За издигането на 30-етажна офис кула са необходими около половин милион човекодни. Тази цифра не се промени много през годините, защото строителните площадки до голяма степен останаха неподатливи на напредъка в автоматизацията. Това се превръща в проблем за строителните компании в Япония, пише Bloomberg.
Строителната индустрия, която пое бремето от продължителния недостиг на работна сила в Япония, очаква положението да се влоши, тъй като най-малко един милион души са на път да напуснат или да се пенсионират в идните десет години.
Създадената преди повече от 200 години японска строителна корпорация Shimizu се стреми да смекчи удара, като пусна роботи, които могат да заваряват греди, да носят материали и да инсталират таванни панели.
Роботите са навсякъде в промишленото производство, като над два милиона работят в заводи в цял свят. При сглобяването на автомобили в заводите например се пада по един робот на всеки петима работници, сочат данни на Международната федерация по роботика. Строителните площадки са по-голямо предизвикателство заради непредсказуемата им среда и присъствието на хора. Усилията за автоматизация бяха ограничени до периферията като използването на дронове за проследяване на строителните материали.
„Най-голямата разлика е, че роботите в заводите са направени с очакването да останат на едно и също място“, казва Масахиро Индо, генерален мениджър в отдел „Строителна технология“ в Shimizu. “Искахме ръцете да бъдат монтирани върху движеща се платформа, но повечето производители на роботи заявиха, че това е невъзможно“, допълва той.
Автоматизираният мотокар Robo-Carrier на Shimizu е снабден с лазерни далекомери за навигиране в различна среда по подобие на технологията, използвана при самоуправляващите се автомобили. В понеделник машината успя да маневрира безопасно в стая, пълна с репортери и тв камери по време на демонстрация в научния център на компанията в източната част на Токио. Но липсата на ясни регулации ще ограничи автономното използване на мотокара на реални строителни площадки само до вечерни часове и уикенди, казва Индо.
Robo-Buddy
Машина, която инсталира таванни панели, наречена Robo-Buddy, може да повдига 30 килограма наведнъж, като облекчава част от най-тежката физическа работа в строителството. Shimizu планира да въведе роботите на строителна площадка в Осака около октомври.
Макар че роботите ще спестят хиляди часове човешки труд за задачи, които могат да извършат, тяхната помощ все пак ще е минимална и ще възлиза на около 1% от общия труд за построяването на висока сграда, казва Индо.
Възможно е да се появят машини, които могат да работят на пода и стените, но достигането на труда на роботите дори до 10% от общия труд е сложна задача, защото най-тежката част от строителството е съсредоточена вътре в сградата, допълва Индо.
Последният напредък в дълбокото учене подобри способността на машините да намират средата си, откривайки пътя за приложения като навигация в самоуправляващите се коли, казва Фам Куанг Куонг, доцент в университета по механика и космическо инженерство Nanyang Technological University в Сингапур.
„Ще има по-голяма автоматизация в идните няколко години, но по-голямата част от нея ще се случва извън терен. Все още сме в самото начало“, казва Куонг.


Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Сарвагя Сингх Кушваха - тригодишното дете чудо в шаха
Травис Келси и Тейлър Суифт никога не са се карали
Най-хитовите маникюри за декември
Дългата история на Русия в нарушаването на споразумения
Провериха критични участъци при водосбора на река Струма и река Конска
преди 6 години Машината наистина е уникална отговор Сигнализирай за неуместен коментар