Експертът отчете, че автомобилният сектор отбелязва най-добрите финансови резултати в историята на фона на драстичен спад в продажбите. „Рекордните приходи се случват в момент, в който индустрията е подложена на все по-жестока политическа регулация и все още страда от серия кризи – недостиг на чипове, пандемия, логистични проблеми и растящи цени на суровините. Високите цени ще се запазят и през следващите години, най-малко заради постоянно растящите цени на суровините“, посочи той.
Според него основната причина за високите печалби е, че всички драстично вдигнаха цените в последните две години, което последва едно предишно поскъпване в Европа, свързано с новите стандарти за емисии и технически изисквания.
Томов смята, че поскъпването няма да бъде овладяно от свободния пазар, тъй като, по думите му, клиентите се оказват склонни да плащат повече след недостига на нови автомобили покрай Covid и кризата с чипове, като дори коли втора ръка на моменти се продават по-скъпо от първоначалната си цена.
Експертът потвърди, че поскъпването се оказа по-деликатен момент за компаниите, които оперират в по-ниския сегмент и даде пример с Toyota. „Японският автомобилен гигант успя да запази пазарните ръстове в Европа, но с цената на по-ниски печалби, като вече обяви, че ще ѝ се наложи "осезаемо" да вдигне цените. За компаниите във високия сегмент е по-лесно да наложат по-високи цени, като Tesla записа марж на печалбата от 17,2% за третото тримесечие, но дори един от най-ниските – този на Renault от 5% - е исторически много голям“, коментира Томов.
Той е на мнение, че сегашните маржове са нещо „небивало“. "Целите (за марж) на BMW и Mercedes в началото на миналото десетилетие бяха между 8% и 10% – сега периодично ги надхвърлят. VW работеха много дълги години на маржове от типа на 2%“, посочи той и допусна, че високите цени може да започнат да отблъскват клиентите и през 2024 г. да се наблюдава свиване на пазара.
Ще продължат ли проблемите с логистиката? Ще променят ли китайските амбиции пазара на електромобили? Ще успеят ли европейските компании да направят до 2030-2040 г. автомобил, който да може да се използва повторно на 90%? Какви са тенденциите за продажби на автомобили в България?
Отговорите на тези и други въпроси ще получите, ако гледате целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "В развитие" може да намерите тук.


Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
Тръмп е разтревожен от посещението на Путин в Индия
Патриарх Даниил отказа на краля на Йордания да участва в религиозен форум
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски