fallback

Бъдещето пред автомобилните концерни – по-малко продадени коли, но на по-високи цени

Секторът отбелязва най-добрите финансови резултати в историята при драстичен спад в продажбите, коментира водещият на предаването "Колела" Константин Томов

11:26 | 01.12.22 г.

Няма никакъв вариант електромобилите да поевтинеят осезаемо в близките години. Голямата надежда масовото производство да намали разходите се случва, но до голяма степен е компенсирано от драстичното поскъпване на суровините. Всички автомобилни компании се подготвят за бъдеще, в което ще продават по-малко коли на по-високи цени. Тези прогнози направи в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria Константин Томов, автор и водещ на предаването "Колела" по Bulgaria ОN AIR. 

Експертът отчете, че автомобилният сектор отбелязва най-добрите финансови резултати в историята на фона на драстичен спад в продажбите. „Рекордните приходи се случват в момент, в който индустрията е подложена на все по-жестока политическа регулация и все още страда от серия кризи – недостиг на чипове, пандемия, логистични проблеми и растящи цени на суровините. Високите цени ще се запазят и през следващите години, най-малко заради постоянно растящите цени на суровините“, посочи той.

Според него основната причина за високите печалби е, че всички драстично вдигнаха цените в последните две години, което последва едно предишно поскъпване в Европа, свързано с новите стандарти за емисии и технически изисквания.

Томов смята, че поскъпването няма да бъде овладяно от свободния пазар, тъй като, по думите му, клиентите се оказват склонни да плащат повече след недостига на нови автомобили покрай Covid и кризата с чипове, като дори коли втора ръка на моменти се продават по-скъпо от първоначалната си цена.

Експертът потвърди, че поскъпването се оказа по-деликатен момент за компаниите, които оперират в по-ниския сегмент и даде пример с Toyota. „Японският автомобилен гигант успя да запази пазарните ръстове в Европа, но с цената на по-ниски печалби, като вече обяви, че ще ѝ се наложи "осезаемо" да вдигне цените. За компаниите във високия сегмент е по-лесно да наложат по-високи цени, като Tesla записа марж на печалбата от 17,2% за третото тримесечие, но дори един от най-ниските – този на Renault от 5% - е исторически много голям“, коментира Томов.

Той е на мнение, че сегашните маржове са нещо „небивало“. "Целите (за марж) на BMW и Mercedes в началото на миналото десетилетие бяха между 8% и 10% – сега периодично ги надхвърлят. VW работеха много дълги години на маржове от типа на 2%“, посочи той и допусна, че високите цени може да започнат да отблъскват клиентите и през 2024 г. да се наблюдава свиване на пазара.

Ще продължат ли проблемите с логистиката? Ще променят ли китайските амбиции пазара на електромобили? Ще успеят ли европейските компании да направят до 2030-2040 г. автомобил, който да може да се използва повторно на 90%? Какви са тенденциите за продажби на автомобили в България?

Отговорите на тези и други въпроси ще получите, ако гледате целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "В развитие" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:26 | 01.12.22 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още