Според него, когато те бъдат изчерпани, ще има нужда от преструктуриране на доставките. „Вече виждаме засилена регионализация – фирмите се опитват да се снабдяват от по-близки пазари, за да избегнат рисковете от търговската война. В момента компаниите ускорено изтеглят поръчки преди влизането в сила на новите мита“, обясни той и отбеляза, че има рязко увеличаване на вноса в САЩ още от ноември миналата година, веднага след победата на Тръмп.
Куюмджиян цитира последния доклад DMCC „Future of Trade“, в който се очертават три основни тенденции при веригите на доставки: изкуствен интелект, който ще оптимизира веригите, ускорена регионализация и реструктуриране – бизнесът ще трябва да преразгледа стратегиите си, за да се адаптира към новата търговска среда.
„Главният изпълнителен директор на ABB казва, че всички глобални компании, вече може да се считат за разделени на три самодостатъчни региона. Това означава до каква степен те могат да се снабдяват от региона за региона“, обясни Арно Куюмджиян и цитира числа, според които между 80-90% се изчислява дългосрочната тенденция по отношение на регионализацията и реструктурирането на веригите на доставки.
Ясен Нанев, зам.-председател на Българска асоциация „Снабдяване“, предупреди, че много бизнеси ще усетят затруднения при критичните си материали „Ако трябва да бъдем напълно откровени, някои бизнеси нямат да се справят с предизвикателството“, отбеляза той.
По думите му, като алтернатива за засегнатите европейски компании в металургията и автомобилостроенето се очертава отбранителната индустрия, на която ѝ предстои вълна от инвестиции. „Исторически погледнато, автомобилната и отбранителната индустрия често вървят ръка за ръка. В момента редица компании от автомобилния сектор вече се преориентират към производство на компоненти за военни приложения“, съобщи Ясен Нанев.
Той смята, че бизнесите, които са готови бързо да се пренастроят, и имат ресурса и бързината да се го направят, ще оцелеят и ще просперират.
Има ли вече ефекти от търговската война? Каква роля ще изиграе изкуственият интелект в изработване на транспортните схеми? Какви са целите на конференцията Supply chAin 2025, която ще се проведе на 8 април?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.