fallback

Директорът на НПМГ: Трябва да се засили практиката в учебните програми

Има разминаване при формата и задачите, представени на Националното външно оценяване, държавните зрелостни изпити и тези на PISA, посочи Ивайло Ушагелов

14:19 | 15.12.23 г.

Една от основните промени, които трябва да се предприемат в образованието, е засилване на практическото ориентиране на учебните програми и олекотяването им. Това мнение изрази в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria Ивайло Ушагелов, директор на Национална природо-математическа гимназия (НПМГ), който е и преподавател по химия.

„Когато разглеждаме резултатите от PISA, трябва да се уточни един фактор, че учебните програми, по които се учат децата в България, са различни от формата на PISA, където се залага на част от уменията, които тестът изисква, но в учебните планове са заложени и други цели, уточни той. – Друг фактор е и разминаването при формата и задачите, представени на Националното външно оценяване и държавните зрелостни изпити, и тези на PISA.“

Ивайло Ушагелов обясни, че в момента се разработват промени от страна на Министерството на образованието и науката, които намалят фактологията и засилват практиката, и предупреди, че се уголемява дупката между учебните програми в училищата и тези в университетите.

Той смята, че автономността на висшите учебни заведения им позволява да определят начина на прием, като част от тях не се съобразяват с учебните програми, заложени от МОН или с изискванията на PISA.

„Нека и ние да се поставим на мястото на децата и родителите. Кое ще бъде приоритет – покриването на формата PISA или формата Национално външно оценяване (НВО) след 7-ми клас, или кандидатстудентския изпит“, коментира директорът на НПМГ.

Ушагелов обясни, че липсват часове за упражнения и затвърждаване на знанията. Той смята, че практическото прилагане на знанията, изисквани от PISA, по-лесно ще се предадат на ученици от така наречените "по-елитни училища".

Според него задължително трябва да има промени в образованието с практическо ориентиране на програмите. Той напомни, че във висши учебни заведения приемът не се осъществява с НВО, а с изпити, на които те правят собствен прочит на материала.

Директорът на НПМГ посочи, че друг проблем за образованието е тежкото съдържание във втория гимназиален етап, който включва 11 и 12 клас. Той съветва да се направи промяна в наредбата за приобщаващо образование, тъй като това е системата, по която се прилагат санкции и наказания на учениците, но процедурата сега е тромава и рядко води до резултати.

Ушагелов обясни, че математиката може да стане по-достъпна чрез засилване на практическия елемент и даде пример с НПМГ, където учениците имат допълнителен час по математика, насочен към профила и професионалното развитие.

Учениците или системата се провалиха на PISA? В кои специалности има недостиг на учители? Къде са българските ученици – между медалите от олимпиади по математика и резултатите от PISA? Има ли място изкуственият интелект в съвременното образование? Как се развива партньорство със СУ "Св. Климент Охридски"?

Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:19 | 15.12.23 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още