозвала хашиш с хеликоптери