fallback

МВФ и СБ: БНБ да сменя членове на ръководни органи в търговските банки

Част от препоръките на двете институции са свързани с корпоративното управление, одитиращите фирми, комуникацията между регулаторите и специфични рискове

09:38 | 14.10.15 г. 2
Автор - снимка
Създател

Българската народна банка (БНБ) да разполага с правомощия да поиска промени в ръководните органи на търговските банки, ако даден член или членове не изпълняват ефективно отговорностите, свързани с корпоративното управление, да може да поиска смяна или ротация на одитиращата компания и да има достъп до документите на одиторите, както и да има повече власт над акционерите в банките, които вече не изпълняват условията да притежават акции.

Това са част от препоръките на Международния валутен фонд (МВФ) и Световната банка (СБ), отправени към БНБ за подобряване дейността на банковия надзор, обобщени в 29 основни принципа в доклад с обем от 244 страници, разпространен в началото на седмицата.

Сред съветите на международните институции са още обръщане на по-голямо внимание на оперативните рискове в банките, поддържания капитал, по-големите сделки по сливания и придобивания, проверките на място в банките. Препоръки са отправени относно подобряване цялостната дейност на управление „Банков надзор“ на БНБ, включително компетентността на служителите, но те вече до известна степен са адресирани от ръководството на централната банка в Плана за реформиране и развитие на банковия надзор до септември 2016 г.

МВФ и СБ препоръчват на БНБ да разполага с повече правомощия да поиска смени в ръководните тела на търговските банки, ако членовете на органите не изпълняват ефективно своите отговорности с цел по-добро корпоративно управление. Отделно, но в този дух, е и съветът БНБ да може да изиска от банките да променят своята вътрешна организация или структура и да съкращават служители, различни от висшия мениджмънт, като например служители в отделите за оценка и управление на риска, жалби, кредитна оценка и тези, свързани с прането на пари.

„Да се гарантира, че банките трябва да известяват БНБ и че са налице правни основания за защита на лицата, които уведомяват БНБ, ако са налице съществени проблеми, които биха се отразили на работата или коректността на членовете на Борда на директорите или членовете на висшето ръководство“, пише в доклада в тази връзка.

Според международните институции е нужна по-честа оценка на корпоративното управление в търговските банки, като банковите инспектори да тестват качеството на корпоративното управление и как то влияе върху изводите им относно цялостния анализ, рейтингите и евентуалните действия на банковия надзор.

В тази връзка в коментарите си относно препоръките БНБ посочва, че част от Базелските основни принципи за ефективен банков надзор от 2012 г., касаещи тези сфери, в които трябва да се заздравят надзорните практики, измежду които управлението на риска, корпоративното управление, публичното оповестяване и прозрачността, представляват значително предизвикателство за надзорните органи по целия свят и приемането им изисква дългосрочен подход, простиращ се в хоризонт от 4-5 години.

От БНБ допълват, че все още информацията относно най-добрите световни практики или за сравненията между надзорните подходи с цел да се ускори приемането на най-подходящите подходи за оценка на ефикасността и съответствието на надзорните режими е оскъдна.

В тази връзка от централната банка посочват, че ще бъде от изключително значение СБ и МВД да продължат да анализират различните надзорни подходи и да публикуват оценките си с цел да се изгради голям набор от практики, които да са достатъчно представителни, за да изведат основните тенденции или инструменти за постигане на съответствие с Базелските принципи.

От БНБ коментират още, че като централна банка на държава членка е трудно да се спазват всички релевантни и приложими европейски закони в областта на банковите услуги, отнасящи се до капиталовите изисквания, управлението на риска, възстановяването и преструктурирането на банки, защитата на депозантите и други. А европейските директиви и регламенти често се различават от Базелските основни принципи за ефективен банков надзор, върху които МВФ и СБ са базирали своите препоръки.

