IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Хр. Папукчиев: Лимитът за сяра може да дестабилизира цените на корабните горива*

Рафинериите в цял свят се подготвят за глобалната промяна

16:38 | 08.05.19 г.
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Безапелационната резолюция на Международната морска организация наложи дългосрочно планиране и милиони инвестиции както за собствениците, свързани с инсталиране на скрубери, така и за рафинериите, за да произвеждат гориво с качествени показатели до лимита от 0,5% сяра. 

Скруберите струват между 5 и 10 млн. долара на кораб, докато инсталирането на нискосерни хидрокрекинг производства може да надхвърли 1 млрд. долара. 

Рафинерии, оперирани от Exxon Mobil, Total и Shell, вече оповестиха официално, че необходимите подготовки за посрещане на лимита са направени.

Рафинериите в цял свят се подготвят за глобалната промяна, предназначена да намали замърсяването, причинено от корабите.

Докато рафинериите в Европа, североамериканското  крайбрежие и тези от Персийския залив изглеждат добре позиционирани за промяната, руските компании не са направили много, за да се подготвят. Според Bloomberg Русия ще пострада от загуба на приходи, тъй като най-големият износител на суров остатъчен петрол, който захранва корабите, не изглежда готов за промяната.

От друга страна, според консултантската фирма KBC около  40% от рафинериите от Средния Изток и европейските рафинерии  все още не са готови.

Алтернативно решение е вкарването в употреба на втечнен природен газ. Но има едно важно условие: за да реализират подобни проекти за сега съществуващи кораби, са нужни инвестиции и разходи. Те надхвърлят многократно печалбата от очакваните приходи от превоз, изискват разходи за транспорт и съхранение по веригата от терминала за втечнен природен газ до крайния получател.

Засега има един пилотен проект на контейнерния превозвач Hapag-Lloyd да модифицира главния двигател и системите на MV SAJIR така, че независимо да се използват както втечнен природен газ, така и конвенционално гориво.

Но както обикновено всичко е в детайлите. Планира се 5-годишният кораб да прекара минимум 90 дни в кораборемонтния  завод в Худонг – Китай. Модифицирането на съществуващите системи и създаването на място на цистерни за втечнения газ ще заемат мястото на 350 стандартни контейнера.

Каква е перспективата?

Консултантите  от Alix Partners в прогнозния си доклад за 2019 г.  споделят тревожна загриженост за перспективите пред световното корабоплаване пред safety4sea.com.

Индикациите са, че поради очаквани ограничените доставки на корабно гориво с ниско съдържание на сяра цените на горивата могат да се повишат осезаемо, което ще се отрази на още по-неотложната задача за възстановяване на разходите. Това може да допринесе за комплексно значително повишаване на разходите в корабоплаването.

Финансовото състояние на корабособствениците и превозвачите зависи от това дали те ще бъдат в състояние да възстановят допълнителните разходи чрез повишаване на цените на превоз  или ще трябва да понесат поне част от тези разходи сами.

Скруберите могат да помогнат на корабособствениците и превозвачите да се съобразят с новите ограничения, но остават опасенията,  че предлагането им на пазара, а също  свободните кораборемонтни мощности за инсталацията им, на този етап не са в състояние да задоволят  търсенето.

Очевидно влизането в сила на резолюцията ще доведе до дисбаланс в търсенето и предлагането на корабни горива, а също и до непредсказуеми последствия за морския транспорт в световен мащаб.

Дали това ще фрагментира пазара на морски превози, задълбочавайки индикациите за финансовата криза, висяща като Дамоклев меч над главите на корабособственици и партньори, предстои да видим и почувстваме съвсем скоро.

Намалението на токсичните емисии, отделяни от корабните двигатели в атмосферата, ще доведе до частично решаване на световните екологични проблеми.

Положителни ще бъдат последствията върху здравето на хората и  оцеляването на животинските видове и несъмнено това е стъпка за решаване на проблемите с глобалното затопляне.

Но като се имат предвид реалностите, пред които е изправен светът, излишъците от корабно гориво с високо съдържание на сяра вероятно ще се окажат достатъчно атрактивни за държавите, за които производството на евтина електроенергия е от първостепенен проблем. Всичко останало ще си има определена цена, която ще бъде платена въпреки добрите намерения, конвенции и резолюции на световните организации.

Капитан далечно плаване Христо Папукчиев има над 25 години плавателен стаж с чужди морски компании. Бил е член на звеното за разследване на морски произшествия към МТИТС, след което отнова се завръща към морето като капитан и мениджър.

*Заглавието е на редакцията. Материалът е публикуван със съкращения.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:52 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още