IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Болници изследват потребителските навици на пациенти

Американски медици използват извлечения от кредитни карти на свои пациенти, за да се грижат по-добре за здравето им

11:36 | 20.07.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка: <em>Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Колкото и зловещо да звучи, някои болници идентифицират високорискови пациенти, купувайки информация за тяхната потребителска история (например какво са купували с кредитните си карти, в какви програми за лоялност на магазините участват и тн). Данните се включват в специални алгоритми, които изчисляват вероятността даден пациент да се разболее. Така медиците могат да се намесят превантивно и потенциално да спасят човешки живот. Според Bloomberg Businessweek такива алгоритми вече се използват от здравната система на Северна и Южна Каролина.

Да вземем например пациент, болен от астма. Болницата трябва да реши каква е вероятността той да попадне в спешното отделение, разследвайки колко често той е купувал лекарството си, дали си е купувал цигари, както и дали живее в зона със силно замърсен въздух. “Идеята е да използваме потребителската информация и предикативни модели, за да се грижим по-добре за здравето на хората и да го сведем до индивидуално ниво,” казва Майкъл Дълин, шеф на отдела по анализиране на информацията и резултати от изследвания в здравната система на двата щата.

Болниците имат нужда от такава система, тъй като правителството в Щатите отказва да плаща за лечението на хора, които посещават спешното отделение твърде често, а болниците са длъжни да поемат грижата за тях. В страната съществува и инициатива за намаляване на изследванията, които болниците назначават, тъй като те вече не получават държавно финансиране спрямо количеството на направените изследвания, както преди. Ето защо, система, която може да предвиди какво очаква всеки пациент, без да се назначават куп изследвания, има потенциала да разреши сложната дилема.

Разбира се, поредното нахлуване в личното ни пространство, търпи и известна критика. “Едно е да имаш телефон, на който да позвъниш, ако имаш здравословен проблем или просто въпрос. Съвсем друго е да получаваш нежелани обаждания. Не ми харесва това,” казва американец, болен от диабет, пред Bloomberg Businessweek, признавайки, че често игнорира телефонни обаждания от застрахователния си агент.

Съмнителна е и ситуацията с търговците на информация, от които болниците ще купуват нужните им данни, тъй като е неясно каква точно информация ще бъде продавана.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:51 | 05.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Софтуер виж още

Коментари

Финанси виж още