„Ето защо за някои сфери или препоръчани подобрения е трудно или дори невъзможно да бъдат наложени по-стриктни изисквания спрямо приложимата рамка в ЕС“, пишат в коментарите си от БНБ и допълват, че всяка стъпка се следи зорко от органите в Брюксел. „Имайки това предвид, БНБ се опитва да постигне подходящ баланс между пълното прилагане на европейската рамка и подобряване ефективността на подходите за банков надзор в дефинираните области.“

МВФ и СБ препоръчват още, съобразявайки се с европейската рамка, БНБ да гарантира, че разполага с правомощия да настоява за смяна на одитиращата компания при съмнения за слаб одит или други надзорни съображения. Освен това централната банка би следвало да настоява за ротация на одитиращите фирми и за правото на достъп до работните документи на одиторите, както и до писмото на одитора до мениджмънта. В тази връзка БНБ коментира, че ще приеме мерки за задължителна ротация на отидорската фирма на дадена банка.

Друга препоръка на двете институции е БНБ да има повече правомощия над акционерите, които вече не изпълняват изискванията за притежаване на акции. В тази връзка те съветват в законодателството да се включи възможност банките да уведомяват банковия надзор относно евентуална информация, която би повлияла негативно на устойчивостта на мажоритарния собственик или акционер, който има контролиращо участие.

„БНБ ще вземе предвид препоръките за въвеждане на условно задължение акционерите да могат да записват акции в банки по всяко време, след като банката е получила лиценз, и условно изискване банките да уведомяват надзорните власти, когато открият веществена информация, свързана с големия акционер или лицето, управляващо контрол, която би имала негативни последици“, пишат от БНБ в отговор на тази препоръка.

Сред намеренията на централната банка е да въведе по-строг мониторинг върху задължението банките да уведомяват БНБ при значителни промени в бизнес модела им, организационната и управленската структура, рисковия профил, композицията на активите и пасивите, в тяхната стратегия, както и да предприеме корективни действия и санкции в противен случай.

По отношение на сливанията и придобиванията в сектора от МВФ и СБ съветват БНБ да извърши формална оценка за това дали новите дейности, които дадена банка придобива, не я излагат на прекомерни рискове. Освен това друга препоръка е БНБ да проучи възможността за налагане на забрани за големи придобивания в нефинансовия сектор, които потенциално биха породили определени съмнения.

Сред препоръките на МВФ и СБ попадат въвеждане на и пълно съобразяване с разпоредбите на Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, за да се гарантира, че уроците от кризата в банковия сектор от 2014 г., са научени.

Що се касае до оперативния риск, който е свързан с грешки, допускани от служителите на дадена банка, МВФ и СБ съветват да се въведе регулация, която да задължи банките да установят подходящи механизми за докладване на тези рискове с цел надзорниците да бъдат напълно осведомени за състоянието на оперативните рискове.

В този дух двете международни финансови институции обръщат внимание от нуждата за по-дълбоко фокусиране върху управлението на риска и вътрешния контрол при проверките на място в банките. В тази връзка сред препоръките е и тази за повишаване на компетенциите на служителите в „Банков надзор“ с цел по-добро познаване на оперативните рискове, риск мениджмънта и прилаганите международни счетоводни стандарти.

Има и препоръка при преценка на БНБ някои банки да държат повече капитал. Но по тази линия от централната банка посочват, че предстоящите проверки на качеството на активите и стрес тестове за системата ще разкрият какъв капитал, или въобще дали е нужен, банките ще трябва да държат допълнително.

Не на последно място МВФ и СБ препоръчва да бъдат разработени механизми за по-ефективна комуникация между БНБ, Министерството на финансите и другите финансови регулаторни органи при предприемането на мерки, свързани с възстановяването или преструктурирането на дадена банка. Освен това се набляга и на възможността за подписване на меморандум за сътрудничество между БНБ и Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:04 | 14.09.22 г.
fallback